Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Så mitt spørsmål er like mye for at jeg ville kunne gi ham holdepunkter for hvordan Thyroid virker inn på TSH. Merkelig, synes jeg, at det ikke finnes noen som har skrevet om dette.
Hvis vi havde Internet og digital arkivering af dokumenter tilbage i 1890-erne, ville man kunne finde tusinder af dokumenter om virkning af Thyroid. Disse mange tusinde dokumenter samler nu støv, gemte i arkiverne hos de selvsamme medicinalfirmaer, som har produceret Thyroid før levothyroxin kom på marked. De har ingen interesse i at gøre disse dokumenter offentligt tilgængelige, da det ville skade salget af syntetisk levothyroxin.
Thyroid var brugt til behandling af
alle hypothyroide patienter siden 1890-erne. TSH-testen blev opfundet først i 1970-erne. Syntetisk Levothyroxine var i salg siden 1954 (eller var det 1955?) , dvs. omtrent i 85 år har man behandlet hypothyreose med Thyroid, og senere med syntetisk levothyroxin
uden at behøve måle TSH. Man har behandlet hypothyroide patienter
efter symptomer, hvilket man gik bort fra da TSH-testen kom i salg i 1970-erne.
Det har vist sig, efterhånden som TSH-testen er blevet udbredt, at Thyroid var langt mere effektiv end det syntetiske T4 og det huede
ikke industrien, fordi Thyroid kunne ikke patenteres og dermed ville fortjenesten være meget midre end ved det patenterede syntetisk T4.
Industrien startede udfasning af Thyroid gennem em målrettet propaganda-indsats overfor lægestandene i USA og i resten af verden - under påskud at det gode redskab, dette TSH-test, som industrien har lært lægestandene at elske, fordi det angiveligt var pludselig så "nemt og enkelt" at behandle hypothyreose når TSH-testen gjorde jo hele jobbet selv :roll: - ikke kunne anvendes til kontrol af behandlingen med Thyroid, idet TSH blev ganske enkelt - umålbart eller næsten umålbart.
Når Thyroid virker mange gange bedre end syntetisk levothyroxin, og dette bekræftes af hundretusinder lægejournaler i over 90 år - er der ikke den magt i verden, der kan få den industrielt støttet forskning til at forske i sammenligningen mellem Thyroid og levothyroxin, simpelthen fordi resultatet er kendt på forhånd, og de tusinder af milliarder der ruller på industriens kontoer som betaling for levothyroxin og TSH-testlicenser - forhindrer ethvert forsøg på skaffe "evidens" for Thyroids egenskaber og virkning via dobbelblinde forskningsprojekter.
Men der må altså være grund til, at trods industriens milliarder og over 60-års kamp mod Thyroid - vil Thyroid ikke dø.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Men takk skal du ha, Anisa. Men jeg tror du dømmer min endokrinolog litt for raskt. kram1
Det jeg tænker først og fremmest på er, at såfremt patientens FT4 ikke er skudt op gennem taget, og patientens FT3 er rimelig - er der ingen grund til at spille russisk roulette med patientens helbred ved at pålægge reduktion af medicindose. Problemet med at reducere
unødvendigt er, at dette kan påføre kroppen et hormon-shock som kan ramme hele kroppens hormon-feedback-systemet og det er set før, at disse patienters helbred kan ikke genoprettes til graden fra før reduktionen. Det er skide farligt, først at lade kroppen indrette sig og "regne med" at der er hormon nok til at opretholde alle funktioner, og så lige pludselig at bringe kroppen i nød igen gennem at cutte noget af hormoner væk. Jeg synes at lægerne burde holde fingrene væk fra
velbehandlede patienter.
Jeg kan godt forstå, at du er glad for en læge du kan kommunikere med, og trods min sædvanlige skepsis - er jeg altså også glad for det på dine vegne. Og hvis din tillid er velanbragt - vil han selv finde ud af det. Som kinesere har sagt allerede i over 5000 år:
"den egentlige uddannelse til læge starter først efter at lægen har forladt lægeskolen, fordi en god læge lærer langt mere af sine patienter, end h*n lærer til forelæsninger."
Håber at du får det godt igen, så hurtigt som muligt. kaer1