Jeg har "alle" symptomer på lavt stoffskifte, men legen sier prøvene mine er bra.
Hei
Skjønner ikke noe jeg.....
Føler jeg har "alle" symptomer på lavt stoffskifte, men legen sier prøvene mine er bra.
Noen som vil forklare for meg?:
S-TSH 1,4 ( mlU/L 0,5-3,6)
S-THYR-TPO 216 kU/L (står ikke referanseverdi, men en *ved tallet....)
S-Frit4 10,8 (pmol/L 11,0-23,0)
S-FOLAT 8,4 (7,6- Står ikke øvre verdi, bare verdier 7,7- 12,2 utelukker ikke mangel.
FERR 13 (ug/L 15-200) ( fjernet livmoren for 6 mnd siden pga av store blødninger og FERR nede i 4!!!)
Tror ikke flere av svarene mine har med stoffskifte å gjøre :/
Håper på svar :)
Tussemaja
Sv: Blodprøvesvar, noen som kan svare?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tussemaja
S-TSH 1,4 ( mlU/L 0,5-3,6)
S-Frit4 10,8 (pmol/L 11,0-23,0)
S-FOLAT 8,4 (7,6- Står ikke øvre verdi, bare verdier 7,7- 12,2 utelukker ikke mangel.
FERR 13 (ug/L 15-200) ( fjernet livmoren for 6 mnd siden pga av store blødninger og FERR nede i 4!!!)
Hei Tussemaja! Og velkommen hit! kram1
Jeg forstår godt at du ikke er bra med disse tallene. :roll:
Om jeg skal kommentere med mitt inntrykk:
Fritt T4 på 10,8 er lite. (Antar at S-Frit4 er FT4). Det burde gitt som resultat at du skulle hatt sterkere signaler fra hypofysen til skjoldbrusk-kjertelen om å produsere mere hormoner (TSH er signalet).
Om S-THYR-TPO er det samme som Anti-TPO, er tallet for høyt. Det betyr i så fall at du kan ha en begynnende hypotyreose, for disse Anti-stoffene ødelegger kjertelen. Dette går gradvis. Ta nye prøver om ikke for lenge!
Dessuten har du veldig lavt ferritin. Det kan gi symptomer som ligner de man får ved lavt stoffskifte.
Dette er bare mine tanker, håper du får flere svar. Det er mange her på forumet som er veldig kunnskapsrike, og du kan lære mye av å lese i ulike tråder.
Lykke tilvink11!
Takk for svar. :)
begynte nesten å gråte nå :roll: føler at jeg lever i søvne, og det er ingen hjelp å få :cry:men hvis jeg får noen til å hjelpe meg her sånn at jeg kan "snakke for" meg hos legen neste gang blir jeg superglad. xx9
klem Tussemaja :p
Dersom din Anti-TPO er for høy, betyr det at kroppen lager antistoffer mot egen skjoldbruskkjertel, som så er i ferd med å brytes ned og ikke får gjort jobben sin med å produsere hormon. Dette er en prosess som går langsomt, ofte over flere år, og kalles Hashimoto's thyreoiditt. Underveis kan du begynne å føle deg dårlig, og ha symptomer på lavt stoffskifte samtidig som andre stoffskifteprøver er "fine", dvs innenfor referanseområdet. Forskning har vist at personer med høyt anti-TPO og ellers normale blodprøver, veldig ofte utvikler hypothyreose, før eller seinere - dvs at det kan ses på andre blodprøver også. Mange leger velger derfor å sette i gang en prøvebehandling med Levaxin, for å se om det hjelper på symptomene, noe det ofte gjør.
Derfor: Hvis du har høyt anti-TPO og mange symptomer på lavt stoffskifte, kan du be legen din om å sette i gang med prøvebehandling med Levaxin, som er kunstig framstilt thyreoideahormon. Det er sannsynligvis liten vits i å vente og se, for dette er ikke noe som går over av seg selv.
Lykke til! :)
Takker for svar. :)
Får litt å tenke på. Har ikke hørt om Hashimoto en gang....
Kom gjerne med flere svar, for å bekrefte det de andre sier her, eller om det er noe annet jeg burde vite :?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tussemaja
Heisann
Den * betyr at prøven er utenfor referanseområdet. Det betyr at ditt immunforsvar er i ferd med å angripe egen celler. I dette tilfelle angripes cellene i skjoldbruskkjertelen. Dette kalles en autoimmun tilstand. Vi vet ikke sikkert hvorfor dette skjer, men vi vet at det nå er et tidsspørsmål før kjertelen ødelegges. Da kan du ikke lengre produsere egne stoffskiftehormoner og du må få tilført dem i tabettform.
Det er særdeles viktig at når du skal ta stoffskifte prøver så skal dette skje klokken 08 om morgenen og helst fastende (fordi kroppen da har et likt utgangspunkt og det blir lettere å sammenligne prøver). Bare det å vente til klokken er 0830 vil utgjøre forskjell i TSH prøven, noe som kan gjøre forskjellen på om legen vil sette diagnose på deg eller ikke.
Min anbefaling til deg er å få tatt nye prøver (kl 08, fastende) og se om du ikke kan få hjelp så raskt som mulig.
Lykke tilvink11
Hei :)
Takker igjen for svar. :)
Jeg skal bestille time hos legen igjen, og har funnet ut masse om stoffskifte her på forumet...har maange tanker og spørsmål i hodet.
Er bare så sliten nå, og aner ikke hva jeg gjør dersom ikke legen hjelper meg nå.
Blodprøver tar de ikke før 830 for de åpner ikke før :/
Kan jeg " diktere" legen hvilke blodprøver som skal tas?
Kan dere si meg hva jeg MÅ ta? Er lettere forvirret her....help1
Klem fra tussemaja :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tussemaja
Blodprøver tar de ikke før 830 for de åpner ikke før :/ Kan jeg " diktere" legen hvilke blodprøver som skal tas?
Bor du i nærheten av et sykehus kan du sjekke når de starter prøvetaking der. da tar du med deg blodprøvearkene fra legen din dit.
hvis du har god kommunikasjon med legen, og han ikke tar det som en fornærmelse, kan du forsøke å foreslå hvaa slags prøver som kanskje bør sjekkes.
Vitaminer, som B-12, folat og D3, og mineraler, som magnesium, sink, jern, er lurt å få sjekket
Jeg leser og leser...
Men ser at jeg ikke har så høyt TSH, kan jeg likevel forvente å få hjelp?
Ser at legene er opptatt av den.. :roll:
Anti TPO ( tror det er det de har målt hos meg... s-THYR-TPO)?, vil det ha noe å si for legene? Virker som legene er ganske firkantet på dette......
Klem Tussemaja :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tussemaja
Men ser at jeg ikke har så høyt TSH, kan jeg likevel forvente å få hjelp?
Ser at legene er opptatt av den.. :roll:
Det er derfor jeg mener du skal ta prøven kl 08, fordi da er TSH naturlig høyere, og det er da lettere å få hjelp.