god dag godt folk:)
Jeg er da en dame på 22 år men tidligere diagnosen Hypertyreose (høy stoffskifte).
Som 11-åring (etter mye mas fra min moder) ble det endelig tatt prøver for stoffskiftet. få dager etter ringte legen og vi fikk beskjed om å dra til spesialist (å egentlig ganske kvikt).
verdiene mine er jeg veldig usikker på igjennom at flere leger har forsøkt å matet inn hva betydningene på feks. FT4, T3 osv er da jeg selv var ut på en rangelrunde mildt sagt.
Symptomene mine var greit selvforklarende.
- Veldig tynn
- Urolig
- Ekstreme konsentrasjonsvansker
- Sulten konstant
- lyssky
- Stirrende øyne
- Svekket syn
- Og for å ikke glemme pølsa som hang rundt halsen
- Røyting
- Følsom
- Uro i brøstet
- Tretthet samt veldig våken
- Hurtig hvilepulspuls (140 på det meste)
- Varm
Etter måneder med behandling av medisin (Neo Mercazole) ble jeg mye bedre enn hva jeg noen gang hadde vært,gikk opp 20 (Nødvendige) kilo, men utover årene skulle det vise seg at Høyt stoffskifte var en hissig sykdom som var vanskelig og medisinere. En periode kunne det passe godt med en dose å en annen periode er dette helt ut å kjører. For meg var ikke dette vanskelig igjennom at jeg har levd med sykdommen antagelig siden fødsel - 2årsalderen. Det verste var skolegang som ble forstyrret. Så da jeg begynte på grunnkurs vedtok legene behandlingen Radioaktivt jod. Radioaktivt jod var en liten en liten pille der jodet skulle ta livet av kjertelen. Alt i Alt, BIG MISTAKE.
sykehusbesøket kom, pillen ble tatt, hjemturen ble kjørt og det første jeg såg var omtrent sengen. Har ALDRI vært så trøtt i mitt liv. Sov godt å lenge, før mor ringte sykehuset som de fleste bekymrede mødre gjør. Turen bar hurtig inn til sykehuset igjen der de konstaterte dehydrert. En uke på sykehuset og endelig hjemturen.
Måneder etter var kjertelen enda aktiv så det ble enda en runde jod. Heldigvis gikk denne runden smertefritt.
År etter ha vert slit. Mildt sagt savner jeg det høye stoffskiftet mitt. å gå fra ekstremt høyt til ekstremt lavt gjorde alle symptomene på lavt femdobbelt.
men igjen, det er utrolig hva man blir vandt med etter tid. har tenkt masse det siste og lurer veldig på hvordan det føles når kroppen er i orden. Når alt er normalt.
Ett år siden var jeg på sjekk igjen. Dager etter ringer de, å er det noe jeg har lært så er det aldrig bra om en lege ringer istede for å sende brev:? Fritt T4 verdiene var ned på 2. Påan igjen. Spis medisiner til frokost, lunsj og middag.. blæææ... så lei :mad:
Heldigvis virker det som jeg er frisk nå, men her kommer mitt spørsmål til dere.
Etter jodet ble tatt har jeg hatt og har fortsatt symptomene på HØYT stoffskifte. Urolig og rastløs, skjelving, mye ukonsentrert, til tider fryktelig ''jobbing'' i brystet. Føles fortsatt som pulser en på galopprune i kroppen selv om den er normal. Vet da noen hva dette kommer av eller noen som har det samme, eller i det minste noen tegn til dette?
Takk for at dere tok dere tid til å lese dette og forhåpentlig komme med noen gode råd:D