Hvor mye fisk i uken må man spise for å få nok jod vist man ikke bruker melkeprodukter?
Jeg er ikke særlig glad i fisk og tåler ikke melkeprodukter..
Spiser mye kjøtt og grønnsaker ;)
Printable View
Hvor mye fisk i uken må man spise for å få nok jod vist man ikke bruker melkeprodukter?
Jeg er ikke særlig glad i fisk og tåler ikke melkeprodukter..
Spiser mye kjøtt og grønnsaker ;)
Såvidt jeg vet er det jod mange steder i maten vi spiser, tror Anina sa at selv i potetskrell er det jod. Jeg spiser mye fisk, fordi det er noe av det beste jeg vet. Men hvis du spiser sunn og variert kost, så får du kanskje det du trenger? Ellers kan jo jodinnholdet sjekkes hos legen, husker ikke om det er via urinprøve. I Norge pleier vel ikke folk å mangel jod, så jeg antar at problemet ikke er stort her.
Det er i døgnurin, der kan læses mere om her.
Det ville jeg ikke være så sikker på mere, Ruth kednej1 Når man bedømmer en nations kostvaner, der kan det være ganske nærliggende at bedømme optag af jod som ganske rimeligt. Men så længe man ikke erkender, at den rigelige omgang med fluor i tandhygiejne og ellers i husholdningen snyder skjoldbruskkirtlen til at fremstille en hel del af værdiløs, "falsk" hormon, fordi fluor "stjæler" pladsen fra jod, da kan resultatet være ganske anden, og man kan opleve jodmangel selv om man ellers spiser jod nok i kosten....
- 1 gram salt (iodized) = 77 mcg jod (dog er den jodforbindelse i salt svært optagelig, så effekten er noget mindre end folk tror).
- 250 gram torsk = ca. 99 mcg jod
- 250 gram rejer = ca. 35 mcg jod
- 2 "fiskepinde" ("fiskefingre") = ca. 35 mcg jod
- 1 dose tun i olie = ca. 17 mcg jod
- 1 glas komælk = ca. 56 mcg jod
- 1 kogt æg (stort) = ca. 12 mcg jod
- ½ dose baked beans = ca. 32 mcg jod
- 1 medium kartoffel kogt med skræl = ca. 60 mcg jod
- 250 gram kalkunbryst = ca. 34 mcg jod
- (kilde)