TSH på 3,99. Hormoner i bund. Tonsvis af plager. Diagnose: "Hypokonder"
kære alle :)
er ny her inde men jeg kan se der er en masse der ved rigtig meget . jeg har igennem 3 år lidt af invaliderende kløe , øjenproblemer, mavesmerter osv osv . jeg har været indlagt 6 gange og hver gang finder de noget nyt .
lavt stofskifte der nu har rettet sig ind til bunden af det normale , atoksisk adenom , for mange hvide blodlegemer , d- vitamin mangel - colestelrol i blodet .
og meget meget mere .
da man intet får ud af biopsi i adenomet er jeg tilbudt at få den fjernet , men har sagt nej hvis de vil følge den . derefter var interessen for mig meget lille .
men da jeg har alle og jeg mener virkelig alle symtomer på for lavt stofskifte ville jeg gerne have de lavede en anti tpo test på mig - det er blevet mig nægtet da de mener sygdommen må sidde et andet sted og fordi de mener den vil give et misvisende resultat ???????:roll::roll:
min søster fik fjernet sin skjoldbruskirtel sidste år og der var den nærmest smuldret væk men selv med den historie og grøn stær til følge kan jeg ikke opnå nogen hjælp .
på nuværende tidspunkt er der absolut ingen livskvalitet tilbage og hvis det skal fortsætte på denne måde - så indrømmer jeg at jeg ikke orker mere .
pt sidder jeg med ødemer ved fødder , tør kløende hud , voldsom hede , nældefeber ( der er taget billeder ) og migræne og ondt i øjnene .
kan man få taget denne test i udlandet og godt råd er der måske fra en af jer - hvordan jeg skal komme videre i forløbet .:)
på forhånd mange tak :p
Sv: anti tpo test - hashimoto eller graves
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carina
lavt stofskifte der nu har rettet sig ind til bunden af det normale, atoksisk adenom...
Hej Carina vink11
Gider du at uddybe disse to oplysninger?
Forhistorien er nødvendig for at andre her kan reflektere over dit problem, herunder oplysning om - på hvilket trin i sundhedsvæsenet er du undersøgt og (efter)behandlet dvs. hører du kun til egen læge, er du tilknyttet en speciallæge eller Ambulatoriet på et hospital? Har du en (eller flere) diagnoser? Er du i behandling med medicin for stofskifte, og i så fald - kan du huske hvilke doseringer det var før og nu?
Endeligt - når du skriver "til bunden af det normale", har du så blodprøvetal du kan poste her? Hvis ikke - er det på høje tid at du begynder at indsamle disse tal, hvilke hverken lægerne eller "systemet" har ret til at nægte dig.
Det er ligeledes bevist, at såfremt man er Sygesikringens Gruppe 2 patient, der frit kan vælge både praktiserende og speciallæger - kan man nå nemmere videre i udredningen af (så at sige) alle sygdomme. Har lægen en aftale med Sygesikringen - bliver differencen mellem lægens honorar og Sygesikringens andel ikke refunderet af Sygesikringen. Har lægen derimod ikke en aftale med Sygesikringen - betaler patienter 100% selv for konsultation og behandling hos den pågældende læge, der selv bestemmer prisen for sin lægegernig.
Sidst men ikke mindst - find en fortrolig, der vil være din bisidder fra nu af, ved alle dine kontakter til sundhedsvæsen fremover, herunder konsultationer hos lægen. Det er vores, efterhånden dyrt købt "lærdom" herinde, at en bisidder lægger en betydelig dæmper på lægernes ulyst til at gøre deres job, lige så snart patienten er "vanskelig" (læs: sygdomstilfælde ikke efter (lære)bogen).
Hej Anisa
tak fordi du skrev :) jeg har ikke været så hurtig til at skrive tilbage da jeg har ligget med migræneanfald ,men her kommer forhistorien
i oktober 2008 var jeg rask eller mente jeg var - havde lidt problemer med at gå op af trapper og blev hurtigt forpustet . men pludselig midt i oktober - fik jeg en let feber og først let kløe .
derefter blødte jeg ud af munden troede det var halsbetændelse men negativt ( har nu fået at vide det sikkert var der adenomet i halsen blev dannet )
derefter gik det stærkt - meget store mavesmerter , specielt når jeg havde spist , kløe 24 /7 og meget svimmel hele tiden - jeg faldt om en aften og kom til mig selv i ambulancen - og de tjekkede alt på nær i bugen . alt for mange hvide blodlegemer , lavt blodtryk , lavt stofskifte - diarre hele tiden . blod i urinen håret knækkede , var sprødt. d. viatmin mangel . mens jeg var indlagt - fik jeg diagnosen irriteret tyktarm - da jeg kom hjem begyndte trækninger i øjnene som varede 3 mdr - jeg gik til øjenlæge som sagde det var kulde og træk .
det stoppede og istedet endte det med hævede øjne der var ildrøde om aftenen - og på et tidspunkt begyndte de så at blive hængende . ( altså øjenlågende )
siden da ca 1, 1 /2 år har jeg haft ondt i øjenene .
jeg begyndte for ca et år siden at sove helt vildt meget - kunne slet ikke holde mig vågen - hjernetåge , kunne ikke længere skrue selv et låg af - der var næsten ingen muskler - røde håndflader men ingen gjorde noget - jeg skiftede læge efter hun kalde mig hypokonder og mente jeg bare ville tiltrække lægers opmærksomhed :oops:
det skal lige nævnes at jeg ellers aldrig er kommet rendende til min læge . kun engang pga galdesten hvor galdeblæren blev fjernet
kort efter blev jeg igen indlagt en aften hvor det føltes som om hovedet var ved at sprænge - lå der et døgn og fik derefter at vide det var migræne . og det var et voldsomt tilfælde
pga det lave blodtryk gik jeg med holter monitor - men det var åbenbart ok . så jeg fik besked på at gå hjem og få mig et liv :mad:
sygehuset havde indstillet mig til endokrinologerne der sendte mig til scenning - den viste adenomet men meget kalcium ?????samt diagnosen struma
da jeg kom op til efterfølgende samtale fik jeg besked på at de gerne ville fjerne adenomet da det ikke var egnet til diagnosticering der blev forsøgt 3 gange . jeg sagde at jeg hellere ville have de holdt øje med det da det ikke er særligt stort - og jeg har ærlig talt ikke lyst til at blive skåret i hvis det er unødvendigt - så var jeg ikke længere interessant - dog mente lægen jeg skulle undersøges for cushings sygdom da jeg havde taget 20 kg på - på et år . sidste sommer var jeg helt normal vægtig det er så sket med det . :sad:
Migræneanfald er nu jævnligt , træthed og nogen dobbeltsyn - ikke særligt mange . hævelser i ben og fortykket hud ( nogen af de billeder der vises ude på forsiden af ansigter kunne sagtens være mig .
jeg får ingen medicin i det endokrinologen mente jeg havde haft en infektion kroppen selv havde klaret .så tallene havde rettet sig ind til i bunden af det normale .
jeg spurgte om ikke jeg kunne få en antistoftest for jeg mener selv at jeg har betændelse i bugspytkirtlen - men han forklarede det på flg måde . du er indenfor normalområdet dog helt i bunden - det gør at vi ikke vil give dig en anti tpo for du er fortsat syg - men selvom jeg kan tage fejl mener jeg der skal ledes andre steder i kroppen . og anti tpo vil måske give et falsk svar .
min egen læge er ikke til at rokke for de mener endorinologen ved bedst - der ligger ingen plan for mig andet end at jeg skal have chekket adenomet igen i august
men helt ærligt - ildrøde håndflader , øjenproblemer , skøre negle , skørt hår - jeg kan blive utroligt irriteret , og sover hele tiden , + alt det andet - det burde da vække nogen alarmklokker - da jeg sagde det til endokrinologen sagde han at ingen af disse ting passede til gener til stofskiftet ???????:eek:
god ide med de tal - dem har jeg ikke fået - dem vil jeg ringe efter i morgen - og har du ellers nogen gode ideer vil jeg rigtig gerne høre det .
mange hilsner fra carina
ens mindstegrænser i europa ? og hjælp til tal
sidder her med mine tal
thyrotropin ( tsh ) 3,99 ----------------0,35-4,00B
thyroxin ( t4 ) 108 ---------------70-140 A
frit t4 index 105 --------------70-130
trilodthyronin ( t3)1,5 ---------------1,4 -2,8
frit t3 index 1,5 --------------1,5 -2,8
triiodtthyronin reaktion 0,97 -------------0,85 - 1,15
hvide blodlegemer leukocytter 6,8 ----------3,5-8,8
kortisol 22 ------------140-830
og forstår dem stadig ikke , men min nabo er tysker og fortæller at i tyskland bliver man behandlet allerede ved at tsh er 2 - det kan undre mig at værdierne ikke er ens , er det bare danmark og norge der er bagefter , ?
hvordan kan alle vi komme videre uden de næste generationer også skal kæmpe denne kamp ? sidst men ikke mindst er der nogen der kan gennemskue , hvorfor jeg kan have det så dårligt når tallene er indefor normal området ?
nu har jeg ikke læst alt igennem herinde men har nogen forsøgt at råbe eu op så stofskiftepatienterne får ens behandling og frit valg på medicin ?
Sv: ens mindstegrænser i europa ? og hjælp til tal
Jeg synes det er helt klart at du er hypo med den TSH. I tilegg bør du snarest sjekke ut den lave kortisolverdien din. Den kan i bestefall forverre din hypo tilstand. Husk at alle disse hormonprøvene skal taes kl 08 om morgenen. Det er kjempeviktig da det kan utgjøre forskjellen på å få behandling for din hypotilstand, eller ikke.
mange tak blondie :D
men et spørgsmål melder sig , når du siger kortisolen kan forværre situationen , hvordan - mere så eg er klar til at " forsvare at de giver noget medicin til mig "
eg fik målt mit tsh hos lægen der var det 3,85 klokken 14 og tsh på sygehuset en uge senere klokken 8,30 til 3,99 så for mig at se er der åbenbart ikke så stor forskel , men vil helt klart forsøge at få den klokken 8 - er der noget med at tallet stiger hvis ikke man sover inden ?
mange hilsner fra
carina
Sv: ens mindstegrænser i europa ? og hjælp til tal
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carina
kortisol 22 ------------140-830
Carina? Det er ikke cortisol i døgnurin der er blevet målt til 22, vel? Det var en blodprøve, var det ikke?
hej Anisa
jo det var en blodprøve , da de havde resultatet fik jeg en undersøgelse på cushings sygdom pga kortisolen ( en over night undersøgelse - jeg lige nu sidder og læser kan være meget fejlagtig )
giver det nogen mening ?
mange hilsner fra carina
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carina
jo det var en blodprøve , da de havde resultatet fik jeg en undersøgelse på cushings sygdom pga kortisolen ( en over night undersøgelse - jeg lige nu sidder og læser kan være meget fejlagtig )
Er du sikker på, at resultatet af blodprøven var "22"? For hvis det passer, så (mig bekendt) afspejler tallet "22" underskud af cortisol. Ikke overskud. Det er overskud af cortisol, der er årsag til Cushing's og kan derfor begrunde rekvisition af en over night undersøgelse. Hvad sker der....?
kan godt forstå du spørger på den måde - men sidder her med udskriftet fra sygehuset der står 22 hvor det inde for normalen er 140 - 830 . cushing ville de teste for på baggrund af denne og fordi jeg havde taget så hurtigt på . nu bliver eg helt bekymret - bør jeg være det ? :|