Sv: Ny med høyt stoffskifte
Du har knapt målbar Tsh og forhøyet FT4. Har du fått målt anti-tpo og TRAS når du skriver ikke påvist? Og du har, som du selv skriver, symptomer på forhøyet stoffskifte.
Meg bekjent er det lite forskning rundt hva som forårsaker stoffskiftesykdom, men det nevnes ulike faktorer som kan utløse de ulike sykdommene. Ubalanse i immunsystemet er vel en hyppig årsak til stoffskiftesykdommer. Det er ulike årsaker som kan gi denne ubalansen. Arvelig disponert for har jeg i hvertfall lest om i forhold til lavt stoffskifte.
Det er trolig andre her inne med større kunnskap på området som kan svare deg bedre på dette, men jeg gir deg et svar allikevel :)
Jeg forstår at du for øyeblikket føler deg litt "lost". Det gjorde jeg også når jeg fikk hyperthyreose. Hadde ikke en gang hørt om sykdommen jeg.
Jeg håper du blir godt tatt vare på og at du møter noen kunnskapsrike og gode, lyttende behandlere videre på veien. God bedring og lykke til i videre utredning. vink11
Tusen takk for svar:)
Jeg mener at legen sa at det ble målt men ikke påvist noe anti -TPO eller TRAS
Jeg har intil nylig vært en svært aktiv person, trener løping, vekter, klatring og yoga, nå klarer jeg ikke gå opp en trapp uten å holde på å besvime:(
Jeg fikk beta blokkere for å hjelpe på symptomene men tør ikke å ta dem, jeg leste i pakningsvedlegget at i tillegg til å senke pulsen så senket de også blodtrykket. Hvordan kan en oppegående lege gi blodtrykksmedisin til en som i utgangspunktet har et blodtrykk så lavt som 90 over 60?
Huff føler med deg i forhold til både formen du er i, alle spørsmål du må ha som ingen kan besvare akkurat nå og din engstelse.
Jeg vet ikke om det kan være til noen hjelp at jeg også ble satt på betablokkere med lavt blodtrykk. Jeg hadde hvilepuls på over 120 og følte jeg ikke hadde noe valg i forhold til akkurat dette. Som deg kom jeg meg knapt opp en trapp uten at det kjentes ut som om mine siste dager var talte. Jeg klarte ikke stå å dusje fordi det krevde altfor mye muskelkraft å vaske seg og samtidig stå på beina. Følelsen av å skulle besvime hadde jeg bare jeg reiste meg fra sittende til stående, da var jo pulsen raskt oppe i 150-160. Jeg vet ikke hvor høy puls du har og om det er den som plager deg mest eller om du bare er utmattet generelt sett fordi kroppen går på høygir hele døgnet. Har du målt hvilepuls og puls ved vanlig aktivitet?
Det jeg kan fortelle deg er at den dosen jeg ble satt på ikke nevneverdig senket mitt blodtrykk, men den senket takk og lov pulsen. Jeg drakk Farris og spiste lakrissnører husker jeg :) Hjertelegen på sykehuset synes blodtrykk på 90/58 var helt fantastisk. Han klappa i henda, artig skrue (kan jeg si nå i ettertid, men den gangen husker jeg at jeg var redd pga det lave trykket og at jeg følte meg som ei skurefille. Er det absolutt ingen du kan få kontakt med av helsepersonell du kan snakke litt med frem til du skal til sykehuset?
Hei igjen Eirin:)
Nei, det er ikke noen jeg kan snakke med, spesialisten jeg går til er reist på ferie og uansett så kunne han ikke svart meg på noen av spørsmålene mine, han standard svar var "det kan jeg ikke si noe om"
Hvilke betablokkere var det du fikk og hva var dosen du måtte ta? Og må man ikke slutte med dem gradvis når man skal kutte dem ut igjen?
Av og til tenker jeg at jeg kommer aldri til å få lov til å ha det aktive livet jeg en gang hadde, for et par år siden sto jeg på toppen av et av verdens høyeste fjell, nå er jeg glad bare jeg når toppen av trappen fra hallen og opp i stuen :(
Hvilepulsen er ikke så ille høy, mellom 88 og 95. Det er når jeg begynner å bevege meg at den stiger så volsomt.
Hei igjen elleme :)
Jeg forstår din frykt så inderlig godt og det er dessverre ingenting jeg kan gjøre for å ta den bort. At du har besteget en av verdens høyeste fjell og nå sliter med trappa er en gedigen nedtursfølelse akkurat nå. Men tenk hvor heldig du har vært som har klart å bestige et slikt fjell. Tenk hvilken opplevelse du har hatt da :) Jeg kommer meg aldri opp på en av verdens høyeste fjell. Dårlig trøst akkurat nå kanskje, men det er lov å prøve seg, sant :)
Etter regn, kommer sol. Du er nødt til å gå denne veien som ligger foran deg. Hva den veien byr på vet ikke hverken du eller jeg og jeg tror heller ikke vi er tjent med å spekulere så mye i det. Men det er mange fjell som kan bestiges elleme, både høyere og lavere enn det du har besteget :)
Jeg vil være forsiktig med å fortelle for mye om meg selv og min sykehistorie og medisinering da den ikke kan brukes til så mye vettug for deg akkurat nå. Jeg har vært borti 4 ulike betablokkere. Dette skyldes at jeg er allergiker og i tillegg får jeg ofte bivirkninger av evnt medisin jeg prøver meg på. Derfor kan jeg ikke gi deg noen gode råd i forhold til hverken type eller dosering. Dette gis individuelt og i forhold til det utgangspunktet man har når man er i behov av medisinen. Det jeg kan si er at betablokkere effektivt reduserer puls og med riktig type og dose så fungerer dette helt greit og du kan slippe en del plager relatert til den høye pulsen. Man behøver ikke trappe ned over tid om man bruker betablokkere og ikke har alvorlig hjertesykdom, feks har hatt et infarkt vink11
Det er definitivt lov å prøve seg ja:)
Jeg fikk beskjed om å ta 4 stk. 50mg om dagen og var våken for å ta noe bare jeg slapp å ta så mange. Leste på pakningsvedlegget at normaldose var fra 50 til 100mg.. men jeg var samtidig litt redd for å rote med dosen. Jeg liker ikke å ta medisiner og er i utganspunktet skeptisk til alt som kommer i pilleform:(
Det som også er litt rart er at jeg har som jeg nevnte hatt de samme symptomeme for noen år siden men ble aldri utredet da og lurte derfor på om stoffskifte kan stige, normalisere seg og så stige igjen flere år etterpå?
Og er dette noe det går an å bli frisk av, jeg har lest litt rundt her i forumet og har fått inntrykk av at dette er vanskelig å bli kvitt, stemmer det?
Jeg er ekstremt skeptisk til piller selv, så jeg forstår deg godt jeg. Jeg hadde selv lenge problemer med å forstå hvorfor jeg som ikke var hjertesyk skulle ta betablokkere. Men som jeg skrev til deg, det ble til slutt så ille dette her med den høye pulsen at jeg faktisk ikke følte jeg hadde noe valg. Har du fått Selo-zok?
Kan du klare å tenke at dette med disse betablokkerne bare er for en tid? Det er ikke noe du skal bruke resten av livet. Kan du klare å se at det er en nødvendighet akkurat nå for at din kropp/hjerte skal få tiltrengt hvile? Og ta det derfra?
''Det som også er litt rart er at jeg har som jeg nevnte hatt de samme symptomeme for noen år siden men ble aldri utredet da og lurte derfor på om stoffskifte kan stige, normalisere seg og så stige igjen flere år etterpå?''
Jeg tror det er fullt mulig, særlig uten anti-tpo og tras involvert. Om leger er enige i det, vet jeg ikke. Jeg har i grunnen følt meg hyper hele livet. Stressa, urolig, ekstremt aktiv, distré, veldig slank, mye magesmerter osvosv. Når jeg fikk diagnosen og ble kjent med sykdommen husker jeg at jeg tenkte at dette har jeg hatt et snev av (til og fra) hele livet. Men så er det slik at dette får vi ikke noe svar på, om ikke det er tatt blodprøver av stoffskiftet tidligere i livet. Så du kan ha egne tanker om det, men det bringer én ikke videre. Du kan jo spørre spesialist på sykehuset om dette. Begynn gjerne å skrive ned det du lurer på allerede nå. Disse tilmålte timene med spesialister går gjerne altfor fort og dermed risikerer man å gå ut derfra som et stort sp.tegn om én ikke er litt forberedt på forhånd.
De jeg har fått heter Atenolol Mylan. Ja, jeg har ikke noe problem med å tenke at dette er midlertidig, det gjør jo heller ikke noe med tilstanden, bare demper symptomene etter hva jeg har forstått.
Jeg har også hatt det sånn mer eller mindre hele livet. Mageproblemer så lenge jeg kan huske og får alltid vont i magen når jeg har spist (jeg var til en slags gjennomlysning med kontrastveske engang og jeg husker at legen sa at han ikke fant noe galt med magen min bare at han syns at kontrastvesken gikk veldig fort gjennom tarmene)
Jeg er også veldig slank, er ganske høy også så jeg trenger de kiloene jeg har.Jeg er og har alltid vært kjempedistre og har problemer med å sitte i ro lenge av gangen. Jeg har skrevet ned mye jeg lurer på men jeg syns også at svarene dine har vært utrolig til hjelp, jeg føler meg bedre nå når jeg har fått svar på så mye:) Tusen takk Eirin!
Nei betablokkere påvirker ikke ditt stoffskifte, men det kan hjelpe på noen av symptomene du har for øyeblikket.
Fint at du skriver ned det du lurer på og bare godt å kunne være til litt hjelp kram1
Spørr i vei om det dukker opp noe underveis, mange kunnskapsrike her inne som deler både kunnskap og utviser omtanke.