Noen som merker at lavkarbo er bra ved hypothyreose og eller insulinresistens?
Hvilke opplegg følger du?
Printable View
Noen som merker at lavkarbo er bra ved hypothyreose og eller insulinresistens?
Hvilke opplegg følger du?
Jeg merker ihvertfall godt at høykarbo gjør meg dårlig; slapp, dorsk og oppblåst i magen. Ellers følger jeg ingen streng lavkarbo, men unngår raske karbohydrater som brød, pasta, søt frukt og potet.
For eksempel tror jeg at jeg har for lite fett i forhold til LCHF, selv om jeg ikke er redd for naturlig fett som smør, fløte, Cocosa vergin kokosfett, dyrefett og natursmult (gris).
Når jeg spiser 2-3 egg stort sett daglig, holder jeg meg mett lenge på det, opptil 5-6 timer.
Jeg lager mat fra grunnen av, spiser ikke halvfabrikata, lettprodukt eller noen form for margariner. Jeg er vokst opp med en engelsk mor og vi hadde alltid grønnsaker til middag, så jeg spiser omtrent alt, fortrinnsvis det som vokser "over jorden" fordi det har mindre stivelse.
Jeg føler at dette fungerer for meg med min hypothyreose og kunne ikke tenke meg å gå tilbake på høykarbo kosthold mer, eller kosten myndighetene fremdeles vil ha folk til å tro er det sunneste.
http://www.nokkelhullsmerket.no/nokk...logo+%28JPG%29Nøkkelhull er f.eks bare tull !!
Hvem skjønner egentlig hva som menes med "det sunneste alternativ innenfor kategorien" matvarer??
Det kaller jeg heller :mrgreen: Mumbo jumbo !!
Jeg leser innholdsfortegnelsen og finner ut hvor mye karbohydrater en matvare har. (karbohydrater = sukker fordi det spaltes til sukker når det tygges). Jo søtere en matvare smaker når den tygges, jo mer sukkerinnhold har den.
Det er derfor fullstendig absurd at enkelte nøkkelhull merkede matvarer har hele 80 % karbohydrater, f.eks Fitness fra Nestlé !!
Ja, lavkarbo er sunt også ved hypothyreose og når det gjelder insulinreisistens gav jeg deg nettopp linker til hva blant annet Fedon mener om lavkarbo og insulinresistens i denne tråden fin https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14020
Lavkarbo er ikke noe hokus pokus i det hele tatt.
Man spiser ren og ubehandlet mat, kutter i karbohydrater men spiser likevel masse grønnsaker.
Hva kan være vanskelig eller skadelig med det?
Og velge en ketolysekur er noe jeg ikke anbefaler noen som helst, uansett helse med mindre de har lest grundig om kuren, følger den skikkelig og tar tilskuddene som kreves.
Det bedste ville være, at følge BenteRs forslag:
Det underforum BenteR linker til hedder Stoffskifte / hormonproblemer, hvor flere har skrevet om det, du spørger om, Ingvild. Desuden er Lavkarbo.no meget mere besøgt end forummet her, fordi kostholdet er noget man forholder sig til hver dag, hvor hos os, med syge brugere, kommer de fleste først forbi når de orker. Tilmelding anbefales. xx9
Og vær ikke redd for naturlig fett.
Styr ihvertfall unna lettvarianter og nøkkelhullmerkede varer UNNTATT nøkkelhullmerkede grønnsaker naturligvis.
Husk at all margarin er u-naturlig, framstilt av flytende oljer og gått gjennom prosesser som får dem å lignende smør.
Nøkkelhull som skulle være veiledende er bare villende !! rend: