-
Lavt stoffskifte??
Etter en del plager denne høsten og MYE nettstudier har jeg fått mistanke om at jeg har lavt stoffskifte. Har tatt blodprøver som legen mener er helt fine, med unntak av anti-TPO som var forhøyet. Har fått diagnose reaktiv artritt (uten kjent årsak) og frozen shoulder i begge skuldre. Skal følges opp med tanke på lavt stoffskifte da det er sannsynlig at jeg kommer til å utvikle dette (i følge legen pga forhøyet anti_TPO), men viser ikke prøvesvarene mine at jeg har det allerede??? og kanskje de er årsak til mine smerteplager (andre diagnoser)???
Mine prøvesvar:
Anti-TPO: 92 ref.verdi: 0-15
Fritt T3: 3.8 ref.verdi 2.6-5.7
Fritt T4: 16 ref.verdi: 9-24
TSH: 2:70 ref.verdi:0.35-4.35
CRP: 39 ref.verdi: 0-6
SR: 45
-
Sv: Lavt stoffskifte??
Har legen også sjekket noe annet med blodprøver? Tenker på vitaminer og mineraler. Mange i Nordeuropa har for lav D3, mange sliter med lav B12, lav jernstatus etc. Flere av disse manglene kan gi symptomer som minner om lavt stoffskifte. Uansett er det viktig å få sjekket status på disse. Det kan være lurt å ha et litt vidt søk der du befinner deg nå.
-
Tusen takk for raskt svar :)
Har tatt et utall blodprøver da legen mener jeg har en kronisk revmatisk sykdom (pga symptomer) uten at de har funnet hold for det ennå.
Her er de andre blodprøvene, men jeg aner ikke hva de betyr så det hadde vært fint om noen kunne "oversette" de for meg.
B-ERY: 4.37 REF: 3.94 - 5.16
B-EVF (HCT): 0.38 REF: 0.35-0.46
B-HB: 12.4 REF: 11.7 - 15.3
B-LEU: 7.7 REF: 3.5-11.0
B-TROMBOSYTTER: 437 R3F: 145-390
E-MCH: 29 REF: 27-33
E-MCHC: 33 REF: 32-36
E-MCV: 88 REF:82-98
E-RDW: 13.4 REF: 0.0-14.9
PS-ALAT: 37 REF: 10-45
PS-ALK. FOSFATASE:122 REF:35-105
PS-CALSIUM-TOTAL: 2.36 REF: 2.15-2.51
PS-GT: 34 REF: 10-75
PS-KREATININ: 83 REF: 50-90
-
Forhøyet SR, CRP, lav blodprosent Hb og forhøyet antall trombocytter (trombocytose) kan peke i retning av det legen er inne på, revmatisk sykdom. Jeg ser ingen prøvesvar som sier at dette er sjekket nærmere med blodprøver ved de du har lagt ut. Stoffskiftet bør selvfølgelig følges opp ved forhøyet Anti-tpo, slik legen er inne på. Dessverre startes det sjelden med medisinering før verdiene er utenfor ref.området, men kanskje du har en lege som er villig til å starte medisinering på et tidligere tidspunkt enn det.
-
Kunne vært en fordel å få sjekket vit B12, vit D3, folat og ferritin. Ikke bare kan en mangel i disse gi samme symptomer som som lavt stoffskifte, men hvis du er lav i disse er dette også et symptom på lavt stoffskifte. Dette fordi tarmopptaket ved lavt stoffskifte er for dårlig (går for langsomt) og vitamin/mineral statusen blir lav.
Slik som jeg ser de stoffskifteprøvesvarene du har lagt ut ser det veldig ut som om du er i faresonen for å utvikle lavt stoffskifte. Stoffskiftehormonene dine er godt innenfor normalen, men det interessante her er hva som er normalt for deg? Sjekk derfor om du noen gang har tatt stoffskifteprøver når du følte deg frisk, slik at du kan sammenligne.
Forhøyet anti TPO forteller at du har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen i blodet ditt. Dette er en autoimmun reaksjon som betyr at immunforsvaret ditt angriper kroppens egne celler. Noen kan ha slike antistoffer og likevel ikke utvikle sykdom, men disse prøvene bør følges opp, særlig hvis symptomene dine forverrer seg. Her har det også vært snakket om en potensiell revmatisk lidelse. Revmatiske lidelser er også autoimmune, og har du en autoimmunsykdom er du mer disponert for å få flere. Så hvis du skulle få påvist en slik sykdom er det ikke mindre sansynlig at du også kan utvikle lavt stoffskifte, tvert imot, fordi du har antistoffer i blodet ditt.
Håper du blir godt fulgt opp av legen din.vink11
-
Tusen takk for fine svar :)
Var hos legen igjen i dag. Fikk svar cøliakiprøvene. Har litt forhøyet antistoff (IgA) mot gluten så han mente at jeg skulle ta nye blodprøver dersom jeg fikk diare, vekttap eller magesmerter. Jeg skulle ikke ta biopsi av tynntarmen ennå, men jeg måtte ikke begynne med glutenfri diett da en biopsi kan bli aktuelt senere dersom jeg får klassiske symptomer på cøliaki. Har lest litt om cøliaki i dag og finner at mine symptom passer både inn under cøliaki og hypo., tretthet, håravfall, fryser hele tiden, forstoppelse, små blemmer på kroppen som sprekker og klør (klør meg snart ihel), kraftige muskel- og leddsmerter, smerter rundt nyrene (ikke å bry seg om ifølge revmatologen siden urinprøvene er fine) tørre øyne, hovne hender og føtter, dårlig hukommelse, nedsatt apetitt, kvalme nedsatt kjønnsdrift og infertilitet (ble ikke gravid før IVF)
Både mor og far har lavt stoffskifte. Far fikk diagnosen cøliaki for 2 år siden og har fått opplyst at uoppdaget cøliaki kan ha vært årsaken til at han hadde lymfekreft for noen år siden. Nå har han tarmkreft (spredning etter lymfekreften, som ikke kan behandles pga for svakt hjerte/lunger).
Legen min fastholder at mine problem skyldes revmatisk sykdom, selv om prøvene viser at jeg ikke har Lupus eller leddgikt, fordi IgG var forhøyet. Er på ny henvist til revmatolog og behandles i mellomtiden med kortisonsprøyter og NSAID. Føler jeg burde ha vært henvis til biopsi, men orket bare ikke å begynne den diskusjonen i dag. Hadde vært noen timer på jobb tidliger i dag og var helt utslitt. Prøver å jobbe litt hver dag, men det går sent og er smertefullt. Har delvis sykemelding da 100 % ikke er aktuelt pga jobben jeg har. Så jeg hangler meg gjennom noen timer på formiddagen og prøver å ta litt om kvelden også (hjemmekontor). Er kjempefrustrert. Er ikke vant til å ikke bli hørt på. Føler meg helt parkert og satt på sidelinjen, bare vente til legene mener jeg er syk nok til å få behandling. Da har vel karrieren reist en viss plass, har funnet på nettet at det kan ta opptil flere år før revmatisk diagnose kan stilles :sad: Føler jeg stanger hodet i veggen da jeg ikke er overbevist om at jeg har en revmatisk lidelse. Hvem har hørt om noen som bare våkner en morgen og har fått leddgikt? Det var det som hendte meg, våknet en morgen og kunne knapt gå pga smerter i begge knær.
Dette ble lang og sutrete, men måtte bare få en utblåsing. :?
PS: Er det noen som kan svare meg på hvorfor min tråd er flyttet over til "lavt stoffskifte hos menn"? Jeg postet den da vitterlig første gang under "blodprøver" (eller noe slikt) og er IKKE mann :D
-
Hei Stein som ikke er mann :D
Orker du å skrive et brev til legen og fortelle hvor ille du har det, at du er redd for at hele yrkeskarrieren din ryker snart osv? Og i brevet be om å få en biopsi? Alternativt: Få time hos en privat lege og håpe på å få en henvisning til biospi der. Alternativt: bytte fastlege (noen fastleger har det jeg vil kalle vegring for å skrive henvisninger, andre nøler ikke, er din lege en nøler?) hjerte1
-
Hei igjen vink11
Tror jeg heller vil ta det face to face neste gang jeg har time, tror jeg skal klare å overbevise han om at biopsi er det eneste rette. Han er i grunnen en likandes mann og en kjempedyktig lege, men en smule sta og overbevist om at han har rett. Det er jo en grunn til at jeg ikke har ønsket å bytte fastlege de siste 16 årene. Han bruker å la seg overtale når jeg har de rette argumentene :lol: jeg må bare ha overskudd til å holde en tale. Hadde ikke dagen i dag kan du si. Han er ikke redd for å henvise heller, men vil jo bare henvise meg dit han mener jeg kan få best/rett hjelp etter hans mening. Det er bare det at han ikke har klart å overbevise meg om at han er inne på rett spor. Har allerede vært to ganger hos revmatolog og sist gang tok det bare 1 - en- dag (tuller ikke) fra han henviste til jeg hadde time på sykehuset. Han var ikke fornøyd med epikrisen etter første undersøkelse.
Han er også fullstendig innforstått med hvordan jeg ser det med jobb osv. han mener at jeg burde være 100 % sykemeldt, men jeg insisterer på delvis sykemelding. Får da tips og råd om hva jeg skal gjøre ikke gjøre for å klare å gjennomføre, men så sukker han tungt og sier "jeg hører hva du synes om å jobbe, men jeg støtter det ikke"
Ha en fortsatt finfin kveld