Leter desperat etter svar!
Hei.
Jeg er en kvinne som er under utredning for ME. Men likevel leter jeg desperat etter noe som kan forklares og kureres. Jeg kom over forumet her og lurer på om dere kan si noe om prøveresultatene. Er de normale eller er det noe jeg skal be om videre undersøkelse på? Krysser fingrene for at noen vil svare meg. Takk.
Juni 2009
S-TSH: 0,92 (ikke oppgitt)
S-FT4 Fritt: 12,9 (ikke oppgitt)
Oktober 2009
S-TSH: 0,70 (ikke oppgitt)
S-FT4 fritt: 16,4 (ikke oppgitt)
September 2010
S-TSH: 2,8 (0,20-4,0)
S-FRITT T4: 15,7 (11,0-23,0)
S-Anti-TPO: <25 (<100)
S-TRAS: <0,8 (<1,0)
Mai 2011
S-TSH: 1,1 (0,20-4,0)
S-FT4: 17,4 (11,0-23,0)
Sv: Leter desperat etter svar!
...beklager...men jeg har absolutt ingen kunnskap om stoffskifte eller noe her inne,- så jeg spør sikkert om veldig ordinære ting....
men kan T3 hete noe annet på blodprøve-skjemaene? slik at jeg skal se etter et annet navn?
FT3 er det som pleies måles og ikke T3.
Overlater til proffene og se på tallene dine!
Velkommen hit forresten
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Overlater til proffene og se på tallene dine!
Hej BenteR
Jeg er bange for, nogle kan misforstå udtrykket 'proffer' og tro, der er læger herinde...
hjerte1 Nielsigne
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lysglimt
...beklager...men jeg har absolutt ingen kunnskap om stoffskifte eller noe her inne,- så jeg spør sikkert om veldig ordinære ting....
men kan T3 hete noe annet på blodprøve-skjemaene? slik at jeg skal se etter et annet navn?
T3 hedder også Trijodtyronin.
... dine tal svinger lidt frem og tilbage. Hvis du har fået taget prøverne på forskellige tidspunkter, kan det godt påvirke resultatet.
Har du fået målt diverse vitaminer, for eksempel b-12 og d-vitamin? Man kan få det rigtig dårligt af at mangle den ene eller begge. Sådan er det også med for eksempel zink. Så ved du, om du har nok vitaminer og mineraler?
... og ja, velkommen til :)
vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Hej BenteR
Jeg er bange for, nogle kan misforstå udtrykket 'proffer' og tro, der er læger herinde...
hjerte1 Nielsigne
Upps, kanskje litt feil formulering, men jeg mente altså noen som er mer erfarne med og lese blodprøver enn meg. Jeg sliter med og forstå mine egne blodprøver....
Ja, sådan læste jeg det selvfølgelig også. Men kommer man helt udefra, er det måske noget andet. Tænkte bare, jeg ville skrive det her, hvis nu nogen kikkede på os xx1
Sitat:
... dine tal svinger lidt frem og tilbage. Hvis du har fået taget prøverne på forskellige tidspunkter, kan det godt påvirke resultatet.
Det mest optimale er å ta blodprøvene på morgenen, når legekontoret åpner. Hvis de er tatt på forskjellig tid av døgnet kan de altså svinge, har lest at FT4 kan svinge så mye som 20 %, ikke alle leger kjenner til dette.
Heisann alle sammen.
Takker for svar. Og jeg vet godt at det ikke er leger her inne - og det er jeg igrunn glad for!
Jeg har ikke prøvd meg på sitat-knappen enda, så jeg svarer litt generelt:
* Hvis prøvene kan svinge så mye som 20% - er det da 20% INNENFOR normal-området eller kan den svinge over øverste grense også?
* B-12 har jeg tatt trio-b for i 1 år, så verdiene er nå litt over 300. D-vitamin har jeg for mye av, de lå på 185, men er nå på 174.
* Jeg ser at denne s-ft4 bare øker og øker. Hvis jeg tar nye prøver og denne øker til over 23, dvs over normalområdet - hva vil det si, kan det være en ubalanse der da og hva kalles det? (jeg skal be om prøver til faste klokkeslett)
Takk til dere! Jeg er bare glad for at noen i det hele tatt tar seg tid til å svare! :p
Jeg mener, men skal ikke si det hundre prosent sikkert, at dette jeg leste var svingning slik at tallene så mer oppløftende ut, altså høyere, ut over dagen. For å få en skikkelig analyse skal du altså vente med å ta stoffskiftemedisinene dine til etter du har tatt blodprøven, samt ta prøven på samme tidspunkt hver gang, så tidlig som mulig på dagen.
B-12 på 300 er ikke mye. B-12 er ufarlig. Jeg ville eksperimentert litt med ev å blande ren B-12 (kjøpes rimelig på iherb.com sublingual tabletter eller dråper) med Trio-be for å se om et høyere B-12 tall kunne gi deg et løft. Jeg vet at Lillepus88 her inne har nevnt at hun må ha B-12 på over 1000 for å ha det optimalt. De norske grenseverdien for B-12 er lave sammenliknet med andre land. De ville ropt varsko og tilbudt deg behandling mye tidligere i land som USA og Japan enn det man gjør i Norge. Norge er en sinke når det gjelder kunnskap om hvor mye B-12 og D3 vi trenger, samt hvor viktige de er for helsen.