Hej Evlina vink3
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Stoffskiftet har jeg fått målt helt siden jeg var 15 år gammel, men det har aldri vært "lavt", bare i grenseland.
Det er der ikke noget som hed - "i grænseland" - før syntetisk T4-hormon og TSH-testen blev opfundet omrking 1950-erne. Før den tid, siden omtrent 1890-erne, har lægerne behandlet efter symptomer, og af disse patienter var ingen "i grænseland". Succesraten var dengang temmelig tæt på 100% fordi ingen patienter tilladtes at gå ubehandlet.
Lige som man ikke kan være "gravid i grænseland" eller "afdød i grænseland", kan man heller ikke have hypothyreose i grænseland. Enten har man sygt stofskifte, eller har man sundt stofskifte. Når man overhovedet
kan betragte stofskifte "i grænseland" - er det fordi stofskiftet allerede er for lavt, og sygt nok til at give symptomer. Har man symptomer - har man hypothyreose, uanset TSH højt eller "i grænseland".
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Og jeg som trodde på legene når de fortalte meg det, jeg hadde jo ingen anelse om hva de målte eller om de målte i det hele tatt. Jeg har alltid fått høre "spis mindre - tren mer", i stedet for å bli tatt på alvor.
Det får du
aldrig at høre her.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Den siste prøven viste:
Jern: 7,7* (9-34)
B12: 213 (170 - 650) (334 - prøve fra i fjor)
Fritt T3: 3,8 (3,5 - 6,5) (5,1 - prøve fra i fjor)
FT4: 16,7 (11 - 23) (18,6 - prøve fra i fjor)
THS: tatt klokken 13 - 1,4 (0,20 - 4,0) (1,7 - prøve fra i fjor)
Ellers har ferritin, jernmetningen, jernkapasitet og folat gått litt ned fra prøven i fjor. Men det har kolesterolet også gjort, det skal jeg ikke klage på :D
Sidste først: er kolesterolet gået ned pga et fedtreduceret eller fedtfattigt kosthold - er det som regel en stor andel af det "gode" kolesterol, der går tabt. Det er ikke særligt sundt for os med hypothyreose, at leve fedtfattigt, idet det først og fremmest svækker funktionen af binyrer, hvis job er at understøtte, hvor der mangler skjoldbruskkirtel-hormoner.
Jern er alt for lavt, men jern kommer nok ikke op "frivilligt" hvis du har jodmangel. Hvordan du kan overbevise lægen om at rekvirere prøven "jod i døgnurin" har jeg ingen ide om. Måske kan andre rette trylleord?
B12 er også alt for lavt. Tilskud alene er ikke altid nok til at hæve B12, hvis man har for lidt mavesyre og underskud af fordøjelsesenzymer. Der findes rette kosttilskud der kan rette op på det.
Alene jern- og B12-mangel kan give et hav af symptomer, fysiske, psykiske og kognitive.
FT3 er alt for lavt. Alene det kan give et utal af symptomer.
FT4 ligger ca. i midten af ref.omr. men det lave FT3
kunne tyde på, at FT4 burde ligge langt højere.
TSH er ikke til at regne med, da prøven er taget kl. 13, dvs. kun ca. 2 timer før TSH ligger på sit laveste på døgnet. TSH topper ca. kl. 03 om natten, hvorefter det stiger, men da prøven ikke kan tages midt om natten, bør den tages så tidligt på morgenen som muligt, for at vise den korrekte
aktuelle værdi.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Jeg har nå betennelse i både arm og under foten, og fikk skrevet ut en pakke voltaren, som om det hjelper no stort når man har gått med det i lengre tid :roll:
Betændelsen kan sagtens være forårsaget af mangel på B12-vitaminet, men uden beskrivelse af, hvordan betændelsen "ser ud" og føles, kan man ikke sige noget med sikkerhed.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Jeg håper noen her inne kan forbarme seg over meg og kanskje gi meg en liten pekepinn om dette er bare psykisk eller om det faktisk kan være noen jeg kan gå videre med.
Anbefaler at kaste et blik på tråden
Thyreoidea-sygdom og psykisk helbred i forummet
Stoffskifte og kognitive, psykiske og nevrologiske plager. vink3