-
Binyrebarkekstrakter
Er det noen av dere som har brukt binyrebark ekstrakt? Jeg har brukt 6 kapsler av dette i noen mndr nå og symptomene ble verre. Sluttet med dem i ca en uke og opplevde at jeg fikk mer energi. Mindre hypoglukemi og ikke den enorme tretthetsfølelsen som jeg fikk etter inntak av kapslene.
Jeg har nå begynt med rosenrot og tror kanskje dette er bedre for meg?
Får man litt av den samme virkningen av binyrebarkekstrakt som hydrokortison?
Skal ha telefontime med legen min fra Balder i morgen og hadde tenkt å be om hydrokortison men nå vet jeg sannelig ikke.
Får DHEA på torsdag. Hvordan virker det? Hva kan jeg forvente ? Skal starte med 10 mg. Har også begynt med jod og tar 650 mg daglig. Merker ikke noe spesielt og da er vel skjoldbrukskjærtelen ganske godt fungerende likevel da?
-
Sv: Binyrebarkekstrakter
Hei Nora2 vink11
Min erfaring med binyreekstrakter er at de virker dårlig. Ihvertfall på meg. Tror det er helst for dem med mild eller moderat binyretretthet. Hydrokortison vikrer mye bedre og raskere (for meg i det minste). Leste den andre tråden din og tenker at du nok har relativt kraftig binyretretthet (tenker særlig på pigmenteringen du har). Du burde nok forsøke hydrokortison. Selv har jeg begynt med binyreekstrakter igjen etter et langt opphold. Det er et forsøk for å se om det har bedre effekt nå og å støtte litt opp om hydrokortisonbehandlingen (binyrene mine har bedret seg).
Dhea har jeg dårlig erfaring med. La på meg mye. Byttet til 7-keto. Fordelen med 7-keto er at det er en metabolitt av dhea som ikke påvikrer kjønnshormonene dine. En del kvinner har problemer med dhea pga dette. Dessverre er det litt vanskelig å få tak i i Norge (du må handle det i utlandet).
Men mange tåler det også godt, så du kan godt gjøre et forsøk, men ikke ta mer enn 10 mg i starten. Jeg merket veldig positiv effekt rent formmessig av dhea!
Lykke til hjertflag1
-
Jeg har svært gode erfaringer både med DHEA og hydrokortison. Jeg vil legge til et stort men, for jeg ser at du behandles på Balder, der gikk jeg også, frem til i fjor sommer.
For min del var ikke behandlingen jeg fikk på Balder bra nok. Jeg ble gående halvbra eller halvdårlig, det var utilfredsstillende etterhvert som tida gikk. Og jeg tror det skyltes at jeg ikke fikk nok av de andre hormonene jeg også trengte. Da jeg begynte på en stor dose pregnenolone, for å bygge opp lagrene, testosteron, en større dose DHEA (brukte 12,5 mg, økte til 25 mg), østrogen og progesteron følte jeg meg frisk. Men må legge til at jeg i samme tidsrom også gikk på tre mnd med soppkur og sterke probiotika. Men jeg tror at det at jeg fikk resten av hormonene jeg var lav på, var essensielt. Hormonene henger sammen! (les tråden min om noe er uklart)
Ta medisinene med godt mot, vær tålmodig. Men sjekk også om det er flere hormoner du ligger lavt på, jeg tror tilfriskningsprosessen kan gå raskere dersom du får et bredere spekter med hormoner. Vel og merke hvis det er der problemet ligger.
-
Hei igjen og takk for svar :)
Ja jeg vurderer jo og få time på Heggeli. Men det er litt vanskelig for meg og ta med en liten baby på 4 mndr på en lang tur akkurat nå ( 60 mil) Regner med jeg må ha personlig oppmøte første gang. Jeg er enig i at det virkelig drar ut på Balder klinikken....Når det gjelder DHEA er jeg redd for å få mere kviser og vektøkning er ikke akkurat det jeg trenger, men alle kropper reagerer ulikt så det er lov å håpe :) Hvordan er det å bruke evt en p pille i kombinasjon med DHEA? Blir det for mye østrogen da? Tenkte en sånn antiandrogen type som kanskje kunne redusert håravfall og kvise problematikk.
Når det gjelder tidligere hormonprøver har jeg vært lav på det meste, også testosteron. Etter svangerskapet har jeg mange kilo ekstra og østrogenverdiene mine er normale. Men det produseres vel endel østrogen i fettvev også? Ikke lett å bli klok på disse hormonene :)
Ha en fin dag alle sammen :)
-
Hei igjen Rufus:)
Hvordan får man tak i keto-7? Hvordan gjør dere det?
Tror det kan være et bedre alternativ for meg. Kan legen skrive resept på dette? Min DHEA kom fra douglas labs i nederland og der har de desverre ikke keto-7.
Irriterende at alt skal være så tungvint i Norge....