Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Smurf
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mod
Denne tvilsomme suksessen bekrefter at vår skandinaviske legestand er så dårlig kvalificert til diagnostisering
og behandling av skjoldbruskkjertel-relaterte sykdommer, at forumet må senke flagget til halv stang
og sender våre sympati hilsener til alle våre brukere, og til alle våre gjester.
Jeg kjenner jeg blir meget provosert av denne påstanden. Jeg vet at mange ikke får den behandlingen de har krav på, men å påstå at dette gjelder alle som er innom disse sidene, synes jeg er hårreisende.
Jeg har alltid fått bra behandling av mine leger, noe som også gjelder flesteparten av mine bekjente med slike sykdommer. Likevel er jeg aktiv på endel slike forum (hovedsakelig utenlandske). Folk har behov for kunnskap uavhengig av legestandens kompetanse.
Hvis
flesteparten af dine bekendte lider af en "klassisk" hypothyrepse dvs. hypothyreose opstået af andre årsager end
efter operationen for kræft i skjoldbruskkirtlen - da vil vi gerne byde dem hjerteligt velkommen på dette forum, som i den grad trænger til at formidle håbet i stedet for mismod.
Dette forum er formet af de mennesker, der har delt og fortsat deler
deres erfaringer med andre via forummet, og når dette forum har udviklet sig til at være "rebelsk" og "læge-kritisk" netsted - er dette sket udelukkende og alene af
næstekærlighed og
solidaritet med dem, som kommer her nedbrudte af årenes lidelser - fysiske og mentale - påført dem af lægestandens afvisninger af behandling, med en universel begrundelse i resultater af blodanalyser.
Dette gælder også ældre og gamle kvinder, og det gælder også gravide, og det gælder også børn, og det gælder også unge mennesker på dørtærsklen til det liv, de aldrig får lov til at entre på lige fod med andre - alle har de det tilfælles, at deres sygdom forværres og deres liv ødelægges,
uanset deres tætte kontakt til lægestanden.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Smurf
Jeg har alltid fått bra behandling av mine leger...
Du er
"operert for kreft i skjoldbruskkjertelen" og du tilhører derfor den "heldige" patientgruppe i hypothyreose-segmentet. Dette "held" kan forklares således:
- "Held" nr. 1 er at: de fleste med primær diagnose: kræft i skjoldbruskkirtlen, der er ramt af og opereret for kræft i skjoldbruskkirtlen - de har aldrig haft hypothyreose inden de blev opereret. Det betyder, at de rent faktisk ikke ved hvordan det er at have sygdommen hypothyreose, som opstår af andre årsager end operationen, og som de fleste ramte måtte leve med i årevis, inden nogen af dem har fået diagnose og kom i behandling, mens resten af dem må vegetere med sygdommen, fordi de bliver afvist af lægestanden med henvisning til resultater af blodanalyser.
--- - "Held" nr. 2 er at: de fleste med primær diagnose: kræft i skjoldbruskkirtlen, der er ramt af og opereret for kræft i skjoldbruskkirtlen og derefter har udviklet hypothyreose - de bliver medicinsk behandlet anderledes end dem med "almindelig" hypothyreose, fordi skjoldbruskkirtelkræft-patienter skal have deres TSH undertrykt (= med højere dagsdoser af Levaxin) fordi et synligt TSH kan få kræften til at komme tilbage. Derimod behandles patienter med "almindelig" (dvs. ikke-kræft-trelateret) hypothyreose med langt lavere dagsdoser af Levaxin, fordi hos disse patienter, styrer lægestanden behandling efter et synligt TSH på op til 4,9 point.
Der er altså en stor
forskel i effekten af behandling med TSH-
undertrykkende medicindoser (skjoldbruskkirtel-kræft-patienter), og effekten af behandling med TSH-
opretholdende medicindoser ("almindelige" hypothyreose-patienter).
Hvor en skjoldbruskkirtel-kræft-patienter bør helst ikke havde symptomer på lavt stofskifte (som kommer når TSH bliver for højt og medicindose skal derfor øges til skjoldbruskkirtel-kræft-patientens symptomer reduceres til de forsvinder), er det helt i orden (i lægestandens øjne) at en "almindelig" hypothyreose-patient har symptomer af præcis samme årsag: for højt TSH. Så længe dette for høje TSH befinder sin indenfor "normalområdet" dvs. selv oppe i 4,9 / 5 point - er det i lægestandens øjne - helt i orden.
Og selv om - kære Smurf hjerte1 - lægestandens egne medicinske artikler angiver at den rette værdi af TSH hos behandlede patienter bør befinde sig på mellem 0,5 og 1 -
er det stort set ingen læger som retter sig efter, og så længe den "almindelige" hypothyreose-patient har et TSH på mellem 1 og 4,9 / 5 point - bliver disse staklers medicindose
ikke øget, og deres liv fortsætter i frit fald. Det er for deres skyld at dette forum findes, og også for de skjoldbruskkirtel-kræft-patienter der er så uheldige, at være i efterbehandling hos læger, der ikke er klar over at for højt TSH = risikoen for tilbagefald. Jo, jo... de findes. :sad:
Er det forklaring nok på, hvorfor patientgruppen med
primær diagnose: kræft i skjoldbruskkirtlen, generelt oplever både behandlingen og lægehjælpen
anderledes bedre end den opleves af den langt større patientgruppe, hvor syge med og uden diagnose "almindelig" hypothyreose befinder sig?