2½ år med mange ulike plager som kommer i kategorien hypothyreose
Hei!
Jeg er ny her på forumet :)
Jeg har noen spørsmål angående hypothyreose og håper noen kan hjelpe meg. Hvis ikke, er jeg veldig takknemlig for hjelp til hvem jeg kan henvende meg til.
Litt om min sykdomshistorie:
Jeg har vært syk i 2 1/2 år med mange ulike plager som kommer i kategorien hypothyreose. Bortsett fra at jeg ikke har hatt vektøkning og at jeg har mye diare. Har siden da vært arbeidsufør.
Tidligere har mine stoffskifteprøver vært innenfor normalen. Det har derfor ikke vært i mine tanker at det kan feile meg noe i denne kategorien. Jeg har kommet inn under ME-diagnosen, det vil si det samme som at man ikke får noe hjelp, eller videre utredning.
Nå nylig ble jeg igjen testet for hypotyreose, med noe utslag på prøver;
Lett redusert antall neutrofile
Normale kortisonivåer
Noe forhøyet anti TPO
Lett senket T4
Normal Fritt T3
Så her kommer det jeg egentlig lurer på.
Min fastlege forteller meg at disse prøveutslagene er en konsekvens av at jeg har vært langvarig syk, at kroppen min er stresset pga sykdom. Han vil derfor ikke sette med på behandling. Det er altså stress som gir utslag, siden jeg ikke har andre utslag på stoffskifteprøvene, eller fått utslag tidligere. Fastlegen min vil isteden at jeg skal prøve antidepressiva, noe jeg ikke føler jeg har behov for. Jeg er ikke deprimert, men til tider rimelig frustrert over min sykdomssituasjon, noe jeg har gitt klart uttrykk for.
Jeg fikk også informasjon om at ekte hypotyreose ikke kommer snikende, men akutt (jeg hadde ingen utslag på blodprøver tatt i oktober 2010). Det vil si at min langvarige sykdom ikke kommer av hypotyreose, men at jeg har fått utslag på prøvene som en konsekvens av sykdom de fortsatt ikke har funnet ut av, men som de kaller ME.
Medfører dette riktighet?
Jeg har prøvd å lese meg til litt informasjon på nett, men har ikke funnet frem i jungelen.
På forhånd, takk for svar.