Tips om behandling for "frozen shoulder"/frossen skulder
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
heisann
I oktober 2010 fikk jeg forferdelig vondt i en skulder, og i april 2011 fikk jeg diagnose Frozen shoulder, noe en ofte får i forbindelse med sukkersyke eller stoffskifte problemer, men legen mener fortsatt at jeg kan klare meg uten medisiner, og det tror jeg også. Jeg tror det var en reaksjon på at alle medisiner er ute av kroppen og at jeg er på vei til å bli helt superduperfrisk, men det får tiden vise!!!
Hei.
Vil bare nevne i forbifarten at jeg siden desember 2010 har hatt veldig vondt i høyre skulder - og har prøvd forskjellige behandlinger for dette. Alt tyder på at det er såkalt "frozen shoulder", noe jeg nylig er blitt klar over at er overrepresentert hos pasienter med stoffskiftesykdom eller diabetes. Ut av det jeg har lest meg til på nettet, kan det ta flere år å bli bra dersom man har "frossen skulder" - men jeg har de siste månedene tatt noe som heter trykkbølgeterapi, ca 1 behandling i uka - og blir sakte men sikkert bedre og bedre.
Behandlingen utføres hos såkalt manuell terapeut (dvs fysioterapeut med videreutdanning), og er ganske dyr (kr 500-700 per behandling ). Dessverre er dette en type behandling som ikke refunderes av Nav, verken "stykkevis eller delt"... Men min gode erfaring med behandlingen gjør at jeg vurderer det som absolutt verd pengene, og pga at behandlingen har gitt så gode dokumenterte resultater kan jeg iallefall trekke det fra på skatten.
Så dersom du/dere har lignende problemer så kan det jo være verdt et forsøk, dersom alternativet er sterke, uutholdelige smerter... Jeg gjør oppmerksom på at selve behandlingen er smertefull, men den varer bare noen få minutter og jeg merker bedring med en gang etterpå. Så gi ikke opp før du har forsøkt iallfall et par ganger. For meg er det iallfall et godt alternativ til smerter i flere år eller operasjon...