Ny med Graves... Noen spørsmål.
Hei. Jeg er ny her inne, fikk diagnosen graves i begynnelsen av august. Hadde da fT4 på 54 og TSH så lav at den ikke var målbar, Tras 21. Begynte med propyltiouracil pga at den var best i kombinasjon med amming, har så gått over til levaxin i kombinasjon med neo-mercazole og har fått de første blodprøvesvarene i posten i dag. TSH 5 og fT4 24. Jeg synes jo disse prøvesvarene var ganske fine, men blir bedt om å redusere levaxindosen på grunn av tendens til overdosering. Jeg innbiller meg jo at TSH svaret tyder på at dette nivået av fT4 er litt lavt for meg, men litt over gjennomsnittlig referanseverdi som har en øvre grense på 22. Jeg er mye trøtt for tiden og har ikke så veldig lyst til å senke fT4 med bakgrunn i disse prøvesvarene... Hva tror dere som har erfaring med dette? Jeg er så ukjent med denne diagnosen foreløpig (til tross for at jeg er sykepleier...), men jeg hadde trodd at TSH ville stige ved for lavt nivå av fT4 og senkes ved for høyt nivå fT4...
Håper noen kan gjøre dette litt klarere for meg.
Sv: Ny med Graves... Noen spørsmål.
Hei og velkommen hitvink11
Som du selv antyder fungerer jo T4 og TSH i et negativt feedback system. Symptomene dine må også sees i sammenheng med prøvesvarene dine.
Jeg er helt enig med deg i dine vurderinger. Det finnes noen på dette forumet som har sin "normale" FT4 verdi på slutten av 20-tallet. Vi passer ikke alle inn i referanseområdene til sykehusene. TSH målingen din tyder på at du er blandt de som kanskje må høyt i FT4. Hvis du fortsatt har hyposymptomer, så er det virkelig ingen grunn til å senke dosen.smilnej1
Fint at de ikke ga deg Neo-Merc. i din situasjon da - ellers er det jo førstevalget. De har litt forskjellig virkemetode, men mange foretrekker likevel propyltiouracil da den ofte gir mindre bivirkninger.
Det som er viktig for behandlingen av sykdommen, er jo at TRAS går ned.