Starter med Erfa etter bruk av Levaxsin i 7 år
Hei allesammen. Skriver her , muligens er det noen som har samme erfaring som meg.
Jeg er en godt voksen dame bosatt på østlandet. Har lavt stoffskifte.Ble operert i 2003 pga hypercalsemi( 2.9 før op.) .De fjernet begge mine biskjoldkjertler i 03. Fikk residiv i 04og de tok den ene skjoldkjertel ( tror jeg) i 04.Har brukt levaxin i 7 år, og det siste året brukt liothyronin( 10 mcgr).lev. dose er 50 mcg.Min tsh er ca. 1. Ft3 er 4.6.,ft4 er 8.8.Siden jeg føler meg dårlig med levaxin, prøvde jeg 60 mg erfa i 6 uker. Min tsh var da 0.02.Følte ingen bedring med erfa. Trappet opp over et par uker til 120 mg erfa. Ga opp etter 6 uker, og går nå på levaxin og lioth. igjen. Er fortsatt dårlig...trett, vonde muskler osv. hva skal jeg gjøre???vil prøve erfa igjen!!kombinasjonsbehandling?mvh. elisabeth
Sv: Starter med Erfa etter bruk av Levaxsin i 7 år
Du bør diskutere med legen din. Din TSH kan umulig respondere "normalt" på den mengden ft4 du har i blodprøvene dine. Be om å bli medisinert etter ft4, ikke etter TSH. Kanskje kan du da bli bra med levaxin, kanskje må du ha en kombinasjon, eller kanskje ERFA. Jeg vil påstå at med den mengden ft4 du har vil de aller fleste føle seg dårlig uansett medisin.
Hei!:)
Hvis du ønsker å starte opp igjen med erfa, syns jeg at du skal gjøre det jeg da! Så syns jeg at du stod lenge på 60 mg, og at du absolutt skulle ha trappet opp fortere. Som mange erfarer, må de fleste opp i 3-5 grains, noen mer og andre mindre.. Og så tror jeg på å øke ganske fort opp til 120 mg jeg da, og så vente 3-4-6 uker mellom hver økning over 120 mg (øke med 15 - 30 mg), og kanskje 4-6-8 uker over 180 mg ..( Fint om andre arresterer meg hvis jeg er totalt på vidda!) Her merker jeg at jeg blir påståelig og kategorisk, men jeg prøver vel bare å si at pga. at kroppen skal rekke å danne reseptorer og at alle organer skal rekke å venne seg til økt aktivitet og bedre stoffskifte, må man være tålmodig, og finne ut av om det er binyrer (og andre organer som ikke henger med doseøkning), eller om en har for lav dose. Jeg prøver å si at man må finne balansen av hvor lang tid hele kroppen trenger for å henge med og utnytte thyroiden maksimalt, før man øker ytterligere. Man må heller ikke vente for lenge, for det sliter jo også på kroppen og særdeles også binyrene. Alt avhenger av hvordan du reagerer på thyroid. Mange får jo høy puls kanskje av at kroppen overreagerer på t3 eller svake binyrer.
Så det er hele tiden dillemmaer, men det er særdeles viktig at binyrene dine henger med. Mange må bruke binyrestøtte i flere former i oppstarten med thyroid. Så jeg anbefaler at du sjekker binyrefunksjonen din i form av spyttprøve. Det er veldig viktig, for binyrehormonene og skjoldbruskkjertelhormonene må samarbeide for å komme inn i cellene. Så hvis binyrene dine ikke virker, føles det ut som om thyroiden ikke virker, og en kan også misforstå og føle seg overdosert. :)
Jeg ønsker deg lykke til! kram1
Ja, siden du har fjernet biskjoldbruskkjertlene, kan du ligge lavt i kalsium i kroppen også. Viktig at du måler denne og vit D. Jeg er ikke ekspert på noe som helst bare så det er sagt. :)
Les her:
http://www.snl.no/.sml_artikkel/hypoparatyreoidisme
Takk for at du tok deg tid til å svare! Skjønner jo at det finnes mange kunnskapsrike mennesker her inne:))
Er klar over at min Ft4 er ALTFOR lav... skulle vært oppimot 20, og muligens mer for at man skal føle seg vel. Hverken min fastlege eller min endokrinolog( kirurg) vil diskutere erfa eller en kombinasjonsbehandling med meg. De mener begge at jeg bare skal fortsette med Levaxin og liothyronin, og de ser bare på min tsh, som altså var 0.01 da jeg brukte erfa i 6 uker. Min tsh pleier å være ca. 1.0, og da føler jeg meg jo bra, ifølge de.Derfor tar jeg opp dette emnet her, for å se om det finnes andre med lign. erfaring..
mvh elisabeth
I følge Aker, og flere andre pålitelige kilder, skal man se bort i fra tsh når man bruker thyroid. Dette fordi mye t3 reduserer tsh fort og ved små doser. Mange anbefaler at man hvertfall ligger over midten av referanseområdet på både ft3 og ft4 på thyroid. Ft3 fikser ofte seg selv fordi thyroid inneholder mye t3, så er det ft4 da som man må jobbe litt med for å komme opp i adekvate mengder (altså rundt) 3-5 grains. :wink:
Altså, skit :mrgreen: i tsh verdiene, kjenn heller på formen!:D
Hei....når du tilfører ren T3 i form av enten Liotyronin eller ett eller annet thyroid, vil TSH bli subrimert..0,0 et eller annet.
Dette "innrømmer" AKER, og fastlegene og andre endokrinologer bør nå snart ha kommet etter.
Min personlige mening...tror ikke du noensinne kom opp i en dose på ERFA som var høy nok til at du ble bedre.
På Levaxin står du på for lav dose. Så lav fT4 gjør de fleste syke.
Nå får noen lavere fT4 ved tilførsel av T3, så noen må ha kombibehandling for å fungere.
Dette er individuelt.
MEN TSH tror jeg du bare kan glemme!!
Det er en lang vei å gå for å finne rett medisin og riktig dose...mange som deg--brukt mange år, og ikke i mål enda.
Tålmodighetsprisen til dem/oss....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ElisabethHa
Min tsh pleier å være ca. 1.0, og da føler jeg meg jo bra, ifølge de.Derfor tar jeg opp dette emnet her, for å se om det finnes andre med lign. erfaring..
mvh elisabeth
Kjære Elisabeth
Du må ha noen eksepsjonelt dyktige leger som vet når du føler deg bra:lol: Blir så imponert....
For å være litt seriøs: Det er da virkelig ikke TSH'en som får deg til å føle deg bra eller dårlig. TSH' en gjør litt jobb for deg dersom du har litt kjertelvev igjen etter operasjonen din. Det bør du ta sikkert rede på for å kunne sitte på korrekt informasjon. Du har bare en skjoldbruskkjertel, så det er viktig for deg å ta rede på hvor mye kjertel du har som kan produsere stoffskiftehormoner for deg.
Grunnen til at du bør ha en viss grad av TSH' i blodet er kun dersom du har noe fungerende kjertel igjen. Når man tar Erfa flates TSH'en ut fordi Erfa inneholder T3, og topper av T3 i blodet som du får hver gang du tar en tablett vil flate ut TSH'en. Mao da må du erstatte all hormon din igjenværende skjoldbruskkjertel før produserte. Og det betyr at du må oppe i en høyere dose Erfa fordi at hvis du velger å bruke Erfa må du mest sansynlig takke nei til de hormoner kjertelresten din produserer med en TSH på 1. Du må med andre ord velge mellom kun Erfa eller en blanding av egen produksjon og levaksin. Skaff deg utskrift av journalen din, sett deg inn i egen helse og ta en beslutning. For å være 100 prosent sikker på hva restkjertelen din gjør for deg kan det være nødvendig med ultralyd.
Håper jeg forklarte meg leselig...
Sjekk i tillegg de tingene Jeanette nevner...kjempeviktig.
Sitat:
TSH er 0,0, overmedisinert av thyroxin og liothyronin?
Skriver du som undertekst. Jeg spør deg: Vet ikke legen din at når du tilsetter T3, enten i form av ERFA thyroid eller Liothyronin, så blir alltid TSH mindre enn 0, sålaldt supprimert? Det er altså ikke galt, det blir slik, det kan endokrinologen på Thyreoideaklinikken på Aker fortelle legen din. Og som de andre sier, 60 mg thyroid er for lav dose til å kassere den. Prøv på nytt! og doser deg opp hele tiden, langsomt og sikkert. Når du når for eksempel 60 mg x3 pr dag (eller 60mg x4 om du vil prøve så høyt opp før du skjekker) kan du stå på det i åtte uker og så ta en blodprøve og sjekke hvor du ligger på FT4. Det er FT4 og FT3 som er interessant når du står på et kombinasjonspreparat. TSH blir uinteressant.
LYkke til!
Tusen takk til alle dere som gidder å svare:))
min calsium lå på ca. 1.22(1.18-1.32)
pth 3.1( 1.5-7.6)
FT3 4.6( 3.5-6.5)
KALSIUM 2.43(2.15-2.51)
ANTI-TPO <25
mitt cortisol var oki( ikke tatt spyttprøve, kun blodpr. tidlig på morgenen før kl.9.00. var da fastende ,OG medikamentfastende.
De fjernet jo kjertlene mine pga hypercalsemi( 2.9 FØR operasjon)
siden jeg føler meg dårligere og dårligere med levaxin, prøver jeg meg med erfa og levaxin en periode...hvis ikke bedre, går jeg vel over til bare erfa...og kanskje øke dosen hurtigere. Tok blodpr.forrige uke før oppstart med komb.Vet ikke prøvesvar, da legen min har ferie:(
mvh elisabeth...skal holde dere oppdatert om hvordan dette går....kram1