Spontanabort p.g.a stoffskiftet?
Jeg har iløpet av kort tid hatt to spontanaborter. Kan det ha sammenheng med stoffskiftet?
Jeg har lavt stoffskifte med normale blodprøver. Jeg er helt avhengig av mine 30mikrogram levaxin daglig. Blodprøvene har jeg sluttet å bry meg om, de har aldri gitt meg noen relavant informasjon.
Når jeg blir gravid har jeg kuttet ut levaxin, for jeg blir mye friskere under graviditeter (Har et barne fra før). Dette har jeg nevnt for legen min også. Men nå fikk jeg tilfeldigvis høre av man må øke dosen levaxin når man er gravid, til tross for at man føler seg friskere. Fosteret trenger levaxin fra moren...? Det var litt sent å få vite det nå. Kan dette være årsak til abortene jeg har hatt?
Er det noe annet man bør vite om når det gjelder graviditet og lavt stoffskifte? Nå vil vi gjerne bli gravide igjen. Er det noe vi bør vite om i forhold til det?
Jeg spør, fordi legen min vet ingenting!
Jeg er takknammelig for alle svar!
Sv: Spontanabort p.g.a stoffskiftet?
Et lavt stoffskifte som ikke er regulert tilbake opp høyt nok kan nok medvirke til abort, ja. Det kan også gjøre det vanskeligere å bli gravid. En kropp som ikke har det bra legger ikke til rette for en graviditet. Det er kroppens selvoppholdelsesdrift som regulerer det.
1) Sørg for at du får nok stoffskiftehormon til å ha det bra selv. Det kan ikke blodprøvene fortelle om, det er det du som kjenner.
2) Ikke stopp under en graviditet. Når du i utgangspunktet produserer for lite så blir det definitivt for lite for to. Hvor mye du bør øke kan ikke jeg svare på.
Det er ikke levaxin fostret trenger i den forstand, men det trenger stoffskiftehormoner. Og du tilfører ditt eget lager gjennom å bruke levaxin (T4) som kroppen din i sin tur omdanner til T3 etter behov (og T3 regnes som det mest aktive av stoffskiftehormonene).
At du har spontanabortert kan absolutt ha noe med lavt stoffskifte å gjøre. Mange med lavt stoffskifte som har hatt det problemet.
Framgangsmåten er som følger: Så snart du vet eller merker at du er gravid, skal du øke medisin dosen med ca 30%. Så bør du få en legetime snarest mulig, for å ta blodprøver, slik at du er sikker på at du ikke ligger for lavt. Du bør ta blodprøver ofte i begynnelsen, for behovet for T4 stiger raskt mellom 6 og 12 svangerskapsuke. Etter den 20 svangerskapsuke kan du ta det litt mer med ro, for da når behovet for T4 som oftest et platå.
Hvis legen din ikke har nødvendig kunnskap om graviditet og lavt stoffskifte, ville jeg ha forlangt å bli henvist til en endokrinolog. Det er svært viktig at du blir fulgt godt opp av lege eller endokrinolog gjennom hele svangerskapet. Spesielt viktig er det i begynnelsen. Da er fosteret helt avhengig av deg for å få tilførsel av T4. Senere vil fosteret få sin egen skjoldbruskkjertel, men det er viktig at du er godt regulert gjennom hele svangerskapet.
Det hadde vært interessant å vite hva som forårsaker det lave stoffskiftet ditt. Har du operert skjoldbruskkjertelen? Er det Hashimoto varianten du har? Synes 30 mg levaksin daglig høres veldig lite ut. Har du svarene på de siste blodprøvene?
Tusen takk for begge svarene. Dette skal jeg absolutt huske på neste gang jeg blir gravid!
Knokkel: Jeg vet ikke om det ville hjelpe med blodprøver for å finne ut om verdiene mine er gode. De har alltid vært bra. Også tar jeg så lite levaxin at det ikke har stor innvirkning på blodprøve svaret.
Jeg vet ikke hva som forårsaker det lave stoffskiftet mitt. Men jeg har hele tiden vært frisk i følge legene (de mener at kjertelen har produsert nok av det den skal produsere.) Men kroppen har vel ikke klart å nyttiggjøre seg det.....
Jeg er veldig følsom for bittesmå doser medisin, og det er ikke alltid lett å dele tablettene inn i riktig størrelse:) Men fra å være opptatt av blodprøver har jeg etterhvert blitt mer opptatt av kosthold, blodsukkerbalanse, trening og alternativ behandling. Jeg føler meg mye bedre. Kanskje dette har litt å si for hvor mye medisin jeg trenger...?
Dersom kjertelen din har en svekkelse, men fungerer "på tre bein" så kan det jo hende at det du gjør hjelper.
Men - det er sikkert at om du ikke kan slutte med levaxinen når du ikke er gravid - så bør du ikke stoppe når du er det. Så lenge blodprøvene din ikke beveger seg langt utenfor på "oversiden" på fT3 og fT4 så er det ingen fare at du fortsetter med levaxin iallfall.
Du bør kanskje utforske mineralbalansen din? Jern, sink, selen, d-vitamin og b12 er stoffer som man antar virker direkte/indirekte på stoffskiftet. Disse bør iallfall ikke ligge å balansere på bunnivået.