Hva betyr det når anti-tpo er forhøyet?
Jeg fødte mitt andre barn for åtte måneder siden, og tre måneder etter fødsel fikk jeg plutselig en rekke symptomer som bla. problemer med hukommelsen/huske ord, øresus, svimmelhet, ubehag lymfekjertler, smerter som flyttet seg rundt i kroppen; fra rygg, bryst, kjever, fingre osv. Tok til slutt en tur til legen,og ba om å bli testet mtp. stoffskiftet da jeg hadde lest litt om at stoffskifte kunne gi sånne plager.
Alle prøvene var ok, foruten anti-tpo som var forhøyet (husker ikke helt nøyaktig prøvesvar). Ble enig med legen om at jeg skulle fortsette å ta blodprøver med jevne mellomrom for å se om det evt. ville stabilisiere seg av seg selv. Var positiv da jeg fikk resultatet på nest siste blodprøver, da anti-tpo var rundt 200 (mot normalt >100) og så ut til å være på vei tilbake, men den siste prøven ødla dessverre dette, da den var på 450.
Nå venter jeg på å få tatt nye prøver, men kjenner jeg allerede er lei -for jeg får egentlig ingen svar fra legen min på hva disse prøvene betyr, og hva som evt. kan gjøres. Så nå lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med dette - hva betyr det egentlig når anti-tpoen er forhøyet, og hva betyr det at den kan variere sånn med seks ukers mellomrom?
Sv: Hva betyr det når anti-tpo er forhøyet?
Hei vink11
Anti-TPO viser om det er antistoffer mot skjoldbruskkjertelen.
Har man forhøyet anti-TPO er det snakk om den auto-immune hypothyrosen Hashimoto (dette er den vanligste varianten av lavt stoffskifte).
Rent praktisk betyr det at selv om de andre prøvene dine fremdeles er innenfor referanseområdet, så vil skjoldbruskkjertelen gradvis bli ødelagt og du vil være nødt til og ta medisin for dette.
Fastleger skriver ut et syntetisk T4 som her i Norge heter Levaksin.
Stoffskifteprøver nå du passe på og ta fastende om morgenen for og få et riktigst mulig svar.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Hei vink11
Anti-TPO viser om det er antistoffer mot skjoldbruskkjertelen.
Har man forhøyet anti-TPO er det snakk om den auto-immune hypothyrosen Hashimoto (dette er den vanligste varianten av lavt stoffskifte).
Rent praktisk betyr det at selv om de andre prøvene dine fremdeles er innenfor referanseområdet, så vil skjoldbruskkjertelen gradvis bli ødelagt og du vil være nødt til og ta medisin for dette.
Fastleger skriver ut et syntetisk T4 som her i Norge heter Levaksin.
Stoffskifteprøver nå du passe på og ta fastende om morgenen for og få et riktigst mulig svar.
Ok - tusen takk for raskt svar :D Har en veldig hyggelig og hjelpsom lege, men har en følelse av at dette er litt utenfor hennes kompetanseområde... Har ikke fått noe beskjed om at blodprøvene skal tas på morgenen, men da skal jeg overbringe dette :) Men det jeg ikke forstår er hvordan jeg kan ha så mange plagsomme symptomer når alle de andre prøvene er fine? Blir fryktelig forvirret av dette :roll:
Noe av det første jeg lærte som stoffskiftesyk er at blodprøvene ikke sier noe om hvordan JEG har det.
Jeg mener i fullt alvor at anti-stoffene gir meg masse symptomer selv om andre prøver ikke er så verst, men leger, som bare har lest om stoffskiftet og ikke erfart hvordan det føles å leve med et stoffskiftesystem som ikke virker optimalt, mener det er tull. Noen få leger er likevel enige i at antistoffer gir symptomer.
Nå aner jeg ikke hva TSH, FT4, FT3 eller TRAS er hos deg, men man kan føle seg rimelig ille selv om f.eks. FT4 ligger på 12 (hvilket er såvidt innenfor "normalområdet"). Leger har ofte en tendens til og se om lab`en har satt et kryss ved prøven for å vise at prøven er utenfor "normalområdet". Er det ikke satt kryss, så tror de alt er ok.
Med høy anti-TPO vil sannsynligvis din TSH stige (den sender signal til skjoldbruskkjertelen om at stoffskiftet er for lavt og at det må produseres mer FT4) og din FT4 vil bli lavere siden antistoffene som angriper skjoldbruskkjertelen vil føre til at skjoldbruskkjertelen ikke vil klare og øke produksjonen.
Noen leger starter behandling med levaksin allerede på det nivået du er nå. Andre venter og venter til stoffskiftet er blitt så lavt at TSH og FT4 viser det også.