Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tcelinet
I fare for å "banne i kirken" jeg begynnte på erfa for ca to uker siden...og merker energien har gått litt nedover, jeg føler meg klarere i hodet, men blir fortere amper osv grunnet jeg er sliten....Kanskje jeg har hatt for høye forventninger til erfa`n? :roll:
Det kan sagtens være tilfælde at du reagerer ikke kraftigt nok på Erfa Thyroid. Jeg har selv brugt først Westhroid, og når jeg ikke havde mere Westhroid, fik jeg en bøtte med 500 2-grains tabletter Erfa Thyroid. Efter nogle dage bemærkede jeg, at det gik nedover med trivsel, energi og helbredet. Jeg fortsatte nogle dage endnu, for at se om faldet i trivslen bliver ved, og det blev det har det vist sig. Da skaffede jeg og gik over til Thyroid-S og allerede et par dage efter havde jeg det lige så godt som før Erfa Thyroid. Pointen er så, at som med alle andre "stoffer", også med Thyroid er det at de forskellige produkter kan virke forskelligt på forskellige personer. Vi er jo ikke ens og vi fungerer biologisk heller ikke ens. Hvor den ene redder livet med Erfa Thyroid, skal en anden - som f.eks. jeg - have et andet produkt, fordi selv om virkestoffet er det samme, er formlens øvrige komponenter forskellige og det kan påvirke, hvordan hver især optager virkestoffet i sin egen, individuelle krop.
Det ville være bedst at fortsætte med at tage Erfa til natten, evt. øge ad et par omgange op til 1 grain ekstra, og se om der sker noget positivt i løbet af et par uger. Hvos formen fortsat falder, er tiden inde til at teste Armour Thyroid og se om ikke den vil virke bedre end Erfa Thyroid. Det er set før, at enten virkede Erfa bedre end Armour eller omvendt, hos de forskellige mennesker, vi jo alle sammen er.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tcelinet
Jeg tar 1 og 1/2 tab av 125 m(c?)g pr dag.. har begynnt å ta de til kvelden de siste 3-4 dager men merker ikke særlig forskjell....
Er det bare jeg som er alt for utålmodig? er det like lang "rekonvalisens tid" som på levaxin?
Som regel "mærker" man når det bliver for meget eller for pludselig. Det er ikke en hovedpinetablet, der tager smerten kort efter indtagelse. Det er kroppen selv, der prioriterer hvad de thyreoidea-hormoner, den før skulle undvære - skal bruges til først, næst og sidst - så hvis din energi ikke stiger hurtigt nok, kan det være at det er fordi kroppen "sender" ressourcerne videre til f.eks. hjernen, eller til hjerte og kredsløbet, eller noget andet som fungerer udenom vores bevidsthed. Mange "reparationer" kan man ikke mærke virkningen af, når forbedringer sker dybt inde i kroppens organer og celler. Jeg har sagt det før (mange gange) at selv nu, over 5 år efter jeg udskiftede Eltroxin med Thyroid - overraskes jeg fortsat af nye forbedringer af, hvad jeg ellers ikke før var klar over at noget var galt med.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tcelinet
Og er det uansvarlig av meg å gi sønnen( 7 år og veier ca 20 kg) min 25 mcg levaxin pr dag?
Han har ft4 på 12,1 (11-21) og tsh på 7,5 (0,5-4,5)
Jeg har fått beskjed om at han er henvist til endo og barnelege men hører jo aldri noe mer..... eller er det dumt ettersom de sikkert må ta nye blodprøver osv?
Altså.... fT4 på kun 12,1 hvor det burde være meget højere, ikke mindst når det utvivlsomt høje TSH på 7,5 ikke ser ud til at "virke" på det fT4-genererende kirtelvæv, er altså langt over hvad "normale" udsving pga. barnets vokseværk kan forklare.
Hvordan har han det nu? Det bedste ville være at tage prøver af ham hver dag i 14 dage, på samme tidspunkt på dagen, for at se om det gennemsnitlige TSH ligger "stabilt" for højt, og ligeldes om det lave fT4 fortsætter med at være "stabilt" for lavt. Den periode hvor for højt TSH kan være "naturligt" og ufarligt er faktisk først i puberteten, men ikke hvis der er markante symptomer på hormonmangel. Naturligt forhøjet TSH forekommer hos unge og yngre mænd, men i så fald må de ikke have symptomer på hormonmangel. Har de symptomer - har de hypothyreose.
Problemet med behandling af børn er, at det er overordentligt sjældent lægerne behandler små børn med Levaxin/Eltroxin,
medmindre barnet er født med hypothyreose. Derimod hører (og læser) jeg gang på gang, at forældrene og det syge barn bliver sendt hjem med lægens "vent og se". Dette "vent og se" strækker sig i vældig mange tilfælde over mange år, så barndommen går på hæld, med ikke at kunne lige så meget og lige så godt som andre børn - set ud fra barnets point of view. Disse børn bliver forandret af denne type opvækst, så selv hvis de kommer i behandling som unge voksne - bliver de ikke de mennesker, de ellers ville var blevet uden denne sygdom. Lægesvigt, vil jeg kalde det slet og ret!
Så også jeg
med fare for å "banne i kirken" siger, at var jeg selv i lignende situation, ville jeg først kæmpe som løvinde for en udredning og behandling af mit barn, men hvis det mislykkedes - ville jeg selv sætte mit barn i behandling, efter at have indsent en kæmpe klage over de involverede læger til embedslægen. Hvorfor? Fordi tiden går. Dagene går. Ugerne går. Måneder og år går. De kommer ikke tilbage, lige så lidt som barndommen gør. Beslutningen hvis konsekvenser forringer mit barns barndom og svækker mit barns overlevelsesmuligheder som voksen, overlader jeg ikke til fremmede mennesker, uanset at de er læger.