Hydrokortison påvirke stoffskifet
Hei
Jeg har den samme dosen Levaxin i over et år. og ft4 har vært litt høy. Jeg trappet ned med 50µ for fire uker siden. Nå viser ft4 alt for høy verdi. Jeg glemte å spørre hva den var men i alle fall over 26. Legen vil jeg skal redusere dosen. Hvordan kan verdiene stige så mye uten at jeg har økt dosen? Det samme skjedde for to år siden(tror jeg det var) da jeg begynte med D3 vitamin.
I de siste ukene har jeg brukt Betnovat, sterk hydrokortison. Kan denne påvirke verdiene?
Sv: Hydrokortison påvirke stoffskifet
Hei igjen Bille
Jeanette78 ga meg svar i min tråd, ref Dr Lam (oversatt av meg):
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Takk for de innspillene comp2
Jeg ble litt usikker og må ty til google oversetter:
Når binyrene er utslitte, er binyrenes evne til å håndtere stress - knyttet til normale kroppsfunksjoner og energibehov - ofte skadet.
For å sikre overlevelse, tvinger binyrene til en nedregulering av energiproduksjonen.
Med andre ord, kroppen blir metabolsk nedregulert / bremser ned for å spare energi.
Kroppen trenger å hvile. Lavere energi-produksjon reduserer belastningen på kroppen.
I tider med stress, så er det akkurat det kroppen vil. Som skjoldbruskkjertelen nedregulerer, T3 og T4 dermed produksjonen reduseres.
Den nedregulering fører også til en økning i skjoldbruskkjertelen binding av globulin (TBG).
Som en følge av økt TBG, er mer thyreoideahormoner avgrenset på en relativ basis og mindre slippes til cellen der det fungerer.
Dette fører til redusert fri T4 og fritt T3-nivå i blodet hvis målt (mens total T3 og T4 kan være normalt).
Sist men ikke minst, kortisol i seg selv kan hemme omdanningen av T4 til T3, og kan påvirke deres inngang til celler også.
I denne nedreguleringsprosess for å forbedre overlevelse, shunter kroppen også noen av de tilgjengelige T4 mot produksjonen av inaktive revers T3 (rT3).
rT3 fungerer som et bremsesystem og motsetter funksjon av T3.
Denne reduksjonen i T3 kombinert med økning i rT3 kan vedvare selv etter at stresset forsvinner og kortisol nivåene er normalisert.
Videre kan rT3 selv også hemme omdanningen av T4 til T3. Dette kan videreføre produksjonen av inaktive rT3.
Dersom andelen av rT3 dominerer så vil det hemme T3, og kan muligens føre til en tilstand som kalles rT3 dominans.
Dette resulterer i hypothyroid symptomer på tross av tilstrekkelig sirkulerende nivåer av T4 og T3.
Kroppen har derfor flere veier til å nedregulere energiproduksjonen for å forbedre overlevelse under ledelse av binyrene.
RØDT: Menes det at det å ta hydrokortisontabletter kan hemme omdanningen av T4 til T3 og MINSKE inngangen til cellene..?
Dette har jeg også videresendt til Anisas tråd om reverse T3
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Selv mennesker
uden sygdom i skjoldsbruskkirtlen kan udvikle hypothyreose-symptomer når forholdet mellem deres normalt T3 og Reverse T3 forskydes til fordel for Reverse T3, af en eller anden grund. I deres tilfælde hedder tilstanden NTI (
Nonthyroidal Illness) eller
Euthyroid Sick Syndrome. De behandles og kommer sig midlertidig behandlet med... Liothyronin (T3).
[INDENT]
Det som vi altid hører er, at der er ikke brug for at måle T3 til brug for diagnose eller tilpasning af behandlingen ved hypothyreose.
rT3 vil vores læger kun måle ved mistanke om spiseforstyrrelse eller en voldsom sygdom.
tT3/rT3 ratio interesserer dem slet ikke, på trods af at det er denne ratio der i virkeligheden afgør om behandlingen bliver vellykket, uanset værdier for T3 og T4 hver for sig, selv når de ligger i den øvre del af "normalområderne".
Er tT3/rT3 ratioen for lav - fejler behandlingen og trivslen bliver væk.
Stopthethyroidmadness.com beskæftiger sig også med betydningen af
T3/rT3 ratio for os med hypothyreose,
men de begår en fejl når de beskriver udregningen af ratioen ved at dividere Frit T3 med Reverse T3. Hvis ratioen skal være korrekt beregnet, bør man anvende Total T3 idet Reverse T3
kan kun måles som total vædri. Der findes ikke noget der hedder Frit Reverse T3.
...
anbefaler ALLE å klikke videre til Anisas tråd for å lese det hele =)
Takk for info:-)
Da skulle vel ft4 ha vært lavere enn det den bruker når jeg bruker kortisonsalven.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bille
Takk for info:-)
Da skulle vel ft4 ha vært lavere enn det den bruker når jeg bruker kortisonsalven.
Nei, den blir høyere, fordi du ikke omdanner like mye fra T4 (lagerhormon) til T3 (aktivt hormon). Da stiger naturlig nok lagerhormonet (T4), men ikke stoffskiftet...
Takk for oppklaring. Legen vil jeg skal gå ned så mye som 225 µ i uken, i to uker siden ft4 er for høy. Men det er jo han som har skrevet ut hydrokortisonen for et lite hudproblem jeg har. Er ikke leger klar over at ft4 siger ved bruk av hydrokortison?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bille
Takk for oppklaring. Legen vil jeg skal gå ned så mye som 225 µ i uken, i to uker siden ft4 er for høy. Men det er jo han som har skrevet ut hydrokortisonen for et lite hudproblem jeg har. Er ikke leger klar over at ft4 siger ved bruk av hydrokortison?
Det tviler jeg på han er klar over...