Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sture
Jeg utforder deg nok på din viten og erfaring nå, da får jeg sikkert noen korrigerende svar:wink:, men jeg vet ikke om jeg kjøper at forskjellen i utseende er avhengig av hvilken type Hypotyreose man har. Dette gjelder vel bare de som er Myxødeme, og der er det vel ikke alle som er? Slik jeg resonnerer har man hypotyreose fordi FT4 (og FT3?) er for lavt i forhold til det den individuelle kropp trenger.
Næh... jeg føler mig ikke udfordret. smilnej1 Det ville være noget andet, hvis jeg havde opfundet teorien om hypothyreosens mange ansigter, afhængig af årsagen til, at hypothyreose er opstået... Det er således selve hypothyreose du udfordrer, fordi det er den som bestemmer udseendets kendetegn.
Huden har tre lag:
Epidermis (overhud),
Dermis (læderhud) og
Subkutane Fedtlag/Subcutis (underhud). Dermis/læderhuden udgør et forholdsvis tykt lag væv.
Ved primær ("almindelig") hypothyreose sker der en ophobning af hyaluronsyre (hyaluronic acid), der ændrer læderhudens væv (og andre "beslægtede" væv i kroppen). Det som sker med det hyaluronsyre-mættede væv er, at det bliver hygroskopisk (suger vand som en svamp, og beholder det), hvilket frembringer det såkaldte
mucinøse ødem (mucous edema), der er årsagen til at huden fremtræder fortykket, ophovnet og/eller grov ved fuldt udviklet hypothyreose. Dette myxedematous væv er karakteristisk "svampet" og
nonpitting - ses tydeligt f.eks. omkring øjnene, som poser under øjnene, og/eller i tungen der bliver større, og/eller kan dette mucinøse væv også opstå i svælget og inde i f.eks. stemmelæberne, hvorved stemmen bliver forandret til lav, hæs og "mørkt". På forsiden af forummet (til højre) kan du se nogle eksempler på mennesker med primær hypothyreose, der har forandret deres udseende.
Nonpitting ødem betyder at der ved tryk, dannes
ikke en kortvarig fordybning i huden, som det er tilfældet med almindelig ødem/hævelse.
Indtil videre er der ingen, der kunne finde et bindende svar, hvorfor netop syge af den sekundær hypothyreose
ikke udvikler det
mucinøse ødem i samme grad som alle andre gør. Det samme gælder forskellen mellem øjenbryn, hvor hos de "primære", med tiden udtyndes tydeligt den nedadgående del af øjenbryn, hvor de "sekundære" beholder deres øjenbryn næsten intakte.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sture
Det slår meg nå at det uansett vil være lurt å vente på dr. Øverbye for å få et mer helhetlig bilde.
Noen som kan fortelle hva han sjekker, for det er sikkert mer enn TSH og FT4.
Tar det lang tid å få svar på prøvene?
Han driver jo litt med alternativ medisin. Behandler han stoffskifte med skolemedisin (new and improved)/homeopati/kosthold??
Tar det lang tid før man begynner med behandling??
Jeg kunne ringt dem, men jeg vil heller høre bruker erfaringer enn "selger historier"
Nu er det sommer, og forummet plejer at ligge brak, mere eller mindre, men måske kan du finde nogle svar i subforummet
Arendal Helsesenter? Hvis du evt. spørger i trådene derinde, sender forummet automatisk besked om nye indlæg til alle, der har postet i den pågældende tråd. Medmindre de holder ferie eller har det ikke for godt, plejer folk komme forbi og svare. Hvad angår Øverby, tror jeg ikke at han "selger historier". Mig bekendt har han fuldt hus i forvejen og er ikke ude efter at kapre patienter for enhver pris.
Nu kalder jobbet. Ha' en OK dag. vink11