Ingen oppfølgende kontroll hos legen og derpå økning av daglig medisindose?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
voggis
For øyeblikket er jeg på 50 mg Levaxin, men føler at det på ingen måte er nok.
Hei Voggis.
Du skriver at du fikk diagnosen lavt stoffskifte i september 2010, og har gått på 50 mcgr Levaxin siden da, og ikke merker noen bedring.
Har du ikke vært på oppfølgende kontroller hos legen for nye blodprøver for å sjekke verdiene? Jeg fikk selv diagnosen lavt stoffskifte i mars/april 2010, legen ga meg resept på 75 mcgr Levaxin og beskjed om å komme tilbake etter ca 6 uker for nye målinger. De nye målingene viste at TSH var gått litt ned, og FT4 litt opp - men ikke nok, så fikk da resept på tabletter med 100 mcgr og beskjed om å komme tilbake om ca 8 uker.
På neste kontroll var verdiene blitt enda bedre, men legen var fortsatt ikke fornøyd og ba meg øke til 150 mcgr 3 ganger i uka og ta 100 mcgr 4 dager. Denne økningen var for mye for kroppen min på en gang, fikk symptomer på overdosering med ekstrem svetting og hjertebank. Istedet økte jeg veldig langsomt den daglige dosen fra 100 til 112,5 noen dager i uka, og etter en uke tok jeg dette alle dagene. To uker senere hadde jeg kommet opp i 125 mcgr Levaxin per dag, og det har jeg nå tatt i ca 4 mndr.
Formen til hverdags er ganske grei, er i full jobb og fungerer greit. Merker tilbakegang dersom jeg gjør noe som gjør meg fysisk eller mentalt sliten, da får jeg sånne utmattelses-symptomer igjen og trenger mye søvn for å komme meg igjen. Men dersom man sammenligner mine sykdomssymtpomer slik de er idag med slik de var for et halvt år siden, er det stooooor forbedring for mitt vedkommende.
Dette ble et langt svar, men det jeg reagerte mest på er altså at jeg fikk inntrykk av at legen din ikke kalte deg inn til regelmessige kontroller med derpå sakte økning av medisindose....? Min egen fastlege sa at iallfall det første året måtte komme til kontroller hver 2. eller 3. måned, deretter sjeldnere. Kommer selvfølgelig også helt an på formen hvor ofte kontrollene bør være. Det er dessuten viktig å vite at du må ta en viss dose Levaxin i 6-8 uker før det "fester seg i kroppen" og vises på blodprøver. Og det kan ta mange måneder før du merker forbedring i sykdomssymptomene dine, men du må bare være tålmodig å ikke gi opp i løpet av det første behandlingsåret! Og det er en møysommelig prosess å finne frem til rett medisindose for akkurat deg, fordi dette varierer veldig fra person til person.
Lykke til videre!