TSH bittelitt høyt etter svangerskap?
Hei, jeg tok og registrerte meg her siden det så ut til at det fantes en del erfaringer her.
Jeg har ingen diagnoser og føler meg forsåvidt frisk. Men etter svangerskapsindusert hypertensjon har blodtrykket fremdeles ikke sunket(150/110). I den forbindelse tok jeg noen blodprøver.
TSH viste da 4.63. Jeg har ikke referanseverdien fra laben, siden jeg ikke har vært tilbake til legen ennå, men jeg regner med den er på mer enn 4.0 siden legen skrev at mitt tall var såvidt utenfor referanseverdien. Prøven ble tatt kl 11 (siden jeg har lest at tidspunkt har noe å si) og jeg var fastende (uten at jeg aner om det har noe å si).
I tillegg hadde jeg ferritin på 15 (ref. over 18) og folat på 7.1 (ref. over 8). De andre prøvene vet jeg ikke, men regner med de er innenfor normalområdet siden jeg ikke fikk beskjed om annet i brevet.
Jeg har, som den kontrollfreaken jeg er, forsøkt å lese meg litt opp på emnet TSH. Det er mye info ute og jeg har ingen peil, så jeg lurte på om noen hadde erfaringer.
Er det tilfeldigvis vanlig at TSH kan være litt på bærtur etter svangerskap? Jeg har forstått at de fleste friske i befolkningen ligger på 1-1.5, mens jeg er godt utenfor kurven med tallet mitt.
Kan det være symptomatisk for noe selv om F3 og 4 og hva disse nå heter er innenfor normalen? Jeg husker jeg så på lablappen at det var et par 3 prøver som ble tatt, så jeg regner med at det var disse og at de er innenfor referanseverdiene.
Er det noe jeg bør spørre legen om når jeg skal tilbake igjen? Jeg har forstått det slik at allmenleger gjerne ikke har den største kunnskapen om thyroid-issues, så derfor ønsker jeg å forberede meg litt. Dog stresser jeg ikke over dette, men liker å ha kontroll over egen helse fremfor å stole blindt på de hvitkledde.
Som sagt så føler jeg meg relativt frisk ellers. Jeg har dog muskelissues i ryggen som jeg antar er årsaken til hodepinen min, som jeg regner med har utspring i bekkenproblemer i svangerskapet. Men så leste jeg at thyroidissues kan ha sammenheng med muskelkramper og hodepine også, så derfor slenger jeg det med her. Har også litt søvnissues, som i problemer med å sovne. Men det er off and on, så jeg vet ikke om det er relevant. Jeg er også ganske feit, men det har jeg liksom alltid vært off and on, bare at de siste årene så har jeg gitt faen i å gjøre noe med det. Jeg har tatt prøver en gang før, for en del år tilbake, siden jeg slet litt med nattsvette, men jeg regner med at de var innenfor normalen siden jeg aldri fikk noe svar på de.
Alt her vil bli tatt opp med lege når jeg skal tilbake, bare liker å forberede meg litt.
Sv: TSH bittelitt høyt etter svangerskap?
Stoffskifte kan være på "bærtur" både under svangerskapet og en tid etterpå og det i begge retninger, altså høyt eller lavt.
Be om anti-tpo og TRAS om de ikke er tatt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Stoffskifte kan være på "bærtur" både under svangerskapet og en tid etterpå og det i begge retninger, altså høyt eller lavt.
Be om anti-tpo og TRAS om de ikke er tatt.
Takk for svar.
Jeg har lest litt om postpartum tyreoditt, så om det er noe muffens så regner jeg nesten med at det går over av seg selv. Kan disse andre blodprøvene vise om det er dette eller noe annet?
Lavt jern, lav b-vit, lav d-vit og forhøyet kolesterol er de jeg kommer på nå i farten :) God natt vink11