http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10030468
:cry:
Printable View
Jeg har fått avslag på mitt forsøk på å få skattefradrag. Jeg tviler på om det er noen vits i å klage på det. Jeg vet om alt for mange som har opplevd det samme, både ME-syke og stoffskiftesyke.Dette med avslag gjelder ikke bare det å gå til leger som er såkalt alternative. Nei, om du i stedet for å vente på lang kø hos psykolog eller psykiater, tar ansvar selv og kontakter en privat, i stedet for å stå i kø i et par år, får du avslag på dette også. Det er offentlig godkjent helsepersonell jeg snakker om. Det er altså ikke healere eller folk som skal helbrede deg med steiner og krystaller eller utvannede ingredienser av ymse slag. Hovedpoenget er at helsepersonellet er private. Jeg antar at det samme gjelder fedmeoperasjon gjort privat og alt mulig annet. All behandling utført utenfor det offentlige helsevesen, medisiner etc er det samme svar på. Avslag. Dette rammer mange syke hardt. Du må betale hele gildet selv. Dette gildet som kanskje gjør at du slipper å belaste samfunnet for en uføretrygd. Politikerne er dårlige på å sette sammen disse to postene synes jeg. De henger sammen.
I avslaget mitt står det atProblemet er at de har ikke et behandlingstilbud for det jeg lider av! Jeg har ikke Addison, ergo er det ikke noe galt med binyrene mine. Vi har Levaxin, ergo trenger du ikke Erfa. At Levaxin gjorde meg sykere, har ingen betydning. Og dessuten har du nok slett ingen andre hormonmangler, som lav aldosteron, DHEA, testosteron osv. Disse hormonene behandles jo ikke i det offentlige systemet, de kjenner ikke til virkningene av mangelsykdommer på dem. Jovisst, du kan få Florinef dersom du har Addison. Som en spesialist sa til meg da jeg fortalte at jeg gikk på DHEA : "Det bruker vi kun til Addisonpasienter dersom de har lav kjønnsdrift." Tenk det, Hedda! Da vet de så lite om hormoner at jeg blir helt fortvilt over at vi skal behandles av leger som kan så lite om hvordan hormonene henger sammen.Sitat:
Skattekontoret legger til grunn at det offentlige helsevesen har et behandlingstilbud for den type sykdom/svakhet du lider av.
Jeg føler meg maktesløs mot et så uvitende system, av leger og politikere
Dette er peanøtter mot hva de kan tjene på at vi blir friskere. Hvor gjorde de av hodet sitt oppe i alt dette?Sitat:
Regjeringen regner, etter det VG erfarer, med å spare rundt 400 millioner kroner årlig på å fjerne skattefradraget.
Det er ikke de socialdemokratiske vælgere Nei-Jens behøver at holde på. De hænger på, helt af sig selv, i kraft af deres politisk overbevisning og derfor er de ikke "målgruppen" for fremtidssikring af det politiske flertal. Derimod er det de borgerlige vælgere, som Utøya-effekten har bragt i folden hos socialdemokraterne, der skal stilles tilfredse, så de ikke forsvinder tilbage til den borgerlige fløj ved næste valg.
Dette, kombineret med en kalkulation med sigte på at "optimere" udnyttelsens grad af det offentlige sundhedsvæsen - vil på papiret og bag skrivebordet se godt ud med tal på bundlinjen. Altså - rentabiliteten af det offentlige sundhedsvæsen regnes med, vil stige når flere bliver afskåret fra at benytte den private medicinske sektor.
Ingen, heller ikke Nei-Jens reflekterer over, at hvis der eksisterede en super effektiv og innovativ, offentlig medicinsk sektor - ville der slet ikke være behov for tilsvarende privat.
Desuden kalkuleres der sikkert med, at folk vil fortsætte med at bruge penge på privat lægehjælp, hvilket i så fald har to fordele for statskassen: 1. aflastning af den offentlige medicinske sektor; 2. direkte besparelse som følge af afskaffelse af sykefradraget.
Uanset hvordan man vender det og drejer - vinder staten og den offentlige medicinske sektor, mens de som taber og taber stort, fortsat taber, er de ubemidlede kronisk syge borgere, for når der skal vælges mellem mad til familien og privat lægehjælp - vælges helbredet fra. Mens staten sagtens kan bruge samme mønt flere gange - kan almindelige borgere kun bruge sine mønter en gang.
Utrolig strategi at realisere! Bekæmp de borgerlige ved selv at blive dem. Det er også ved at ske i Danmark, men i modsætning til Norge, har vi i Danmark ikke "olie-dollars", for dem har Maersk fået - i stedet for samfundet. Hvad er der mon blevet af de norske "olie-dollars", når selv et sykefradrag der sparer langt mere end udgiften er, ikke er råd til? :sad:
Både Danmark og Norge (?) har desperat brug for en Forfatningsdomstol i lighed med den tyske. Ellers er der ingen garanti for, at lovgivningen bliver i overensstemmelse med vore grundlove. :sad:
...nu er der så lige den detalje i Danmark, at Socialdemokraterne har slået sig sammen med bl.a. et borgerligt parti, der holder fast på de forlig, der blev lavet af den foregående regering, og dermed kan der ikke blive flertal for den politik, der ellers var lagt frem. Det er noget møg, især fordi det så bliver til hverken-eller. Jeg er glad for, jeg ikke er vores ny statsminister. Det har aldrig været behageligt at sidde i revnen mellem to stole :roll: ... mens de, der sidder på dem, trækker i hver sin retning.
Tilføjelse: Egentlig lidt mærkeligt, at det lille, borgerlige parti, der er kommet til at få så meget magt i den ny regering, overhovedet har peget på en socialdemokratisk statsminister, når de nu stadig vil føre så borgerlig en politik. Jeg gætter på, at det er de sidste ti års måde at debattere udlændinge på + mange regler omkring udlændinge, som partiet har villet lave om, og som så har fået disse konsekvenser for resten. Personligt vil jeg sætte pris på en noget mildere tone, også i forbindelse med udlændinge, men der var et par andre ting, jeg også godt ville ha' haft lavet om. Til gengæld må man huske på, at man som privatperson faktisk godt kan kontakte politikere og fortælle dem et par sandheder. Og det kunne måske, hvis man var lidt ihærdig, give lidt forståelse for et par ting. En eller anden dag går jeg måske i gang med sådan noget :mrgreen:
vink11 Nielsigne
.. Ludvig den 14. "Solkongen"), som styrte Frankrike fra slutten av 1600-tallet til begynnelsen av 1700-tallet uttrykte det slik:
«L'état, c'est moi» («Staten, det er meg»).
Også vi da som blir flasket opp med at: "Staten - det er OSS!" bvadr1
MIN personlige mening:
Arbeiderpartiet har vært den "Nye adelen" i Norge ganske så lenge nå (ref: helt siden Gerhardsen);
selvom Høyre fra tid til annen har sittet i regjering - så har AP sine gesjeftige "maur"
plassert i alle departement, domstoler oa nøkkelposisjoner (AP-nepotisme).
Ble kanskje politisk her nå - men ALT er politikk = makt = penger ----> biter seg selv i halen - og
blir en vond sirkel!!!
Jeg kan ikke annet enn å si meg HELT enig. AP er en maktbastion uten like, og har alltid vært det. Hva angår "landsfaderen" Einar Gerhardsen kan min morfar (87) fortelle at hans regjering stjal erstatningspenger som krigsseilerne skulle hatt etter krigen, og brukte dem til noe annet. For å trekke en linje fra dem til oss, uten at det er superrelevant kanskje: Krigsseilere = høy forekomst av PTSD = økt fare for autoimmune sykdommer = jadetvetvi. Nydelig.
Ja, AP-politikere sitter over alt. Som du sier, i domstoler osv. I tillegg blir maaange av dem headhuntet til styre- og lederpososjoner når de er ferdige i toppolitikken. Dermed styrer det det aller meste i dette landet.
En annen ting. Husker vi boken til Karita Bekkemellem..? Den som virkelig skulle skape furore. Først fikk AP utsatt lanseringen til etter valget. Deretter... ja, hvor er den? Ikke EN lyd har vi hørt. De mektige trådene også når media, nemlig. Boka har blitt totalt ignorert. Moren min fant den nylig på billigsalg...
Angående skattefradraget; regjeringen mener å heller ta den utgiften via statsbudsjettet. Det vil vel si at de som trenger det skal få et direkte tilskudd. Nå har jeg aldri fått slike tilskudd, men er de skattepliktige? Det vil i så fall bety høyere inntekt og dermed mer skatt. Jeg tenker at poenget med å fjerne skattefradraget er å spare penger. Da vil de vel neppe erstatte det med en ordning som koster like mye? Hvilket den nok vil uansett, på grunn av byråkrati rundt søknader...
Nei, hvor er sosialismen blitt av i vår sosialdemokratiske regjering? Fordelingstanken?