spytt kortisol nye prøver...hjelp?
har tatt prøver av binyrene to ganger nå første gang så var morgenkortisol på3.5(ref-3,5-27) og kvelden var 3,1(ref-under 5) min acth var på 4(ref 2-12)
fikk tatt ny prøve der det var visst såååå vanskelig å gi meg resultatene men fikk greie på at acth min ligger på 12,4 og morgenprøve på 7. tok egentlig fire prøver på spytt kortisol kl 7,9,22 og 24 så vet jo ikke hvilken av morgenprøvene det var dhea ligger på 5,8(ref 1,7-15) og antistoffer mot binyrene fikk jeg heller ikke tilgang på. på acth prøven min står det er stor M bak hva betyr det? vær så snill synes dette er rart men legen sier alt er ok å det nekter jeg å tro basert på symptomer og store forskjeller i prøvene
Sv: spytt kortisol nye prøver...hjelp?
Hei. Kortisolen om morgenen virker altfor lav. Ikke godta at de holder tilbake prøvesvar. Si at du skal ha utskrift av alle prøvene dine. Det har du krav på.
har gjort det men de ville jeg skulle ta å bestille time for å snakke med legen, trenger prøvene til onsdag da jeg skal til heggeli så han har litt peiling på hvor vi skal begynne hen, de sa de kunne miste autorisasjonen som legesekretær om jeg fikk prøvene..... men har lagt inn beskjed til fstlege og balder klinikken får håpe dem iallefall ringer , var bare såvidt jeg fikk lut ur av henne den siste morgenverdien, og en ting til min acth har jo firedoblet seg på tiden imellom prøvene,og morgenprøven kortisol samsvarer jo ikk i det hele tatt med den økningen
Denne sekretæren er jo enten vrang eller dum. Miste autorisasjon? Det er jo dine blodprøver. Da får jo hun spørre legen om det er ok at hun skriver dem ut. Skjønner at hun vil du skal ha time og snakke med legen om resultatene, men ikke nekte deg utskrift av prøvene. Si at du vil ha dem før timen med fastlegen slik at du kan forberede deg. Lykke til vink11
både helsesekretæren på balder klinikke og fastlegen sa det samme..... prøvde å si at jeg ville ha dem så jeg kunne forbrede meg men nei..... og nei hadde visst ikke krav på prøvesvar fra dem men legene.....jaja får ta en hel haug med prøver til da.... takk gud jeg skal til Dag på Heggeli:) men ifølge legen så var prøvene heeeelt fine acth har jo nesten bare firedobla seg, er vel ikke snakk om tretthet visst det fortsetter slik men svikt....rekker ikke komme å¨legetime hos fastlege før jeg skal til heggeli..... håper bare han ser logikken i å gi meg litt med. snart....
Det skal visst ikke være enkelt nei... Men lykke til på Heggeli. Håper du får den hjelpen du trenger vink11
tusen takk det skal nok ordne seg:) men er likevel nysgjerrig om noen har litt peiling eller om de har fårr hc pågrunn av lignende prøver ACHT ref er forresten 1.1 til 10 og jeg hadde 12....fortsatt ikke noe galt liksom?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tatanja
har gjort det men de ville jeg skulle ta å bestille time for å snakke med legen, trenger prøvene til onsdag da jeg skal til heggeli så han har litt peiling på hvor vi skal begynne hen, de sa de kunne miste autorisasjonen som legesekretær om jeg fikk prøvene..... men har lagt inn beskjed til fstlege og balder klinikken får håpe dem iallefall ringe...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tatanja
både helsesekretæren på balder klinikke og fastlegen sa det samme..... prøvde å si at jeg ville ha dem så jeg kunne forbrede meg men nei..... og nei hadde visst ikke krav på prøvesvar fra dem men legene.....
Tatanja? Disse prøver du ikke må får udleveret resultater af - er rekvireret af hvem? Balderklinikken eller fastlægen?
Hvis det er Balder - har du krav på alt du har betalt for! Hvis det er fastlægen, da lyver nogen for dig, som om du ikke regnes for noget. Disse prøveresultater er din ejendom! Det er lige til en klagesag og til fyring af fastlægen! Og det kan kun gå for langsomt!
Det bedste ville være kræve at få en fuldstændig kopi af dig lægejournal udleveret. Også det har du ret til! Du kan også, meget passende spørge, hvad i alverden har de at skjule, siden de hellere bryder loven om patientrettigheder, end de lader dig se dine resultater?
Ved Balder og din fastlæge at du skal til Heggeli? Deres højst besynderlige opførsel kunne tyde på, at de måske ved det eller gætter sig til det?
disse prøvene ble rekvirert av balder klinikken, prøvene ble tatt på det lokale sykehus så jeg slapp å betale, og tror ikke de vet at jeg skal på heggeli, de på balder klinikken nektet å utlevere dem også..... tror poenget demmers at at de vil jeg skal ta en legetime for å få dem, men jeg synes jeg kunne fått dem i sin helhet skal tilbake i morgen om kjæresten min orker kjøre meg, har en annen ting jeg skal ta opp ang feil bruk av referanser , fann ut at prøvene som er tatt på aker sin hormonlab blir oversett til fordel for sine egne referanser , referansene til aker der prøvene er tatt er unormale som bare f... det står tilogmed på arket men nei...
Her er selve lovteksten fra pasientrettighetsloven:
"Kapittel 5. Rett til journalinnsyn
§ 5-1. Rett til innsyn i journal
Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende.
Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær.
En representant for pasienten har rett til innsyn i opplysningene som pasienten nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette.
Reglene i § 3-3 og § 3-4 om andres rett til informasjon gjelder tilsvarende for innsyn i journal.
Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients død, om ikke særlige grunner taler mot dette.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om retten til innsyn i journal, herunder bestemmelser om betaling for kopier.
§ 5-2. Retting og sletting av journal
Pasienten eller den som opplysningene gjelder, kan kreve at opplysningene i journalen rettes eller slettes etter reglene i helsepersonelloven § 42 til § 44.
§ 5-3. Overføring og utlån av journal
Pasienten har rett til å motsette seg utlevering av journal eller opplysninger i journal. Opplysningene kan heller ikke utleveres dersom det er grunn til å tro at pasienten ville motsette seg det ved forespørsel. Utlevering kan likevel skje dersom tungtveiende grunner taler for det. Overføring eller utlevering av journal eller opplysninger i journal skal skje i henhold til bestemmelsene i lov om helsepersonell."
Ikke gi deg! Jeg tok utskrift av lovteksten og leverte den i skranken. Det er horribelt at du ble nektet kopi!:shock: