Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt
Hei! Jeg er ny her inne, men har allerede funnet en del stoff om barn med lavt stoffskifte, for det er ikke mye av det ellers.
Jeg har en datter på 10 år som har trøbblet med sette i ca 6-7 mnd nå. vi begynte med TSH på 7.6 går på Lewaxin 50mg 2 tab daglig, gikk ned til TSH 0.2 og ned til 1,5 tab daglig. Fikk siste måling i dag av legen og den var TSH 0,087 med Fritt T4 på 22,1. det jeg har fått høre av spes legen vår er at TSH skal ligge rett under 2, vet noen litt mere om dette en meg?help1
Men hoved problemet vårt er også at hun har enormt mye magevondt, sier selv hun har 24 i døgnet, med MYE vondt i perioder. Itillegg så får hun mye forstoppelse og har nå en stund gått på Movicol mot det. Er det noen av dere som har noen råd?
Hilsen Heal
Sv: Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt
Barn er vanskelige fordi barn er ikke små voksne. Hvis hun har forstoppelse kan det helt klart tyde på at dosen er lav. Anbefalt TSH for voksne på levaxin er 0,5-1,5. Jeg ville fått en barnelege til å se på henne. Kanskje trenger hun tilskudd av T3 i form av liothhyronin?
Kan jo hende av hun har en eller annen form for allergi. Melkeallergi kanskje? Kan hende at hun får feil kost. Har hun lavt stoffskifte, er det en menge matvarer hun holde seg borte i fra.
Hei. Vi er pasienter hos en barnelege, men føler han ikke tar hun alvorlig nok. han har fått det for seg at hun lider av "fluks" ,selv om utprøvning med medisin ikke funka, så nå venter vi på time hos sykehuset til å svelge slange. jeg merker jeg blir veldig oppgitt for det er en sykdom som er "lite kjent" og "lite alvorlig" og det går utover alle andre i familien. men takk for tipset om T3- skal ta det opp når legen ringer meg tilbake(han skulle ringt i går)
Ellers mottar jeg alle tips med takk.
Hei!
Norsk Thyreoideaforbund arrangerer samling for familier hvor det er barn 0-18 med thyreoideasykdom, 26. og 27. februar, på Quality hotell på Gardermoen. Kanskje det hadde vært noe for dere?
Link her: http://www.stoffskifte.org/Webdesk/n...html?id=500946
Jeg var plaget med forstoppelse den tida da jeg gikk på bare levaksin, selv om dosen ikke var for lav. Jeg vet ikke hva verdiene skal ligge på hos barn, men T4 på 22,1 hos en voksen er ganske høyt. Mulig hun trenger å ha såpass høy T4, men man må jo alltid se blodprøveverdiene i forhold til symptomene og hvordan hun har det. For meg hjalp det å ta magnesium når jeg hadde forstoppelse. Kanskje du kan prøve det?
Har du vurdert å ta henne med til en av de private klinikkene som er anbefalt på forsida? Ellers kunne du prøve å skrive en PM til de andre med barn som har stoffskiftesykdom, som har skrevet her på forumet. Ikke sikkert at de er innom her så ofte, og dermed ikke har fått lest innlegget ditt.
Jeg ønsker deg lykke til og god bedring til din datter. Jeg håper dere får den hjelpen dere trenger!
Hei! Jeg har nå meldt meg inn i Norsk Thyreoideaforbund og skal sjekke ut om vi kan komme oss til Gardermoen, litt langt unna men.....Jeg har funnet ut at verdiene på T3 skal være 3,1-6,8 T4 skal være 11-22 TSH 0,3-4,2 Anti TPO under 40 (hvis andre lurer) dette er nok for voksne, de hadde ikke noe eget for barn. Ellers skal vi prøve magnesium.
Hei! Jeg har også en jente på 10 år som har hatt kroniske magesmerter siden hun var fire. Har gått på diett, som ga noe bedring, men det var først da hun begynte på levaxin i fjor sommer at hun virkelig ble bedre. Det var en lang vei å gå før hun ble medisinert siden hun "bare" hadde en tsh på 5,6, og var ganske dårlig da hun begynte. Merket ganske raskt bedring, særlig på magesmertene. Vi har fått god hjelp hos en lege som tidligere har jobbet ved Balderklinikken, både med stoffskifte og matintoleranser.
Hei. Hvor lang tid tok det ifra dere begynte på medisinen til magen ble bra? legen vår har veldig vanskelig med å finne riltig dose på Levaxinen, og hun har gått på den i 6-7 mnd nå. Men vi vil bytte lege, men han vi ble anbefalt har stengt pga ferie, så vi får bare vente noen uker før vi får bestilt time :-) det blir en del "vi" selv om det kun er 10 åringen som er syk, men det påvirker alle i familien.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Heal
det blir en del "vi" selv om det kun er 10 åringen som er syk, men det påvirker alle i familien.
Syke barn påvirker hele familien. Det at du bruker uttrykket "vi" signaliserer at dere står sammen med barnet i den vanskelige situasjonen. Flott synes jegxx9
Vet du om det er målt FT3? Dette måles ofte ikke ved lavt stoffskifte, kun høyt. Det er veldig beklagelig, da noen av oss av ulike årsaker ikke klarer omdanne fra T4 til T3. Endel vitaminer og mineraler er bra for å hjelpe omdanningen.
Generelt har vi vanskelig for å oppta vitaminer og mineraler når vi har lavt stoffskifte. Jeg vil derfor anbefale det på det sterkeste å gi henne en multivitamintablett og tran for barn. Hvis den inneholder jern må den taes minst 6 timer unna levaxin og inneholder den kalsium minst 2 timer. Jeg vil videre anbefale deg å få målt vitamin D3, B12, folat og jern for å se om hun er lav i noen av disse (vanlig ved lavt stoffskifte). Styr langt unna mat som inneholder soya. Det hemmer stoffskifte og opptaket av levaxin.
Vurdere også om dere bør oppsøke leger som ser mer helhetsmedisinsk på pasienten. Mange av oss her inne har med hell gjort det og får tilskudd og hjelp som er skreddersydd for oss som pasienter.
Lykke tilvink11