Sv: Usikker på Erfa-dosis
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Jeg prøver at være tålmodig, men jeg kan ikke lade være med at spekulere over, om jeg får for meget eller for lidt Erfa - eller om det måske er jod-behandlingen, der øger mine antistoffer - og så antistofferne der giver dette ubehag? Er der mon nogen, der har et bud på, hvordan det føles, når antistoffer stiger?
Nøj, din stakkel! tro2 Hvor er det urimeligt, at du skal gennem alle disse kvaler.... Jeg har hørt før om folk med høje antistoffer, de nærmest ikke mærkede noget til, mens andre med langt lavere tal for antistoffer, led alverdens kvaler... Det er altså ret individuelt, hvordan inflammationen føles for den enkelte. Formoder jeg.
Hvad med at du tester din jodstatus med en gammeldags "læge-metode"? Det er en metode, der var anvendt af fortidens læger, længe før laboratorieprøver var opfundet, og den gang var der heller ingen "subklinisk hypothyreose" eller autoimmune sygdomme i skjoldbruskkirtlen, fordi sygdommen blev behandlet tilstrækkeligt fra diagnosens dag 1, og uden TSH-testen til at forsinke både diagnosen og behandlingen.
Hvad med, at du stopper med Lugol's opløsning indvortes og i stedet smører 1-2 dråber øverst på låret eller på maven, lige over lysken - og ser hvor hurtigt forsvinder den jod-brune plet efter påsmøringen? Hvis pletten forsvinder hurtigt - betyder det at der fortsat er brug for jod. Jo længere tid det tager, inden pletten er helt væk - jo mindre er jodmangel. Hvis pletten er fortsat synligt, altså gerne noget blegere men ikke helt væk efter 24 timer - betyder det, at der er jod nok i kroppen, og en yderligere tilførsel vil blive en "overdose". :?: