HJELP. Legene mener jeg skal senke dosen, jeg trodde den skulle økes betraktelig??
HJELP! Nå trenger jeg virkelig hjelp av dere. Jeg er gravid, stoffskiftet har dalt fra t4 på 22-24 til t4 på 14 siden jeg ble gravid. Og formen har dalt deretter. Jeg er så sliten og de øvrige stoffskiftesymtomene er plagsomme. Jeg tok kontakt med fastlegen i dag som sa at han ikke var kompetent nok når det gjaldt stoffskiftet og graviditet i forhold til øking av medisin etc. Så han henvendte seg til en endokrinolog som han stoler på. Tilbakemeldingen var veldig frustrerende og nå er jeg redd, lei meg og sint. Endokrinologen mente at jeg utvilsomt skulle SENKE dosen med ti prosent fordi tsh er på 0.01. Tsh har vært på 0.01 i over et år. Men det er jo helk klart at dosen må økes? Legen sa at det var logisk det endokrinologen hadde sagt og at han ikke kunne gå med på at jeg skulle øke dosen. Og han ville ikke ta ansvar for konsekvensene for barnet. Jeg er så i villrede nå? Har de rett? Er stoffskiftet for høyt siden tsh er 0.01? Da jeg går på ERFA har jeg hele tiden trodd at jeg ikke skulle ta hensyn til tsh, men t4, og formen. Har noen her inne den artikkelen som ble skrevet om dette i fjor av en professor som anbefalte at t4 skulle ligge helt i øverste grense og at man ikke skulle ta hensyn til t4?
Jeg vil ikke stå alene i graviditeten med legen og endokrinologen imot meg. Hva gjør jeg? Kjenner noen til en god endokrinolog i trøndelag? Kan noen vær så snill dele sine erfaringer med graviditet og dosering av medisin med meg? Og gjerne gravid på erfa. Gjerne send privat melding også.
Vær så snill å hjelp meg nå.
Jeg trodde det var utvilsomt at jeg skulle øke, og nå er jeg bedt om å senke dosen. Jeg er redd for babyen og jeg er utslitt.
På forhånd tusen takk for hjelp!
Sv: HJELP. Legene mener jeg skal senke dosen, jeg trodde den skulle økes betraktelig?
Sitat:
Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.*
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.*
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasienter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen*Louise*Koren Dahll
overlege*, thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
Dette burde endoen vite! Du bør vel tenke selv nå, og ikke høre på ham, ellers går alt feil vei. Doser deg oppover! Dere er to som skal ha hormoner nå.
Ikke rart du er utslitt hjertflag1
Sv: HJELP. Legene mener jeg skal senke dosen, jeg trodde den skulle økes betraktelig?
Oi-oi, dette var ille :!:
Jeg tror du tenker på TSH og denne:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siven
Hei alle sammen:)
Jeg sendte en mail til Aker hormonlaberatoriet vedrørende ref. verdier og hva som er optimal verdier ved behandling av lavt stoffskifte.
Jeg skal ta med dette til legen min:mrgreen:
Svaret jeg fikk følger her;
Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon.
Pasienter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH:
TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig .
Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker
Tusen takk! Ja, det var den jeg tenkte på. Åå jeg er så sliten og redd. Jeg håper jeg gjør det rette med å øke. Men vet ikke hvor raskt jeg skal øke og med hvor mye hver gang.
Legen min mente det var umulig at jeg kunne "kjenne" at jeg var lav i stoffskiftet. En underlig uttalelse synes jeg.
Gjerne kom med flere råd jeg kan ta med meg videre, SAMT ta videre til legen!
hjerte1
Gode tanker.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vilje
HJELP! Nå trenger jeg virkelig hjelp av dere. Jeg er gravid, stoffskiftet har dalt fra t4 på 22-24 til t4 på 14 siden jeg ble gravid.
Noen har jo et normalt fT4 på rundt 30 - høres helt planke ut at DIN normal er 22-24,
men det høres for meg helt VIIIIILT ut at du skal dosere deg ned når du føler deg utslitt og din fT4 har falt helt ned til 14 :!:
Selv om du er innenfor Laboratoriets vide referanseområde (fT4) - så ligger du imot nedre grense.
Har du også fått målt fT3 og rT3, B12, Ferritin og andre jernverdier?
Hvis du ikke har referanseverdiene for det laboratoriet som er brukt -
så kan du få en liten pekepinn på Furst sin hjemmeside:
http://www.furst.no/bb/index5.html
Takk for støtten, Kevlin. Godt å føle at det ikke bare er jeg som er helt på jordet her!
Det som er interessant med mitt b12 er at det de siste månedene er forhøyet. Og dette på tross av ingen tilskudd OG det faktum at jeg ikke spiser kjøtt.
Ferritin er normalt( tror jeg).
God klemhjerte1
prøv deg fram med å øke. Du kan sikkert i første omgang, for å komme deg litt opp, gå opp 30 mg/0.5 grain. Så vente litt, og øke kanskje 15 mg/0.25 grain?
Om du blir veldig høy på folat: vær oppmerksom på at det kan være en maskering av lav B-12. Du kan føle deg ganske ille av lav B-12 også! Kom deg ut i sola og få D3, ta vitaminer og mineraler. Og les her og andre steder om graviditet og økning av medisiner.
Her hos den norske legeforening, skroll nedover, les Vindu 2, står de om økning ved graviditet
Sitat:
nder graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes. TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten.
Og da snakker de ikke om at du allerede går på T3, som du gjør.....Maken til uvitenhet hos endokrinologen som anbefalte deg å senke medisinene.
Fra legemiddelhåndboka
Sitat:
Graviditet, amming:
Nødvendig substitusjonsbehandling med tyroksin må ikke avbrytes i svangerskapet. Substitusjonsbehovet øker hos gravide. Økningen er størst i første halvdel av svangerskapet. Dosen bør høynes etter prøvesvar. TSH-verdi mellom 1 og 2 anbefales. Mange har ved slutten av graviditeten en T4-dose som er 1,5–2 ganger høyere enn den dosen de brukte før de ble gravide. Etter fødselen avtar substitusjonsbehovet raskt. Dersom kvinnen har økt i vekt, vil behovet ligge litt over det hun hadde før graviditeten. Overgang til morsmelk er minimal, og thyreoideahormoner kan brukes uten problem ved amming.
men med TSH verdi her, det nevnes jo ikke at du kan gå på T3 også, de tar utgangspunkt i at alle gravide bruker kun T4.
Lykke til, ikke gi deg eller gi opp! Få med deg noen som kan snakke neste gang du skal til legen om det føles vrient. Ta med slike utskrifter som dette jeg nevner. Kanskje finner du flere kaer1