Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
Heisann- er ny på denne siden, mange gode tips! Litt bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det. Ikk eså lett å forklare til andre "friske".
Vil tipse om at det kan være greit å ta en håranalyse. Det har jeg gjort og startet med tilskudd etter analyse (som forøvrig viste store ubalanser i mineraler/vitaminer samt altfor høyt calsium) Kjempespennende og lese analysen, som blir utført i USA med tolkning av min profil. Symptomene stemmer 100 %!
Har tatt blodprøver med PTH (parathyreoidea hormon) på 9 (ref under 6,5) Noen som har problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen???
Problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
RIGG
Vil tipse om at det kan være greit å ta en håranalyse. Det har jeg gjort og startet med tilskudd etter analyse (som forøvrig viste store ubalanser i mineraler/vitaminer samt altfor høyt calsium) Kjempespennende og lese analysen, som blir utført i USA med tolkning av min profil. Symptomene stemmer 100 %!
Har tatt blodprøver med PTH (parathyreoidea hormon) på 9 (ref under 6,5) Noen som har problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen???
Parathyroidea er noen små runde kjertler som ligger bak selve thyroideakjertelen. Det kan være fra 2 til 10 stk av dem, men vanligvis 4.
Hormonet regulerer Kalsiummengden i blodet og er det aller strengest regulerte mineral i kroppen. Så strengt at hvis vi ikke tilfører nok kalsium gjenom maten, så tas det som mangler i blodet FRA knoklene.
Vi har bare 1kg av det og dette passes godt på.
Ad hårprøver som nevnes innlednigsvis er resultatet av disse omstritte. Fagmiljøet anerkjenner dem ikke av mange grunner. De som anerkjenner dem har ofte overbevisning som er hinsides all fornuft, men av de som iallfall har ett bein på jorda, sies det vel at hårmineralanalyser er best på å avsløre sånnt som ikke skal være i oss og som tenderer til avlering.
Jeg blander meg ikke i den polemikken - men vil tro at akkurat kasium er et mineral kroppen ikke sløser med. Om kalsium skulle finnes i håret kan en ikke uten videre si at dette er galt eller rett.
Det første stedet kroppen lagrer overskuddet er jo i blodårer og muskulatur - og der skal det iallfall ikke være.
Finnes det der er det noe galt med PTH/D-vitamin/magnesium - og det er ikke lett å finne ut av selv om en har masse andre prøver også.
Man anbefaler måling av PTH og den ioniserte delen av Kalsium - og tolkingen er enkel. Er begge forhøyet så har man hyperparatyeoidisme.
Og det er bare en mulighet til justering av dette - og det er oprativt fjerning av en av kjertlene.