Jeg har tatt min første Thyroid 60 mg fra Erfa.
Litt om å gå på kombibehandling :wink:
I mars 2009 gikk jeg fra 100 mcg Levaxin/dgl til kombibehandling. Dosen ble fastsatt til 20 mcg Liotyronin pluss 75 mcg Levaxin.
Den første tiden følte jeg meg mye bedre enn jeg gjorde på kun på Levaxin. Jeg begynte å sykle til jobben (ca 3 km hver vei) i allslags vær.
Etter ca ett år oppstod flere nye problem (noe jeg har skrevet her før), bla svikt i ankelledd og hender som dovnet. Jeg kunne snuble og slå meg på flat vei så jeg begynte å notere hendelsene ned. Fingrene dovnet vekk spesielt når jeg strikket og jeg underviser i Kunst og håndverk!!
Nå hadde jeg fått så mange problem som jeg lurte på om kunne settes i sammenheng med understimulert hypotyreose.
Jeg leste flere bøker om hypotyreose (hvorfor er de kun å få tak i på engelsk?) og det kunne virke som syntetisk tyroxin ikke virker optimalt for meg og dermed ga meg alle problemene.
Nå ville jeg ihvertfall forsøke dissekert Thyroid fra Erfa.
Min fastlege syntes dette var greit for ham, og resept med registreringsfritak ble levert Vitusapotek helsehuset (Tromsø) i slutten av juni 2011.
I påvente av Erfa-medisinen skulle jeg fortsette kombibehandlingen, men øke Levaxinen til 100 mcg/dgl.
Jeg sa til legen at jeg i stedet ønsket å bruke opp tablettene jeg hadde og dermed ta 112,5 mcg/dgl (=1 1/2 tablett) og event regulere til 700 mcg /uke, men siden kroppen viste å tåle høyere dose (fikk f.eks ikke hjertebank), tok jeg 112,5 mcg/dgl. hele tiden.
Først i går fikk jeg hentet min Thyroid Erfa og i dag tok jeg min første tablett på 60 mg .
NÅ er jeg spent på endringene. Noe jeg allerede nå lurer på er hvordan vet jeg om dosen er rett?
Vel, nå skal jeg til legen om ca to uker men er jo veldig spent på utfallet og om jeg kommer til å føle at jeg får det bedre med Thyroid Erfa. xx11
Sv: Jeg har tatt min første Thyroid 60 mg fra Erfa.
Jeg merket signifikant bedring etter ti dager på Armour (ca samme som Erfa). Vil tro de fleste som har gått lenge på Levaxin og så begynner på Erfa (eller tilsvarende) vil merke bedring innen en måned
Jeg har hatt glede av å føre en logg hvor jeg noterer bedring, forverring, symptomer, kosttilskudd og medisindoser. Jeg skriver ikke hver dag, bare når det skjer endringer.
Øk gradvis, følg opp med hyppige blodprøver. Og husk at den tabletten du tar i dag, slår ikke skikkelig ut på blodprøvene før om 6-8 uker.
For meg ble det thyroid som ga meg et nytt liv. Jeg bruker nå 2.5 grain eller 155 mg thyroid. Vær også oppmerksom på binyrene. Øk svært langsomt, kropen skal klare å håndtere all T3 som den får servert på et fat hjerte1 Får du likevel binyreproblemer, får du og legen snakke sammen om du bør sjekke kortisol og muligens andre hormoner, og ev starte behandling for dette.
1000 takk for innspill og råd. Nå har kroppen fått syntetisk T3 i to år, så da blir vel ikke overgangen til Erfa endret om jeg KUN hadde gått på T4, skulle jeg tro...
Om to uker skal jeg til legen for problem med karpaltunnel syndrom (de dovnende fingre og hender) og ankel som svikter rett-som-det-er.
Manuellterapeuten mener at jeg må opereres for å lette presset på nervene i karpaltunnellen og sa at jeg måtte kontakte medisinmannen :lol: :wink:
I tillegg til hypotyreose som ble oppdaget januar 2005, har jeg proteinuri og høyt blodtrykk. Dette tar jeg vanndrivende lozartan/hydroklortiazid (Cozaar Comp 100/12,5 mg) og Adalat Oros 60 mg for, som selvfølgelig også blir oppfulgt av fastlegen.
Tenk om
dissekert tyroxin
også
tar bort
proteinuri
og
hypertensjon...hjerte1
Det hadde vært lykken!!