Hej Sabine vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sabine83
Først lige lidt om mig: Jeg er 29 år gammel (lige straks 30 :-/) og har i November 2012 fået konstateret mildt for lavt stofskifte, med TSH=15,4 (0,5-4,5) dog med T4 og T3 værdier indenfor normalen, men i den lave ende. I dec. var TSH allerede faldet til 11,2 og T4 og T3 var også forbedret. Jeg går nu og venter på svar på min jan. blodprøve hvori jeg også får svar på om der er antistoffer i mit blod.
Kaldte din læge virkelig dit lavt stofskifte for "mildt" ? Med TSH på 15,4 / 11,2 ? Jeg kalder det for en rendyrket underdrivelse. Lægen har nok ladet sig forblinde af, at T4 og T3 befinder sig indenfor "normalområdet", men Sabine:
det er ikke nogen garanti mod hormonmangel. Dit TSH "siger" i hvert fald at du har betydelig hormonmangel.
Jeg går ud fra, at du er sat i behandling med Eltroxin, men jeg regner også med at når dit TSH er faldet så lidt som med kun 2,3 point - da må din daglige dose af Eltroxin være ret beskeden. Du skriver ikke noget om, hvad er den daglige behandlingsdose... Du skal op på mellem 1,7 og 1,9 mcg Eltroxin pr kg kropsvægt, før det begynder at række, også til en graviditet. Doser lavere end det, vil for det meste "pynte" på TSH, uden at stofskiftet vil stige nævneværdigt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sabine83
Min kæreste og jeg har siden juli 2012 forsøgt at bliver gravide og der er intet sket endnu.
Til de af jer som er blevet gravide samtidig med i havde for lavt stofskifte. Hvad lå jeres TSH niveau på da i blev gravide?
Så vidt man kan læse sig til det her på forummet (og andre databaser) forholder det sig sådan, at jo højere TSH og jo lavere FT4 og FT3 - jo sværere er at opnå graviditet, og jo flere risikerer at abortere i utide, såfremt det lykkes at blive gravid alligevel....
Men selv hvis det lykkes, Sabine. Det er
ikke sundt for hverken barn eller moderen at blive gravid med TSH der er højere end 1,5. Vel at mærke betinget af at også T4 og T3 flytter op til den øverste 1/3 del af normalområdet, fordi der kan være ukendte årsager der påvirker TSH til (f.eks.) at vise en falsk værdi, mens mængden af FT4 og FT3 i blodet snyder ikke.
Det er afgørende for både graviditeten, fosterets udvikling og efter fødslen - barnets, at moderen har nok af thyreoideahormoner til både sig selv og til barnet, under graviditeten.
Nogle siger, at fosteret vil altid "tage" det, som det har brug for, uanset at moderen kommer i underskud. Det kan ske hos nogle, men det hævner sig på den anden side af fødslen, fordi der er ikke meget hygge og fornøjelse, at være en nybagt mor, udmattet af hormonmangel, måske også med et barn hvis helbred også er påvirket af hormomangel?
Desværre er der belæg for påstanden om, at det med at fosteret selv tager hvad det har brug for, er en sandhed med undtagelser, fordi den gælder ikke for alle.
Selv om "uret tikker", er det altså bedst for alle parter, først at behandle sit lavt stofskifte og hvis det lykkes at man selv er blevet bedre - at blive gravid. Thyreoideahormon-mangel går rigtig dårligt i spænd med moderskabet.
Mit råd til dig er følgende:
tro ikke blindt på at lægerne ved alt om lavt stofskifte og lær selv, alt det du kan. Særligt hvis du kommer ud for en læge, der ignorerer stort dine symptomer og udelukkende fastsætter medicindose ud fra TSH. Lægerne stræber efter at bringe TSH ned til "normalområdet", men "normalområdet" er så bredt at selv indenfor "normalområdet" er ikke nogen garanti for hverken symptomfrihed, trivsel eller evnen til at undfange.
Du har nok ikke mange chancer i forhold til lægens rolle i din behandling, medmindre du selv lærer dig op i det, som lavt stofskifte er, betyder og
på sigt medfører af forandringer i kroppen og sindet, såfremt det får lov til at fortsætte, alene bestemt af "normalområdet" for resultater af blodprøver.
Måske nogen af de andre her kan evt. sige noget mere opmuntrende til Sabine?
Held og lykke vink11