Spørgsmål om T3-niveau før og under kombinationsbehandling
I december 2010 fik jeg konstateret post partum thyroiditis - mit stofskifte var voldsomt højt, men stabiliserede sig herefter. Senere blev det meget lavt og jeg får i dag på 150 mcg (?) eltroxin dagligt. Både mit TSH og mit T4 ligger acceptabelt, mens mit T3 ved sidste måling lå på 1,1. Det har været konstant faldende gennem længere tid og jeg tvivler derfor på, at det er blevet bedre over den sidste halvanden måneds tid, siden sidste blodprøve. Jeg er klar over, at tallet ikke er alarmerende, men det er alligevel heller ikke helt godt.
Min endokrinolog har ikke været villig til at sætte mig i kombinationsbehandling ("det gør vi ikke her" og "dine tal er fine, T3 betyder ingenting"), hvorfor jeg nu har bedt om en henvisning til et andet hospital - jeg venter i øjeblikket på svar på om dette andet hospital vil modtage mig.
Jeg er rigtig nysgerrig efter at høre hvor jeres T3 lå, da I blev sat i kombinationsbehandling og efter en tid med behandlingen. Er der nogen, der vil dele? Jeg har ikke rigtig kunnet få mig et indtryk af hvornår man sætter patienter i kombinationsbehandling udfra det jeg har fundet på nettet. Jeg er voldsomt påvirket af et eller andet - og jeg går ud fra, at det er det lave T3. Ekstrem træthed, manglende koncentrationsevne og 1000 andre ting, som jeg egentlig bare undskyldte med graviditet, ammehjerne, lange nætter med baby, etc. Nu hvor jeg har sat mig lidt mere ind i sagerne, kan jeg til gengæld se, at det hele kan hænge sammen med stofskiftet - og så vil jeg naturligvis gerne have gjort noget ved det :D
Sv: Spørgsmål om T3-niveau før og under kombinationsbehandling
Hei dragebarn hjerte1
Referanseområder er forskjellig fra lab til lab, kan du legge ved referanseområdet til tallene dine, ellers er det umulig å vite hva det tallet sier vink11
:lol: Jeg er så ny i det her, at jeg ikke aner hvad jeg laver :lol: Jeg går ud fra, at det er dem der hedder 1,1-2,6. Kan det passe?
Vi får høre hva danskene sier, det er litt andre tall i Norge vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
dragebarn
Jeg er rigtig nysgerrig efter at høre hvor jeres T3 lå, da I blev sat i kombinationsbehandling og efter en tid med behandlingen. Er der nogen, der vil dele? Jeg har ikke rigtig kunnet få mig et indtryk af hvornår man sætter patienter i kombinationsbehandling udfra det jeg har fundet på nettet. Jeg er voldsomt påvirket af et eller andet - og jeg går ud fra, at det er det lave T3. Ekstrem træthed, manglende koncentrationsevne og 1000 andre ting, som jeg egentlig bare undskyldte med graviditet, ammehjerne, lange nætter med baby, etc. Nu hvor jeg har sat mig lidt mere ind i sagerne, kan jeg til gengæld se, at det hele kan hænge sammen med stofskiftet - og så vil jeg naturligvis gerne have gjort noget ved det :D
Hei dragebarn vink3
Jeg fikk kombibehandling i mars 2009, selv om mine prøver var bra.
Målingene i rødt er tatt etter å ha startet på kombi-behandling 2009 :
| Prøve |
normalområde |
10.03.09 |
24.04.09 |
|
| Ft3 |
(2,8 - 7,1) |
4,9 |
4,8 |
|
| Ft4 |
(9 - 22) |
19 |
15 |
|
| TSH |
(0,20 - 4,30) |
2,75 |
2,51 |
|
| HBA1C |
(4,0 - 6,5) |
5,8 |
|
|
Jeg ønsket selv å få prøve kombi-behandling etter å ha følt meg "crap" i fire år på T4 Levaxin. Jeg kjente bedring fra dag én kombi-behandling, fikk mye mer energi og var ikke så utolig utslått etter en arbeidsdag. Jeg syklet og gikk tre dager i uka til jobben - ca 5 km. hver vei.
Dessverre varte ikke denne gode følelsen mer enn ett år. Jeg hadde gjennom flere år pådratt meg mange plager - noe jeg hadde lest kom av underbehandlet hypothyreose:
• stive muskler i armene, nakken, beina
• nedsatt muskelkraft
• hendene dovner bort
• vonde ledd i knærne
• vondt under føttene, hælspore (Plantar fasciitis)
• ankler som svikter
• kramper i leggene
• ødem i beina, til tider
• vekttap-platå som har vart i 5 år (etter vekttapet på ca 15 kg i 2006)
• lav energi i forhold til da jeg var frisk
• høyt blodtrykk
• tynt hår og pistrete øyenbryn
• akne i hodebunnen
• dårlig konsentrasjon
• glemsom
• tåketanker (dvs. tankene ligger der inne i tåka)
• mentalt utkjørt
• irritabel
• søvnapnéa
• kan ikke gå i full jobb.
Mitt argument var at symptomene hadde dukket opp til tross for at jeg bruker syntetisk thyroxin (Levaxin og Liotyronin).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
dragebarn
:lol: Jeg er så ny i det her, at jeg ikke aner hvad jeg laver :lol: Jeg går ud fra, at det er dem der hedder 1,1-2,6. Kan det passe?
Disse tal angiver Total T3. Ikke Frit (F) T3. xx1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Admin
Disse tal angiver Total T3. Ikke Frit (F) T3. xx1
Nej, jeg har godt lagt mærke til, at de fleste andre har to tal, men jeg har faktisk aldrig fået andre. Kan det have noget at gøre med hvor man er tilknyttet? Eller være noget man bare ikke er så interesseret i i Danmark? Hvad betyder de to tal egentlig hver især?
Tak, Elbeth, for et udførligt svar! Det er rart at vide, at man nogen steder også kan komme i kombinationsbehandling uden at ligge helt skævt i forhold til normalområdet. Det giver lidt håb.
Jeg er heldigvis ikke ramt af ret mange af tingene på listen - jeg håber, at jeg får en indkaldelse til det nye sygehus snart, så jeg slet ikke komme i farezonen :)
Jeg er ikke i kombinasjonsbehandling, men min lege er åpen for at jeg prøver om jeg ønsker. Jeg har vært litt tilbakeholden med det, da jeg har et hjerte som ikke er helt med på notene hele tiden. Jeg har derfor lagt det hele på is en tid, men vurderer fortsatt. Min FT3 har hele tiden vært variabel, fra 3.5-6.8 gjennom årene med denne sykdommen. Siste år i det lavere sjiktet. Min lege mener dette er opp til meg. Han har ingen andre pasienter i kombinasjonsbehandling og derfor ingen videre kunnskap om det. Som han selv sa, du besitter mer kunnskap om denne sykdommen enn meg. Både fordi du har den og fordi du har satt deg godt inn i den. Han ser altså ingen grunn til at jeg skal forsøke det om jeg selv tror at det kan gi noen effekt. En holdning flere leger burde ha til kombinasjonsbehandling og annen behandling om Levaxin ikke fører frem. Jeg er glad i min lege hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Han har ingen andre pasienter i kombinasjonsbehandling og derfor ingen videre kunnskap om det. Som han selv sa, du besitter mer kunnskap om denne sykdommen enn meg. Både fordi du har den og fordi du har satt deg godt inn i den. Han ser altså ingen grunn til at jeg skal forsøke det om jeg selv tror at det kan gi noen effekt. En holdning flere leger burde ha til kombinasjonsbehandling og annen behandling om Levaxin ikke fører frem. Jeg er glad i min lege hjerte1
Hei Eirin vink3
Jeg er usikker på om min fastlege hadde kunnskap gjennom andre pasienter på kombinasjonsbehandling. Men jeg husker han sa at det ikke virker på alle, og det hadde jeg allerede fått vite av ei dame i vårt lokallag av NTF. Hun hadde prøvd kombibehandling uten å merke forskjellen.
Jeg derimot merket den positive forskjellen fra dag én på kombibehandlingen (75 mcg Levaxin (T4) og 10 mcg Liotyronin (T3)). Jeg fikk mer energi og var ikke så trøtt og utslitt som på kun T4. Etter kort tid økte vi dosen til 20 mcg Liotyronin. Jeg delte dosen i to (med tablettdeler) og tok 10 mcg to gng/dgl. Jeg hadde det ihvertfall mye bedre med T4 + T3 enn alle tidligere år på kun T4.
Nå har jeg Thyroid som naturlig inneholder alle T-ene; T4, T3, T2, T1 og kalsitonin.
byebye1