Placebo virker kun kort tid
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Så jeg spurte ham rett ut hva han mente. Han sa at det var jo ikke hans fagfelt, men han trodde det var bare tull å prøve noe annet. Men at tro som kjent kunne gjøre mye. Så sa jeg -men hvor lenge varer placeboeffekten? For den varer vel ikke til evig tid?- Da sa han ingenting. men det hadde jo også vært interessant å vite. For, en ting er at vi mennesker er rågode på å tro, og fortsette å tro selv om alt motsier troen vår (det er forsket på dommedagssekter, f eks og da dommedag slett ikke kom, ble de bare enda mer styrket i troen). Men jeg kan ikke tenke meg at n`Finn og dere andre som bruker Armour lever i en evig placebolykke?
"Lægen Abram Hoffer, der har medvirket ved mange placebokontrollerede forsøg, finder at placeboeffekten er overdreven og ikke tilstrækkelig pålidelig i den grad, at placeboforsøg kan reproduceres med identiske resultater. Han noterer sig bl.a. at placeboeffekten er mest virksom kort tid efter forsøgets start. Han husker ingen tilfælde, hvor placeboeffekten holdt i en måned." Kilde.... (Kienle G S & Kienle H: The Powerful Placebo Effect - Fact or Fiction?, J.Clin.Epidemiol.,Vol. 50, pp1311-18, 1997) vink11