Sv: D-vit, noen som forstår?
Jeg kan ikke påstå, jeg har forstand på dette, men jeg har fundet dette på laegehaandbogen.dk:
"Man kan måle plasmakoncentrationen af to former
* 25-hydroxy-vitamin D [Synonymer: 25-OH-vitamin D; 25OHD; calcidiol; kalcidiol]
* 1,25-dihydroxy-vitamin D [Synonymer: 1,25(OH)2-vitamin D; 1,25(OH)2D; calcitriol; kalcitriol]
Den sidstnævnte er den biologisk aktive form, som dannes i nyrerne ud fra 25-hydroxy-vitamin D ved stimulation med parathyroideahormon (PTH), men det er plasmakoncentrationen af den førstnævnte der anvendes til vurdering af D-vitaminstatus"
Så det er altså koncentrationen af den aktive form, der ser ud til at være faldende hos dig. Men man bruger vel også af den, tænker jeg ...
Læs evt. mere her: http://laegehaandbogen.dk/prover-og-...n-d-14483.html
vink11 Nielsigne
redigert /Ps. https://www.stofskifteforum.dk/tags.php?tag=d-vitamin
https://www.stofskifteforum.dk/tags.php?tag=D3-vitamin
Sv: D-vit, noen som forstår?
Takk takk Nielsigne.
Jeg leste linken uten og finne konkrete svar om hvorfor begge verdier endrer seg. Det eneste jeg kunne lese som kanskje kan være en løsning, er at jeg har dosert litt mye/raskt med D3. (om jeg forsto rett)
Jeg får halvere D3 dosen og se hvordan verdiene utvikler seg til neste blodprøve skal tas.
Er det flere som har sett slike endringer etter at dere begynte med D3 vitamintilskudd?