Hei Mumle!
Stoffskiftesykdom har dessverre lett for å være arvelig, og det kan bruke lang tid på å utvikle seg. Ofte kan man gå med symptomer i lang tid, før (hvis) blodprøveverdiene havner utenfor legenes referanseområde. Symptomene du nevner samsvarer jo med lavt stoffskifte, noe du sikkert kjenner igjen fra moren din? Flere symptomer på lavt stoffskifte finner du i denne tråden:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...?t=7931&page=2.
Blodprøvene dine viser at du ligger lavt på FT4, såvidt innenfor referanseområdet. Det ser ut som om prøvene dine har vært hos to forskjellige laboratorier, siden referanseområdene er ulike, men det ser ut for meg at du har en synkende FT4 fra den ene prøven til den andre, og en stigende TSH. Dette kan være tegn på at du har stoffskiftesykdom under utvikling, men ikke autoimmun type (Hashimoto's), siden din anti-TPO er midt i.
Her kommer det litt an på hva slags lege du har. Forhåpentligvis er det en som kan være villig til å se litt lengre enn bare prøvesvarene dine! I din situasjon ville jeg argumentert for å få en prøvebehandling med stoffskiftemedisin, ut fra at
- Du har en familiehistorie med stoffskiftesykdom
- Du har symptomer som er forenlige med stoffskiftesykdom, som har utviklet seg over tid
- Du har blodprøveverdier som har utviklet seg negativt over tid (dvs i retning lavt stoffskifte)
I tillegg kan du be om å få tatt noen flere blodprøver, som pleier å ligge lavt hos pasienter med lavt stoffskifte: Ferritin, D-vitamin, vitamin B12, sink og selen. Det er lurt å skrive ned, før du skal til legen! Lag deg gjerne en liste over de symptomene du har, og ta med - eller skriv et brev og send på forhånd, hvis du synes det er lettere enn å gjøre rede for alt mens du sitter der.
Jeg ønsker deg lykke til hjerte1, og håper du får hjelp når du kommer til legen din - slitsomt å gå med slike symptomer som du beskriver. Fortell gjerne hvordan det gikk?