Medisinering i påvente av prøvesvar og time
Hei,
Jeg ble i tiden fra ca 1997 til 2000 behandlet med tyroksin og liotyronin, men siden det også var snakk om behandling med testosteron gikk jeg av t4 og t3 mens vi prøvde oss frem til optimal dose av testosteron. På denne tiden flyttet jeg tilbake til Norge etter tre år i Australia, og siden jeg hadde det rimelig bra bare på testosteron og jeg ikke hadde vektproblemer da gikk jeg ikke tilbake på t4 og t3. Nå har jeg imidlertid sluttet med testosteron (det er umulig å gjøre noen gravide når man går på det) og stoffskiftet blir mer og mer problematisk. Derfor har jeg nå fått rekvisisjon til endokrinolog for å komme igang igjen.
Det som er mitt store spørsmål er hvorvidt det er problematisk å gå på t4/t3 når de første prøvene taes. Energien og tiltakslysten min, som er det viktigste, er ikke tilstedeværende i det hele tatt, og det vil ta minst en måned fra jeg får go til å bestille første time til jeg kan forvente å få noen som helst medisinering. Fastlegen min mener det er dumt å gå på medisinene og sammenlignet hudsykdommer og behandling før man gikk til visuell inspeksjon hos hudlege, noe jeg mener er en dum sammenligning, siden man uansett vil se på blodprøvene hva som skjer i kroppen - og jeg har jo allerede diagnosen, som neppe har gått over av seg selv.
Jeg vet dere (de fleste i hvert fall) ikke er leger, men kunne godt tenke meg å høre det om noen har noen gode argumenter jeg kan ta opp med legen min...
Takk :)
Sv: Medisinering i påvente av prøvesvar og time
Kan du ikke heller ta et fullt sett med prøver for stoffskiftet nå, og så starte opptrapping etterpå? Jeg skjønner ikke vitsen med å vente. Hvis du tar prøver med jevne mellomrom (4-6 uker), før du evt. justerer dosen, da vil endokrinologen ha tvert om få mye mer informasjon om hvordan det utvikler seg over tid på forskjellige mengder med medisin. Det er altså stikk motsatt av hva legen din hevder. griner11
Hej Tivas vink11
Dersom hypothyreose sker overvejende for kvinder, er her mere ekspertise på østrogen end testosteron... i sammenhæng med thyreoidea. De mandlige registrerede brugere findes i forummet Lavt stoffskifte hos menn, hvor du kan finde bl.a. Troj's tråd Lavt stoffskifte i grenseland . Troj har vist også (eller har haft) testosteron-relateret aspekt i hans case og du kan jo altid poste dine spørgsmål i hans tråd. Husker ikke om der var andre...
Men det bedste jeg kan anbefale dig er faktisk at besøge et USA-forum for mænd med hormonproblemer (bl.a.). Forummet All Things Male er tilknyttet en lægeklinik for mænd Center for Man's Health (link til forummet). Jeg er sikker på, at der finder du rette svar og større ekspertise på mænds (hormon)helbred, end her, hvor de fleste aktive er kvinder.
En lille kommentar vil jeg dog tilføje, da Hashimoto's er jo uden køn... Jeg vil mene, at det næsten er vigtigste nu at kende dine bloprøveresultater inden du påbegynder medicinering. Det plejer nemlig være ret så vanskeligt at tale med lægerne om udviklingen i div. hormonværdier, mens man er i gang med ("endeløse") dosereguleringer. Der er ret meget som lægerne kan feje bort i div. argumentationer fordi de ofte ikke kan skelne mellem, hvad er hvad - hvad var oprindeligt "naturligt" for patienten, og hvad er resultat af medicinering. Det vil derfor være bedst hvis du bliver nøjagtig thyreoidea-screenet - TT4, FT4, TT3, FT3, TSH, anti-TPO og alle "testosteron-relevante" blodprøver, mens du endnu ikke er i behandling.
Selv om jeg personligt ikke har for høje tanker om endokrinologer, mener jeg at når du møder en endokrinolog med friske blodprøver i hånden og endnu ikke medicineret med noget - er chancerne bedre for at ramme tilnærmelsesvis rette medicinkombination, styrke osv. - end hvis det er fastlægen som vurdere og behandler. Ikke mindst det du citerer ham for at have udtalt om sammenligning med hudsygdomme, tyder på at du er ikke tjent med at denne læge får lov til at rode med dit helbred (hvis jeg har forstået korrekt dit indlæg).
Håber du kan bruge mine henvisninger og lykke til fremover. vink11
Oki, jeg skal moderere meg etter å ha lest hva Anisa skriver. Jeg burde selvsagt tenkt på at det med hormonene kompliserer det hele.
(Litt for kjapp i dag, ja da.)
Takk for svar :)
Jeg vet jo at det er en betennelse (Oftebro tok prøver av meg og fant høy antiTPO i sin tid), så at det er Hashimoto er det ikke tvil om. Planen var jo uansett å få tatt en blodprøve i dag og så starte med opptrapping mot gamle doser med blodprøve fast frem til jeg kom inn til endo.
Problemet, som gjør at hele planen kollapser, er at legen min ikke hadde oversikt over hvilke doser jeg gikk på og apoteket jeg hentet dem ut på er nedlagt. Dermed må jeg vel gjennom hele balletten på nytt :S
Får be endo om å sette meg på 150mg T4 og 10mcg T3 med en gang så jeg i det minste kommer i gang, for slik ting er nå får jeg ikke gjort *noe* verken på jobb eller fritid, og jeg begynner å bli lei av å se på TV i stedet for å være sosial ;)
Eh. Jeg ville nok trappet opp mer forsiktig. Startdosen er 100µg for unge mennesker uten risikofaktorer for hjertesykdom, 50 for resten av oss, og 12,5-25 for de som har diverse problemer. Du klarer uansett ikke å utnytte hele dosen med en gang.
PS: Det pussige er at du faktisk fårakkurat samme effekt i starten, enten du begynner på 50 eller 100. Du kan spare litt tid på opptrappingen (= få opp T4 i blodet) om du går høyt med en gang, men risikoen mener jeg ikke er verd det. Du kan få symptomer på overdose før du er kommet opp i vedlikeholdsdosen din, og da blir alt rotet til noe grundig.
Om du tar T3 med en gang kommer TSH til å gå langt ned, og det liker ikke leger som også ser på TSH, for da får du fort høre at du er overdosert, uansett hvor lav du føler deg. Det gjelder også mange av spesialistene, dessverre.
Nå er jeg i tillegg til alt annet skikkelig forbannet på legen min. De skulle sende rekvisisjonen til endokrinolog på onsdag, men fikk den ikke i posten før i dag. Endokrinologen vil ikke la meg bestille time engang uten at de har rekvisisjonen i hende. Så da blir ting omtrent *enda* en uke forsinket.
I tillegg til det ringte jeg med en smørbrødliste av blodprøver jeg ønsker å ta, men det ville ikke legesekretæren forholde seg til, og sa at legen måtte ringe. Han kan ikke ringe meg før på mandag ettermiddag.
Og, for å gjøre ting perfekt. Når jeg snakket med henne sa hun at hun skulle legge ved utskriftene av tidligere blodprøver i brevet hun skulle sende. Når jeg sier at det er fint om hun kan legge ved rekvisisjonen for blodprøven sier hun at brevet allerede *er* sendt. Så om det for#€#&% brevet kommer *med* utskriftene i kommer jeg til å sende inn klage på henne, for da sitter hun og lyver rend:
Velkommen til sirkuset. Det er godt i gang, skjønner jeg.
Skulle gjerne sendt deg en tube tålmodighet, men jeg trenger den selv, dessverre. Så du får en tørr klapp i stedet: tro1
Angående testosteron (som er et androgen) så skriver Haug her:
"Behandling med østrogener eller androgener fører til henholdsvis økning eller reduksjon i plasmakonsentrasjonen av tyroksinbindende globulin (TBG). Det endrer bindekapasiteten for tyroksin og kan føre til at L-tyroksindosen må økes (østrogen) eller reduseres (androgen) for å bevare normal TSH-konsentrasjon"
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jerene
Velkommen til sirkuset. Det er godt i gang, skjønner jeg.
Skulle gjerne sendt deg en tube tålmodighet, men jeg trenger den selv, dessverre. Så du får en tørr klapp i stedet: tro1
Takk. Jeg mener å huske hvorfor jeg gikk til privatpraktiserende forrige gang :roll: