redusert i formen gitt....
Eller kanskje ikke så voldsomt redusert egentlig, men en masse ubehaglige symptomer... Masse slim i halsen, vondt i håndleddene, stort søvnbehov og småkvalm. Ikke forhøyet puls, men en slags uregelmessighet og en merkelig overfladisk respirasjon (ikke hyperventilering), men enda en tendens til utilstekkelig dyp ventilering...., spesielt når det er litt hektisk...
Tok nye blodprøver her om dagen og fikk beskjed om at de var innenfor normalen...etter å ha kranglet meg til prøvesvarene fikk jeg vite at de var som følger : TSH 2.3, T3 4, FT4 13. Synes at ft4 var lav jeg da. Lure på om mine plager kan relateres til plodprøvesvarene?.... Bruker 125 mikrogr levaxin daglig og undres på hvor mye det er fornuftig å øke med, vet at jeg blir "høy" ved bruk av 150 mikrogr daglig over tid. Merker at jeg trenger mer hormoner på vinteren...hvorfor?? Og hvorfor er det sånn at man stadig får behov for mer og mer levaxin....
frustrert
Sv: redusert i formen gitt....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Linn
frustrert
Kan godt forstå, du er... synd du er så plaget. tro2
Måske værd, i første omgang, at læse indlæg nr. 22 - 25 i
denne tråden til Vigdis ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Linn
Eller kanskje ikke så voldsomt redusert egentlig, men en masse ubehaglige symptomer... Masse slim i halsen, vondt i håndleddene, stort søvnbehov og småkvalm. Ikke forhøyet puls, men en slags uregelmessighet og en merkelig overfladisk respirasjon (ikke hyperventilering), men enda en tendens til utilstekkelig dyp ventilering...., spesielt når det er litt hektisk...
Tok nye blodprøver her om dagen og fikk beskjed om at de var innenfor normalen...etter å ha kranglet meg til prøvesvarene fikk jeg vite at de var som følger : TSH 2.3, T3 4, FT4 13. Synes at ft4 var lav jeg da. Lure på om mine plager kan relateres til plodprøvesvarene?.... Bruker 125 mikrogr levaxin daglig og undres på hvor mye det er fornuftig å øke med, vet at jeg blir "høy" ved bruk av 150 mikrogr daglig over tid. Merker at jeg trenger mer hormoner på vinteren...hvorfor?? Og hvorfor er det sånn at man stadig får behov for mer og mer levaxin....
frustrert
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Kan godt forstå, du er... synd du er så plaget. tro2
Måske værd, i første omgang, at læse indlæg nr. 22 - 25 i
denne tråden til Vigdis ?
Synd du ikke har kigget/kommenteret på mit link til dig, selv om du er træt og udkørt af hormonmangel, Linn.
Du spørger jo en masse til Levaxin, der øjensynligt ikke virker for dig, og derfor er det relevant for dig at læse om netop det, jeg henviser dig til, fordi måske vejen frem for dig er ikke Levaxin men Thyroid? Det er om den kemiske forskel mellem syntetisk "thyroxin", kroppens ægte thyroxin at disse link handler.
Hvad ønsker du selv, hjælp til?
Først og fremst lurte jeg da på om mine symptomer skyldes stoffskiftet.... er det for lavt??? syntes selv at ft4 var lavt jeg da...??? Har lest linken din. Hva mener du med thyroid??? får levaxin fra legen og jeg har ikke fått tilbud om noe annet....
vink11
Siden du ikke har skrevet referanseområdet for blodprøvene (de varierer fra lab til lab) er det vanskelig og si så mye om dem. Du skriver ikke hvor lenge du har vært stoffskiftesyk og om du har antistoffer?
Mine prøver blir sendt til Sørlandet sykehus, og ser skal TSH være mellom 0,5 og 4,3 (men når man er optimalt dosert på levaksin skal det ligge mellom 0,5 og 1,5), FT3 skal være mellom 3,5 og 6,8 mens FT4 skal være mellom 11 og 22.
Om disse referanseområdene er like de fra din lab, så er du helt klart underdosert.
Siden kroppen din reagerer om du går opp, kan det være at du er en av dem som ikke omdanner FT4 til FT3 godt nok, og da bør det vurderes om kanskje naturthyroid (Levaksin er kunstig FT4 og bare det, mens naturthyroid er naturlig og inneholder alle de stoffene som en frisk skjoldbruskkjertel produserer) eller en kombinasjonsbehandling med Lio (FT3) vil være bedre for deg.
Eller kanskje har du for lav d-vitamin, ferritin og/eller B12?
Anbefaler deg og lese deg litt opp om stoffskiftet; det finnes enormt mye lærerik og god info her på forumdelen. Der kan du finne info om symptomer (og du vil finne at dine symptomer ikke er unormale når stoffskiftet er for lavt), kombinasjonsbehandling (levaksin + lio) eller behandling med naturthyroid (Erfa eller Armour).
Det er også linket til mye god info om blodprøver og medisinering her på fremsiden.
En ting er sikkert, som stoffskiftesyk trenger vi og lære mest mulig om den, og holde kontroll over sykdommen vår selv, siden alt for mange leger kan alt for lite om stoffskiftet.
Fikk beskjed om at prøvene mine var "innenfor ref. Omr." Men at t4 ligger i nedre del. Har ref omr for prøvene liggende her en plass på mine gamle innlegg. Ble syk etter ett svangerskap i 2006. Anti TPO lå da på 3520, og tsh den gang lå på over 100. Det var en lang vei tilbake og jeg har igrunn aldri blitt som jeg "var"... er vanskelig å medisinere...