Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Hvis man kommer til legen med sterke symptomer på lavt stoffskifte og tar blodprøver, er det da ikke er noen vits i å måle anti-TPO før man har fått bekreftet at TSH og fritt T4 er utenfor normalen..?
Hvilke ting burde man måle ved første gangs blodprøvetaking..?:roll:
Sv: Ingen vits i å måle anti-TPO..?
Hei Mummimamma hjerte1
Du bør absolutt få sjekket anti-TPO, og alle mineraler og vitaminer. Mange har lave verdier på f eks jern, B12, D3. Det kan gi symptomer som likner på hypotyreose. Les litt her inne, kanskje du finner det du leter etter vink11
Mangler ikke jern el. B12, men kan kanskje være lurt å få sjekket opp noe av det andre.
Er helt på bånn uten å skjønne hvorfor - konstant utmattet, trøtt uansett hvor mye jeg sover, fryser vanvittig, svimmel og kvalm, har blødningsforstyrrelser, humørsvingninger, vondt i rygg og nakke, hodepine og svært tiltagende konsentrasjonsproblemer og glemskhet.. Og da er det ikke lett å være småbarnsmamma og fulltidsarbeidende, så noe må jeg bare få gjort med dette..!
Virker som legen min er noe gnien på hvilke blodprøver jeg får ta..
Men - venter spent på blodprøveresultatene!
Hvis legen din er tilbakehodende med blodprøver, forsøk å presse. Si for eksempel at mange med hypotyreose har store problemer med opptak av næringsstoffer fra tarm, og at mange av dem får dermed lave nivåer av forskjellige vitamner og mineraler. D3 er svært viktig for oss. Forsøk å lese og se om du finner noe som kan belegge det du mener, noen ganger hjelper det vink11
Heisann :)
Det var Anti TPO som gjorde utslaget for at jeg har fått medisiner.. De andre vanlige blodprøvene ligger akkurat innenfor normalen,
Jeg fikk også ultralydundersøkelse av kjertelen som bekreftet betennelse der.
Lykke til
Klem Tussemaja :)
Sv: Ingen vits i å måle anti-TPO..? / Blodprøvesvar..
Jeg hadde betennelse i skjoldbruskkjertelen da jeg var 15år, men istedet for medisin, ble det forsøkt homeopati. Dette virket å hjelpe da "hevelsen" gikk tilbake og alt ble antatt vel.. Har nevnt dette for legen.
Prøvde å få tatt anti-TPO nå i går, men legen stod på sitt og mente det var unødvendig. Får høre hva legen sier når blodprøveresultatene foreligger hva de nå enn vil vise..:?
Fikk svar på stoffskifte-blodprøvene mine nå nettopp.. "Alt er fint/innefor normalen":roll:
TSH: 0,81 og FT4: 15
Noen tips..?
Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
hej igen mummimamma
ja som de andre siger så skal de antistoftal måles - og så skal du sørge for at få taget de stofskifteprøver tsh tidligt om morgenen inden niveauet falder i kroppen . det må være det vigtigeste for at komme videre :wink:
kærlig hilsen
carina
Bestilte ny legetime straks jeg fikk prøvesvarene og satser på at jeg får gjennomslag for flere blodprøver. Men i følge det hun sa sist i går, så er det nå som TSH og FT4 er "innenfor normalen" ikke vits i å sjekke anti-TPO, så da må jeg overtale vel..
Mulig å ordne seg time på privat klinikk selvfølgelig, men vet ikke av noen slike her (Oppland)..
Jeg tenkte jeg skulle ta en runde og få samlet inn alle blodprøveresultatene mine mhp stoffskifte fra jeg var 15år. Resultatene er vel på tre forskjellige legekontor siden den gang.
Vet ikke hva FT4 verdien var sist, bortsett fra at den var såvidt høyere tror jeg. TSH var 1,4 sist gang den ble målt mot 0,8nå.. Virker som begge synker..? Skjønner ingen ting!:shock: Lav TSH burde ikke stoffskiftet være høyt da..???:roll: Men ingen av de symptomene passer på meg..