Ny i forumet. Litt om mitt sykdomsforløp...
Hei
Jeg har akkurat meldt meg inn, så hei.
Jeg er ei 26 år gammel jente som fikk påvist lavt stoffskifte i juli 2005. Jeg fødte en sønn i februar i fjor. Etter noen måneder med null energi og så mye søvn som mulig, så kom jeg meg endelig til lege. I følge denne turnuslegen (ikke fastlegen min) så var jeg bare sliten. Hadde jo en baby må vite. Jeg fikk gudskjelov tatt noen blodprøver.
En uke senere ringte han og sa at jeg hadde lavt stoffskifte, jeg visste jo ikke så mye hva dette innebar.
Mine verdier i juli 2005:
TSH: 89
FT4: <; 5,1
Jeg fikk Levaxin og beskjed om å ta 1 tablett a 50ug daglig. Etter dette har jeg tatt mange blodprøver og er nå oppe i 12 tabletter a 50ug i uka. Dvs 86ug pr døgn. Jeg føler meg mye bedre nå og de siste prøvene viser:
TSH: 17,0
FT4: 14,0
Men nå er saken slik at jeg planlegger graviditet nummer 2. Jeg har lest mye om lavt stoffskifte på nettet, og jeg ble litt bekymret siden jeg leste at TSH-verdien bør være under 2,5 hvis man forsøker å bli gravid. Fastlegen min vet tydeligvis ikke så mye om sykdommen, så jeg skrev et innlegg til endokrinologen på Lommelegen og hans svar var ikke så oppløftende siden han fraråder meg å bli gravid nå. Han sier også at jeg har fått altfor lave doser med Levaxin.
Jeg ringte i dag legen min og forlangte å få snakke med henne. Hun la seg flat og sa at jeg kunne øke dosen til 100ug om dagen slik endokrinologen anbefalte meg. Samtidig sa hun at hun skulle skrive et hastebrev til endokrinologen på sykehuset her om min situasjon og mitt sterke ønske om å bli gravid igjen. Håper det ikke er så altfor lang ventetid der...
Det var litt om meg.
Skulle begynt prøvingen nå, men neida....
Takk for det.
Jeg tenker også slik, tenk hvor god form jeg kunne ha vært hvis jeg hadde fått riktig dose fra starten av. Føler meg litt snytt på en måte. De siste ti månedene har vært slitsomme, det er først nå jeg føler meg i nogenlunde god form. Jeg får vel være glad for at det ble oppdaget såpass tidlig på meg.
Jeg har akkurat satt i gang prøvingen med nummer to. Etter en del lesing på nettet og kontakt med Lommelegens endokrinolog har jeg blitt frarådet å prøve å bli gravid nå ettersom min TSH-verdi fremdeles er så høy som 17. Jeg var oppe på 89 i juli 2005. Min lege har gitt meg for små doser Levaxin i 10 måneder nå. Men nå har jeg startet "etterforskning" selv og etter samtale med lege i dag skal jeg henvises til endokrinolog, samt øke Levaxin-dosen ytterligere. Håper jeg får time fort og at jeg kan prøve å bli gravid om ikke så altfor lenge.
Vente på lavere tsh-verdier - erfaringer noen?
Hei
Jeg skulle egentlig satt i gang prøvingen med å bli gravid nå, men dette er utsatt pga for høy tsh-verdi. Jeg hadde 17 i begynnelsen av april. Skal ta nye blodprøver i slutten av denne uka. Jeg tar 100 mikrogram Levaxin daglig. Nå er jeg veldig spent på hvor lang tid det vil ta før jeg nærmer meg en tsh-verdi på 2-3-4. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg vet jo selvfølgelig at det er individuelt.
Saken er den at jeg har fått for lite medisin i langt tid, men jeg har for et par uker siden økt fra en gjennomsnittlig dagsdose på 86 mikrogram til 100 mikrogram daglig. Jeg hadde en tsh-verdi på 89 i juli 2005 og har gått gradvis nedover samtidig som jeg har økt dosen (i veldig små doser).
Legen min skrev brev til sykehuset for å skaffe meg time hos endokrinolog, men dette ble avslått. Det var visst ikke nødvendig. Litt skuffende siden legen min kanskje ikke er den med mest kunnskap om hypothyreose og graviditet.
Får vel bare krysse fingrene og vente tålmodig (noe som ikke er så enkelt :roll: )