Sv: Levaxin og bivirkninger
Du har måske glemt, hvordan det er at være "normalvarm" Tussemaja kram1
Hvis det fortsætter, da kan det være et godt tegn på, at din egen omdannelse af T4 til T3 er fin. Det er ikke alle forundt. Lad os se om det fortsætter. fanx:
Takk takk Anisa for hurtig svar.:)
Du er til super hjelp for meg i all min uvitenhet :D
Da satser jeg på at dette er bare bra for meg.
Tussemaja :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tussemaja
Du er til super hjelp for meg i all min uvitenhet :D
Vi har alle været uvidende til at begynde med, men du stiller også gode spørgsmål. Tak til dig også, Tussemaja hjerte1
Kan jo også være symptom på overdosering ved for rask økning av Levaxin?
Forklaringen på at du føler deg så varm og svett uten grunn, kan jo være noe så enkelt som at 100 microgram per dag sånn med en gang er litt for mye når kroppen din ikke er vant til det, og at du derfor får typiske symptomer på midlertidig overdosering?
Selv begynte jeg med 75 mcgr per dag i et par måneder, uten å få noen symptomer på overdosering. Deretter ble dette økt til 100 mcgr per dag, fordi blodprøvene mine fortsatt ikke var tilfredsstillende. Fortsatt ingen symptomer på overdosering. Men da legen min ba meg forsøker 125 mcgr annen hver dag, fikk jeg akkurat de symptomene du beskriver. Skrev om problemet her inne, for jeg syntes den ekstreme svettingen og varmefølelsen var veldig ubehagelig. Og da var det flere av brukerne av forumet som foreslo at jeg burde øke den daglige dosen langsommere. se link her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10703
Økte derfor langsommere - dvs 112,5 mcgr 4 dager i uka og 100 mcgr 1 dag i uka i en uke, deretter 112,5 mcgr per dag i et par uker, etterfulgt av 125 mcgr og 112,5 mcgr annen hver dag i 1-2 uker, før jeg til slutt var oppe i 125 mcgr uten å få symptomer på overdosering. Det har nå vært min daglige "dose" i 9-10 måneder.
Mulig reaksjonen din er på grunn av det Anisa skriver, men det kan jo være greit å vite at det også kan ha andre naturlige forklaringer - f.eks. overdosering. Dette betyr ikke nødvendigvis at 100 mcgr per dag er for mye for deg på sikt, men kanskje til å begynne med? Noen begynner med 50 mcgr, andre med 75 mcgr og atter andre med 100 mcgr per dag - og folk reagerer veldig forskjellig. Noen merker ingen forskjell, andre kan få symptomer på overdosering med en gang. Det går som regel over etter et par uker, så får det være opp til hver enkelt å selv vurdere om de bare skal "holde ut" eller om de heller skal prøve med en lavere medisindose og så trappe forsiktig opp...
Jeg ønsker deg iallfall lykke til videre!
Sv: Kan jo også være symptom på overdosering ved for rask økning av Levaxin?
Jeg fikk varmefølelse og svetting når jeg byttet fra levaxin og lio til Erfa. Dosen var helt lik (bekreftet med blodprøver). For meg skyldtes varmefølelsen og svettingen det faktum å få en medisin som virket. Det var et stort sjokk for kroppen etter å ha frøset i 20 år (hele mitt voksne liv). De første månedene på Erfa hadde jeg det slik. Det føltes som om kroppen ikke helt visste hva den skulle gjøre med all denne varmen. Etter en tid på den måten stabiliserte det seg, tiltross for doseøkning. Varmefølelsen ble mer normal og jeg har sluttet etter tjue år å være den som alltid fryser.
Sv: Kan jo også være symptom på overdosering ved for rask økning av Levaxin?
Blondie har en god pointe. xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Atina
Mulig reaksjonen din er på grunn av det Anisa skriver, men det kan jo være greit å vite at det også kan ha andre naturlige forklaringer - f.eks. overdosering. Dette betyr ikke nødvendigvis at 100 mcgr per dag er for mye for deg på sikt, men kanskje til å begynne med? Noen begynner med 50 mcgr, andre med 75 mcgr og atter andre med 100 mcgr per dag - og folk reagerer veldig forskjellig. Noen merker ingen forskjell, andre kan få symptomer på overdosering med en gang. Det går som regel over etter et par uker, så får det være opp til hver enkelt å selv vurdere om de bare skal "holde ut" eller om de heller skal prøve med en lavere medisindose og så trappe forsiktig opp...
Jeg var startet i sin tid direkte på 100 mcg, uden nogen form for overgang og optrapning. Hvis man kan tåle det (uden værre symptomer end Tussemajas), er det faktisk ikke så "forvirrende" for hypofysen (TSH) at reagere korrekt, end det kan være på en (for) langsom optrapning. Før 1973 var 100 mcg en normal startdose ved hypothyreose. Men da denne fik TSH "for langt ned" og lægerne kunne ikke længere "følge udviklingen", bestemte de sig for (meget u-videnskabeligt) at medicinering med T4 skulle startes op fra det halve. :shock:
Takk for nyttige svar.
Var også godt å lese at 100 mcg kanskje ikke er for mye...
Har foreløpig ikkede andre vonde bivirkninger heldigvis, så tror jeg foetsetter med samme dose enn så lenge :)
Klrm Tussemaja :)
Heisann :)
I dag er det 5 uker siden jeg startet med levaxin.
Om jeg er noe bedre vet jeg ikke, har hatt 3 uker ferie, og det gjør jo at jeg har noe mere overskudd...
Men puppene mine er vonde, og blitt større :/, kan det ha noe å si.. Medisinen er jo hormoner, men vil det påvirke sånn? Strevde også med vonde bryster når jeg brukte hormonspiral :(
Jeg er ikke gravid, for jeg har fjernet livmoren ( bare så ikke noen lurer på det ;) )
Skal til legen på mandag, vet ikke helt hva jeg skal si til han..
Klem Tussemaja
Jeg ble også varm da jeg startet på Levaxin. Var helt forferdelig. Det verste jeg visste var varme føtter, så da jeg ble varm igjen var det ikke noe deilig. Jeg begynte på vinteren, så jeg var ikke så ille som deg, men jeg begynte å svette igjen jeg også. Slike ting gjorde jeg jo heller aldri før.
Intressant det du sier om brystene. Jeg har hatt en del vondt i brystene jeg også, men har det ikke lenger nå. Brytene er nok også større ja. Det har jeg ikke tenkt på. Har jo samme størrelse på BH, som da jeg ammet for flere år siden, selv om jeg har gått ned i vekt. Normalt blir jo de mindre da. Tenkte opprinnelig det var vektoppgangen jeg ikk da jeg begynte på levaxin, men den er jo nesten borte og likevel har jeg ikke gått ned i størrelse der.
Intressant å høre om flere har opplevd det tussemaja her beskriver.