Sitat:
Plutselig sover jeg ikke lenger.Jeg har problemer med å sovne om kvelden, våkner på natten, ligger timevis våken.
Jeg tror at mangel på søvn kan forårsake/forverre en god del stoffskifte (og andre) problemer drastisk. Det blir en grusom ond sirkel som gjør alt verre og verre og verre. For når man ikke sover ordentlig, så produserer man heller ikke en mengde nødvendige hormoner. Så fungerer du dårligere om dagen, klarer ikke å være aktiv slik at man blir sliten på kvelden, og så sover man enda dårligere. Etterhvert har store deler av hormonsystemet kortsluttet. Slik oppfatter jeg det hos meg. Og jeg har hatt forsinket søvnfasesyndrom siden jeg var liten. Har også hatt symptomer på lavt stoffskifte siden jeg var liten. Men ikke fått konstantert noe som helst før langt opp i voksen alder.
Sitat:
Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
Du kan jo evt ta det opp med legen din. (Dette var fra samme kilde som tidligere.)