Privatklinikkar som medisinerar etter symptom og metabolsk rate?
Hei!
Er det nokon som har erfaring med eller veit om privatklinikkar eller legar som medisinerar etter symptom og metabolsk rate, og ikkje etter blodprøvar?
Nokon som har fått behandling med kombinasjon av Erfa og T3, eller T3 ved Heggeli helhetsmedisin, Lillestrøm helseklinikk, Oftebro Helse, Balderklinikken eller Osloakutten? Erfarig med desse klinikkane og dosering?
Er det nokon som veit om klinikkar eller legar som kjenner til og behandlar etter Dr.Lowe eller Dr. Broda Barnes sine behandlingsmåtar?
Sv: Privatklinikkar som medisinerar etter symptom og metabolsk rate?
Sorry DSC - det er nok mangelvare.....
Men de du nevner har jo iallfall Lillestrøm en jeg vil kalle god praksis på området. Schiødt ved HH også.
Det faller seff. mye på den enkelte lege, og jeg mener ikke å forskuttere for noen av de mange gode leger vi tross alt har.
Innimellom finnes noen bra.
Slutter meg til det Hansen sier om at det er veldig avhengig av den enkelte lege!
Har foreløpig god erfaring med Heggeli :D
Balderklinikken....not so much. Men andre har truffet bedre leger der enn det jeg har.
Altså veldig individuellt og avhengig av den enkelte lege, opplever jeg.
Ok. Kva heiter legen ved Lilllestrøm?
Medisinerar han og Schiødt etter symptom og metabolsk rate, eller heng dei seg opp i blodprøvar? Medisinerar dei med Erfa, T3?
Har de erfaring med Ljøgodt på Balderklinikken?
Sv: Privatklinikkar som medisinerar med T3?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
-DCS-
Medisinerar dei med Erfa, T3?
Heisann
Mener du Erfa og T3? Det har jeg aldri hørt om verken nationalt eller internationalt? Mange kombinerer Erfa og T4...
Mange privatklinikker og fastleger behandler med kombinasjon av T4 og T3. Oftes vurderes behovet for tilskudd av T3 gjennom blodprøver. Hvis man feks har FT4 svar i øvre ref område og FT3 svar i nedre ref område kan dette bety at du ikke omdanner nok fra T4 til T3. Da er det grunnlag for å gi tilskudd av T3. Hvis du mener ren T3 behandling så kan jeg ikke si at jeg er kjent med leger som gjør dette. Etter mitt skjønn er det jo litt risikosport i dette hvis man skulle få omgangssyke, da T3 har veldig kort halveringstid.
Oftebro (privatpraktiserende "syntetiskmedisin- og kost-fanatiker")skrev ut Liothyronin (T3) til meg -
et halvt år etter at Aker fikk meg til å prøve Levaxin (T4).
I ettertid så syns jeg det er litt rart; dvs at han satte meg på T3 - uten at jeg hadde tilførsel av T4.
Nå får jeg begge deler (+ litt til) via erfa thyroid xx9
Siden alt privat er så dyrt, så håper jeg du prøver å "sjarmere" fastlegen først :wink:
Erfa og T3. T4 er ubrukeleg.
ERFA er hormoner utvunnet av kjertel (fra gris)
Og i kjertler (uansett mennesker eller dyr) er det for mye T3 i.
Dette fordi at når T3 kommer ut i blodet, forsvinner det fort, mens den T4 som sendes i blodet blir der i mange uker. Derfor finnes det mye mindre T3 i blodet enn i kjertlen.
Dette fører også til at ERFA reflekterer litt for mye fT3 i blodprøver.
Det skal man ikke bry seg med, det er størrelsen på T4 som er viktig og en bør bestreebe seg på å få denne opp på et litt høyere nivå man hadde når man var frisk.
Fritt T3 er vårt aktive stoffskiftehormon. En frisk kropp danner 80% av dette fra det lager av T4 som finnes i blodproteinene. Resten av T3 kommer direkte fra kjertlen - noe vi jo mister når kjerteln tar kvelden. Og dette må jo komme fra T4, noe som medfører at den må være høyere enn før.
Hjernen danner sitt eget T3 av samme T4-lager.
Det er derfor meget viktig at T4 holdes på et så høyt nivå at man danner nok T3.
Det er utført studier om man kan klare seg på Liothyronin, som er syntetisk T3 alene.
Og disse studier viser at det kan man ikke.
Behandling som går ut på kun å tilføre T3 finnes for meget sjeldne tilfeller.
Brukar du både T3, T4 og Erfa på ein gong? Får du dette av den same legen? Korleis får du utskrive dette?
T4 er ikkje eit hormon, og er totalt ubrukeleg før det er omdanna til T3.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Oftebro (privatpraktiserende "syntetiskmedisin- og kost-fanatiker")skrev ut Liothyronin (T3) til meg -
et halvt år etter at Aker fikk meg til å prøve Levaxin (T4).
I ettertid så syns jeg det er litt rart; dvs at han satte meg på T3 - uten at jeg hadde tilførsel av T4.
Nå får jeg begge deler (+ litt til) via erfa thyroid xx9
Fekk du stor dose T3 av Oftebro?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
-DCS-
T4 er ubrukeleg.
T4 omdannes til T3. T4 er det lageret du må ha i blodet for å feks klare deg gjennom en omgangssyke hvor du ikke kan svelge tabletter eller av andre grunner ikke kan holde på medisiner. Uten T4 i blodet går du rett inn i myksødemkoma i løpet av et døgn. Jeg skjønner du kanskje har dårlig erfaring med ren T4 behandling, men jeg tror du bør lese deg grundig opp på dette for å forstå hvordan stoffskiftet fungerer. T4 blir til T3 som blir til T2 som blir til T1 som blir til T0. Så enkelt og så vanskelig er det. Vi vet lite om hvordan hvert av disse hormonene fungerer og hva slags funksjon de har. Det eneste jeg er helt sikker på er at de alle har en funksjon, hvis ikke hadde ikke kroppen brukt energi på å lage dem.