bivirkninger og medisinbytte
Hei!
Nå har jeg prøvet Levaxin med lite hell,måtte slutte. Så fikk jeg resept på Eythyrox, først 25 i to uker, så øke til 50 i to uker, og da gikk det galt igjen. fikk noen heftige bivirkninger, som bla hjertekrampe. Sluttet med dem for ca 1o dager siden,føler meg fortsatt elendig. I morgen skal jeg til legen igjen, og ta nye blodprøver, og få nye medisiner. Er det nå man bør begnne på de naturlige medisinene ?
Legen min sa han ikke hadde hørt om Armour thyroid, men jeg tror jeg heller vil prøve det nå enn enda en bivirkningrunde. Er det flere bivirkninger av de syntetiske medisinene ? Legen trodde ikke jeg tålte innholdsstoffene.
Hadde egentlig tenkt å prøve ut volvat men har satset på å gi legen min en sjans til, men kjenner jeg er litt nervøs nå, og litt opprådd på hva jeg skal si og gjøre . Har økt veldig i vekt også, går opp minst to kg i uka, og det bør stoppe da jeg nå brått for første gang i mitt liv har en overvekt BMI. Det gjør meg bekymret .
Føler meg ganske dårlig. Muskelsmerter, hodepine, hjertekramper, diare, vannansamlinger, tretthet men får ikke sove om natten selvom jeg er trøtt osv .
Takknemlig for svar .
Sv: bivirkninger og medisinbytte
Du bør få sjekket ut binyrene dine. Symptombildet ditt stemmer, og da er det typisk at man ikke tåler noen form for stoffskiftemedisiner. Det refereres på levaxinpakningen at binyrer bør utredes før oppstart av stoffskiftemedisin. Det bør du si til legen. Og husk for all del at disse prøvene må taes i likhet med stoffskifteprøver klokken 08 om morgenen. Selv anbefaler jeg spyttprøver fra Aker sykehus, de er bedre enn blodprøver.
Takk for svaret! :) Jeg har bedt han om det,men da sa han : Da må du på sykehus,og det er så skjelden at vi ikke trenger å gjøre det .. Det sto nemlig det på Euthyroxpakken også. skal høre m ham omigjen nå jeg .
Hvis du skal forsøke noe annet, forsøk Erfa og ikke armour thyroid.
meld gjerne inn bivirkningene om du orker, det kan gjøres på nett. Jo fler, jo bedre! http://legemiddelverket.no/templates...____82265.aspx
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bittan
..Jeg har bedt han om det,men da sa han :
Da må du på sykehus,og det er så skjelden at vi ikke trenger å gjøre det ..
Det sto nemlig det på Euthyroxpakken også. skal høre m ham omigjen nå jeg .
Da er det jo ingen fastleger som (i første omgang) kan skrive ut stoffskiftemedisin -
jeg mener hvis de ikke kan rekvirere spyttprøver.
Det står opplyst slik om de to vanligste stoffskiftemedesinene i Felleskatalogen (http://www.felleskatalogen.no/):
"Kontraindikasjoner: Ubehandlet insuffisiens av binyrer og hypofyseforlapp."
Sagt på norsk: binyrebarkens tilstand SKAL sjekkes først -
ellers så risikerer du (dvs alle nye pasienter) "kræsj" og vondt verre!!!
At norske leger ikke gidder å bry seg om hva som står advart mot i pakningsvedlegget - ....uuuhhh hva sier det om dem, da :?
Det er slett ikke uvanlig at de som sliter med stoffskifte også sliter med binyrebarken - så det så :!::!:
Ta en utskrift fra Felleskatalogen - så har du det svart på hvitt neste gang du besøker legen.
Og hvorfor ikke denne også (info om thyroid medisin - her erfa):
http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html
ja,jeg er enig i at det er rart og direkte skummelt at ikke binyrene blir sjekket før man får medisiner,nr det står at det skal sjekkes.Legen sa i dag at så lenge Armour eller Erfa ikke sto i felleskatalogen,måtte jeg gå på apoteket å høre hvordan man gjorde det .. MEN han skulle nå ringe en spesialist før han ga meg nye medisiner,og ringe meg når det var gjort .Regner vel med at en spesialist kommer til å si at han bør sjekke binyrene og kanksje også struma som jeg har. fikk også med utskrift nå av de to siste rundene m blodprøver,samt tatt en hel haug nye,og fikk satt en B-12 sprøyte.Og apoteket har Armour,hva er forskjellen på Armour og Erfa? Er det laktose i disse medisinene også ?
Jeg vet ikke om Erfa og Armour inneholder laktose, men det finnes Levaksin UTEN laktose. Legen min fikk nettopp beskjed fra Aker om det.
Hei igjen
Det er ikke sikkert at apoteket vet dette heller.
På forumets Forside, venstre marg (ca halveis ned) står Thyroid/Legemidler -
der er det et par fine linker.
Den du trenger av dem er denne:
http://www.legemiddelverket.no/templ...y=CopyToPharma