Når TSH er 1,2 er det jo inde for normalområdet men i den lave ende. Kan man have en stofskifte-forstyrrelse alligevel, eller skal TSH-værdien være under 0,5? Nogen der har forstand på det?
Printable View
Når TSH er 1,2 er det jo inde for normalområdet men i den lave ende. Kan man have en stofskifte-forstyrrelse alligevel, eller skal TSH-værdien være under 0,5? Nogen der har forstand på det?
Du har før spurgt her om TSH-antistofferne TRAS her...
Et bestemt TSH-tal kan have forskellige årsager. Det kan blive umuligt at svare på dit spørgsmål, når man ikke ved hvorfor du spørger.
Hvad er problemet? vink3
95% av befolkningen (Norge) har en TSH mellom referanseverdiene 0,5 - 3,5. Jeg mener også å ha hørt eller lest at ca 70% ligger mellom 0,5 - 1,5, men jeg finner det ikke noe sted nå. Sett ut fra dette er ikke 1,2 hverken lavt eller høyt, men må ses i forhold til tall for FT4 og FT3 og antistoffer.
Det er egentlig uinteressant i hvilket området en befolkning ligger, man må vite sin egen verdi! Et referanseområde og kunnskapen om hvordan den fordeler seg (normalfordelt eller forskjøvet) kan si noe om sannsynligheten for at målt verdi er riktig for deg. Men det må sees i sammenheng med de kliniske symptomene!!!
Ellers syns jeg denne er veldig informativ.
http://web.archive.org/web/200406061...NormalTSH.html
Dette er historisk gjennomgang av TSH: The TSH Reference Range Wars by Jeffrey Dach MD xx9