Jeg har laget meg en foreløpig doseringsoversikt med Thyroid ERFA
Jeg har laget en foreløpig doseringsoversikt ment til å sende eller å ta med til min fastlege vink3
Dette er for selv å ha en oversikt over hvor mye jeg kommer til å bruke ved øking av dosen hver andre eller sjette uke,
forutsatt at jeg øker opp til 3 ½ grain i denne perioden.
I feltet "doser" fyller jeg inn det totale antallet brukt i to uker.
Da kan jeg lettere regne ut når ny medisin bør bestilles, i tillegg vet jeg ca når jeg kommer til å gå tom.
DOSERING MED 60 mg = 1 grain THYROID ERFA Canada (500 stk)
| UKE |
DOSER |
DAGLIG |
MERKNADER |
| 31 - 32 |
14 |
1 |
Startet med 1 grain |
| 33 - 34 |
21 |
1 ½ |
Økte ½ grain i to uker |
| 35 - 36 |
28 |
2 |
Økte ½ grain i to uker |
| 37 - 38 |
35 |
2 ½ |
Økte ½ grain i fire uker |
| 39 - 40 |
35 |
2 ½ |
Legen uke 39. |
| 41 - 42 |
42 |
3 |
Øke ½ grain i seks uker |
| 43 - 44 |
42 |
3 |
|
| 45 - 46 |
42 |
3 |
Legen uke 45. Bestille ny dosering á 125 mg (2 grain)! |
| 47 - 48 |
49 |
3 ½ |
Øke ½ grain i seks uker |
| 49 - 50 |
49 |
3 ½ |
|
| 51 - 52 |
49 |
3 ½ |
I uke 52 er det brukt totalt 378 stk á 60 mg |
| 1 - 2 |
49 |
3 ½ |
Legen uke 2, 2012. Vurdere om dosen beholdes videre |
| 3 - 4 |
49 |
3 ½ |
|
| 5 - 6 |
49 |
3 ½ |
I uke 5 er det brukt totalt 500 stk á 60 mg!! |
Jeg deler opp dagsdoseringen i tre og legger tablett under tungen for absorbering rett i blodet. Den siste dosen har jeg tatt til natten hjertflag1
Sv: Jeg har laget meg en foreløpig doseringsoversikt med Thyroid ERFA
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
1. Vær ikke redd ! Det var jeg, og det ødela starten min.
2. Levaxin har en halveringstid på 1 uke i kroppen.
Det betyr at halvparten er igjen i kroppen etter at man stoppet en uke.
Derfor vil jeg ikke anbefale at man går rett over til Tyroid.
Stopp helt med Levaxin noen dager og start med 1Grain/dag Thyroid når du merker symptomer på for lavt stoffskifte, men begynn etter maksimalt 5 dager.
Den dose kan sikkert brukes lenge, men man skal jo være litt "føre var" i situasjonen.
Merker man lave symptomer så øk til 2Grain med det samme, men ikke vent for lenge med å øke.
Man skal sansynligvis ende på rundt 3Grain.
Litt turbulens skal man påregne i situasjonen.
Hjertebank er tegn på at dosen er for høy, men man kan også ha økt for hurtig og at dosen tilpasser seg etter noen dager.
Opplever man det kan man hoppe over neste dose, så er det iorden.
Dette er en kjempenyttig opplysning.xx9 Hadde jeg visst dette før, hadde jeg nok ventet og ikke gått direkte fra kombibehandling (Levaxin + Liotyronin) til 1 grain Thyroid, men latt det gå noen dager slik n`Finn gir oss tips om.
Jeg har forøvrig ikke merket noen problem med overgangen til Thyroid Erfa, til tross for at jeg skiftet direkte. xx9 Muligens er det fordi jeg allerede var på en kombibehandling?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
Dette er en kjempenyttig opplysning.xx9 Hadde jeg visst dette før, hadde jeg nok ventet og ikke gått direkte fra kombibehandling (Levaxin + Liotyronin) til 1 grain Thyroid, men latt det gå noen dager slik n`Finn gir oss tips om.
Det er et tvivlsomt råd, Elbeth, da de fleste har i forvejen vanskeligheder med at komme højt nok op i T4. Og da slet ikke, når man skifter over til kun 1 grain Thyroid. At du ikke har oplevet problem med at gå direkte over til Thyroid fra kombibehandlingen berører nok på, at dosen af Thyroid var så lille, at du nok ikke har mærket nogen virkning. Jeg har en lumsk mistanke, at hvis du skiftede direkte over til 2 grain, ville du heller ikke mærke noget særlig, men under overfladen ville der hurtigere ske ting og sager med de mange cellulære reparationer, der end ikke kan påbegynde ved alt for lav dose ved overgang til Thyroid. Ved lav dose har man noget til her og nu, men ikke nok til dagligt at reparere skader som er følge af tidligere hormonmangel af behandling med kun T4.
Man kan altså også "fortynde" behandlingen så meget, at man aldrig kommer sig ud af hullet igen, eller i bedste fald - kan det koste forsinkelse på uger, hvis ikke måneder, i at komme op på hormonniveau tilstrækkeligt til en mærkbar bedring. Mange finder derfor aldrig ud af hvad deres rette dose er, og fortsætter med at blive "subkliniske" nu på Thyroid. Andre bliver skuffet over den ringe bedring. For langsomt kan faktisk være værre end lidt for hurtigt.
Selv om der hersker mange "ængsteligheder" blandt de skræmte - er en normal startdose af Thyroid ved ved lav/middel FT4 - 2 grain. Hvis man med det samme kan mærke T3 og føles det "forkert", kan man altid skære kvart eller halv fra i nogle dage. Der er ingen grund til at tømme kroppen for Levaxin forinden overgangen til Thyroid, da ikke kun T4 i mellemtiden kommer for langt ned i forhold til kroppens daglige behov for hormon, men også T3 vil dale, hvilket vil tvinge binyrene til et uønsket overarbejde for akut at kompensere for den selvpåførte hormonmangel.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Selv om der hersker mange "ængsteligheder" blandt de skræmte - er en normal startdose af Thyroid ved ved lav/middel FT4 - 2 grain. Hvis man med det samme kan mærke T3 og føles det "forkert", kan man altid skære kvart eller halv fra i nogle dage. Der er ingen grund til at tømme kroppen for Levaxin forinden overgangen til Thyroid, da ikke kun T4 i mellemtiden kommer for langt ned i forhold til kroppens daglige behov for hormon, men også T3 vil dale, hvilket vil tvinge binyrene til et uønsket overarbejde for akut at kompensere for den selvpåførte hormonmangel.
Jhei Anisa vink3
Jeg har jo ikke denne erfaringen så jeg leter over alt, og i Stop The Thyroid Madness mener jeg det står at det er ganske vanlig å starte med 1 grain. Dessuten var det 1 grain/dgl min lege foreskrev, mens framgangsmåten for å øke fant jeg i boka. Ellers tror jeg ikke min lege kan så mye om dette, så den starthjelpen som jeg fikk var fra Janie Bowthorpe.
Jeg skal forøvrig til min lege for å sjekke stoffskiftet på onsdag. Det blir jo spennende å se hvordan de prøvene er. Spesielt siden jeg de siste 12 dager har hatt influensa som har tappet meg for krefter når immunforsvarets soldater slår gok1 til i hele meg.
Hej Elbeth og andre der måske kan hjælpe mig vink11
ADMIN/EDIT: indlægget flyttet til Majsens egen tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13316