Finnes det behandling? Høy TSH + Høy FT4
Jeg er en ung mann på 28 år som i noen år nå har slitt med høyt stoffskifte. Jeg synes det går utover jobb og privatliv da en føler seg varm og føler at en mangler krefter, samt at jeg blir fort varm/uvel når jeg må gjøre noe fysisk - noe som er irriterende når man fra før av er ganske aktiv og trener endel.
På mine "gamle" blodprøver fra gammelt av har jeg hatt en FT4 på ca 14 jevnt over. Vet ikke TSH.
Da jeg begynte å merke problemene gikk jeg og tok prøver og da var FT4 på ca 36 og TSH var steget til 4 - noe som jo er rart da den pleier å gå ned ved høyt stoffskifte. Pga denne snodige kombinasjonen har ikke lege kunne gjort noe og også spesialister har bare konkludert med at prøver de tok av meg var negative og det kunne også bety at de var positive - samt hvis de var positive så kunne de være negative. "Lurer du på mer så ta kontakt igjen." Goddagmannøkseskaft.
Nå i det siste har jeg hatt en god periode, men sliter med overskudd til å gjøre så mye i jobb og familie som jeg ønsker.
Blodprøvene mine ligger på på FT4 på 25.6 og TSH på ca 5. Alle andre verdier er normale. Blodtrykk og hjertefrekvens er tipp topp. 62 over 121 og ca 54 slag per minutt.
Eneste behandling jeg har fått tips om er å ta blodtrykksregulerende "betablokkere" (Pranolol), men jeg er skeptisk til medikamenter og har ikke begynt på disse da de ikke helt kan gjøre rede for de kommer til å bidra med ellers i kroppen, samt at potensielle bivirkininger virket nesten like galt som lidelsen i seg selv.
Noen tips?
Sv: Finnes det behandling? Høy TSH + Høy FT4
Jeg har også både høy FT4 og TSH.
Jeg venter nå på svar på en test, THR, som jeg ble tipset om her inne, fordi man ved thyriod hormon resistance har både høy TSH og høy FT4.. Da er man resistent mot thyroid-hormonet. Det ligger en del interessante linker om dette i dagboka mi her inne.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
hh83
På mine "gamle" blodprøver fra gammelt av har jeg hatt en FT4 på ca 14 jevnt over. Vet ikke TSH.
Når du kun er 28 nu, må disse "gamle" blodprøver være nogle år gamle (?) og jeg må sige, at FT4 på kun 14 hos en mandlig teenager eller ung mand - er ikke alverden. Det er faktisk lavere end det burde være og du kunne sagtens have lavt stofskifte med symptomer så milde, at du ikke bemærkede det så meget, eller kom så snigende at du har bare vænnet dig til det.... Kan du ikke skaffe de udskrifter af de gamle blodprøver og poste resultaterne her inkl. ref.omr.?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
hh83
Da jeg begynte å merke problemene gikk jeg og tok prøver og da var FT4 på ca 36 og TSH var steget til 4 - noe som jo er rart da den pleier å gå ned ved høyt stoffskifte. Pga denne snodige kombinasjonen har ikke lege kunne gjort noe og også spesialister har bare konkludert med at prøver de tok av meg var negative og det kunne også bety at de var positive - samt hvis de var positive så kunne de være negative. Blodprøvene mine ligger på på FT4 på 25.6 og TSH på ca 5. Alle andre verdier er normale.
Også her er der brug for at vide, hvilke prøver blev taget forud for "Goddagmannøkseskaft-konklusionen". Kan du skaffe dem? Særlig er der brug for at se om der er målt for antistoffer TPO, TRAS og Thyroglobulin Antistoffer (TGaB alias anti-TG).
For mig lyder det lidt som Graves med stimulerende TRAS (antistoffer), hvilket svarer fint til at TRAS stimulerer TSH til at stige, og dette tvinger skjoldbruskkirtlen til at release mere hormon end hvis TSH var ikke "snydt" til at stige for meget. Der findes behandling for det, men først er der brug for at du forlanger alle dine blodprøveresultater udleveret, også de tidligste. Det har du ret til + om du får brugbare svar - afhænger af omfanget af den info om fortiden, du er i stand til at fremskaffe. Ellers bliver det bare til nogle vilde gæt, der nok ikke kan hjælpe dig til at få lægerne i tale.
Gider du skaffe de gamle tal? vink11
Jeg har Grave's med stimulerende TRAS og mine verdier er Ft4 45 , Tsh 0,01 og TRAS 5,6. Er det stimulerende Tras både med høy og lav Tsh Anisa?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
lisereka69
Jeg har Grave's med stimulerende TRAS og mine verdier er Ft4 45 , Tsh 0,01 og TRAS 5,6. Er det stimulerende Tras både med høy og lav Tsh Anisa?
Ikke helt... hjertflag1 Hvilken type TRAS der "aktuelt" er i spil kan man kun bedømme efter forholdet mellem TSH og FT4 samt symptomerne. Man har ikke en målemetode, der skelner mellem den stimulerende TRAS (falsk højt TSH = for meget T4) eller den blokerende TRAS (falsk lavt TSH = for lidt T4), men det vigtigste er at fastslå om man har TRAS-antistoffer da dette vil formidle til lægen, at hvor der er TRAS - kan man ikke stole på TSH-målinger, men bør udelukkende gå efter værdier for FT4 (og gerne FT3). Det er desværre ikke enten eller... man kan have begge typer TRAS, der på skift "forfalsker" TSH til enten for højt eller for lavt, så den syge oplever på skift enten høj og lavt stofskifte, med eller uden perioder med normalt stofskifte imellem disse udsving. :cry:
Trådstarter igjen her:
Jeg har nå hatt en litt bedre periode før jeg nå merker på kroppen at stoffskiftet er høyt og jeg vurderer å få tatt en prøve nå.
Det er utrolig frustrerende å ha dette problemet - jeg har et yrke der jeg jobber mye med mennesker og synes det er vondt å ikke orke eller ha nok overskudd.
Jeg fikk for et par år siden et tilbud om å gå på en type medisin kalt Pranolol som er "betablokkere". Jeg gjorde ikke det da jeg leste at det var en form for hjertemedisin og puls/blodtrykk er 110% på meg. (120/60 - 58 slag pr min.) Men nå tenker jeg - burde jeg prøve allikevel?
Noen med erfaring?
Jeg har aldri hatt høyt stoffskifte, men vet at betablokkere kan være til god hjelp når stoffskiftet er høyt. Jeg ville ikke nølt med å bruke dem om jeg hadde hatt høyt stoffskifte. Snakk skikkelig med legen din, be også om å få komme til endokrionolog. De fleste fastleger vet enda mindre om høyt stoffskifte enn lavt, fordi det er ikke så ofte forekommende som lavt er.vink11 Derfor kan en god endo være en bra hjelp.