Hmmm... litt i overkant med medisin?
Jeg har de siste årene hatt en hvilepuls på ca 72.
Nå, i den seinere tid har jeg vært oppi 80-83 målt i samme situasjon. Jeg har fundert litt på om det er et symptom på at dosen min er i høyeste laget, eller om det er en følge av at jeg har gått opp 12 kg det siste året samtidig som at jeg ikke har hatt ork til noe trening...
De siste to dagene har jeg begynt prosessen med å flytte levaxin-dosen fra morgen til kveld og i den forbindelse har jeg fordelt dosen en del over dagen for å ikke kaste om så raskt.
Det gjør at jeg ikke klarer å holde medisinen helt unna måltid og tilskudd så jeg regner med svekket opptak disse 2-3 dagene det står på.
Og i dag er pulsen tilbake på 72....?
Dere som har erfaring - hvor god er puls som en rettesnor på dose? Er rett og slett dosen litt i overkant for meg? Jeg har ikke hatt andre symptomer på at dosen er høy. Som n'Finn sier så har jeg gått med underskudd såpass lenge at en periode med overskudd bare gjør godt...
(Valget er mellom 100µg og 112,5mg for min del...) Det er mulig at jeg ikke trenger mer enn 100 de greie dagene i måneden og så bare uppe den bittelitt når humør/form tilsier det? (Typisk noen dager i måneden...)
Innspill mottas med vidåpne ører.
Sv: Hmmm... litt i overkant med medisin?
Dette er blandt de tema som har opptatt meg i en årerekke. Jeg har data fra hver eneste dag siden pulsklokkene fikk mulighet for dataregistrering.
Jeg vil jo vurdere, at to av dine oppgitte årsaker til hvilepulspåvirkning drar i samme retning - altså vektoppgang og lite trening.
For høy dose vil også dra hvilepulsen oppover, men man kan ikke se isolert på dette. Hvilefrekvensen er avhengig av svært mange forhold og gjenspeiler gjerne et gjennomsnitt av faktorene som kan påvirke den, selv om en av faktorene kan synes fremtredende.
Hvilepulsen bør tas om morgenen før du står opp og gjerne hver dag i en uke for å få et glimt av en utvikling. Om dagen er det alt for mye som påvirker denne til at den kan brukes. Bare en liten halsinfeksjon vil også påvirke den.
Puls som rettesnor i en dosevurdering er etter min erfaring ikke brukbar til finjustering. Jeg har ikke funnet noe som er det - ihvertfall ikke blodprøver.
Men hvilepuls er i høy grad påvirket av stoffskiftesituasjonen. Alt for lav, eller alt for høy dose vil ses på hvilepulsen.
Min situasjon nå som jeg har halvert dosen (fra 4G til 2G) er at hvilepulsen har gått ned fra rundt 53 til rundt 49.
I gårkveld merket jeg tendenser til litt vond hals, og idag er hvilepulsen 53 igjen.
53-49 synes for lite. Mine spekulasjoner kan gå i retning av at kjertlen må bidra, men også at det tar tid for at forholdet stabiliserer seg.
Hjertet styres av nerveimpulser, men i vurderingen ligger også at hvilepulsen jo styres av binyrebarken. Stoffskiftets påvirkningen av denne er intressant og må tas med i betraktningen.
Mange forhold er involvert og komplekset synes umulig å bruke i dosesammenheng.
Så har jeg ikke bare oversikt over hvilepulsen.
Også pulsnivåer mens man trener kan være intressante, men må tas under samme vilkår.
Feks. hold pulsen på 130 og ta tiden man bruker på en bestemt strekning.
Gjør et makspulsforsøk i en bestemt bakke en gang i uka.
Noter forholdne og sett de inn i grafer som også viser dosen.
Om trening lærer man gjerne at alle pulsforhold er trenbare, men ikke maxpulsen.
Man skiller mellom oppnålig maxpuls og den skjematiske, som fremstår ved forlengelse av belastningslinjen i et laktatutviklingsdiagram.
Oppnålig maxpuls er også sterkt påvirket av stoffskiftesituasjonen, gjennom hva binyrene kan prestere.
Mange kaller vel dette for "ork". Nettopp hvor mye binyrene er istand til å prestere vil sammen med musklenes oxygen og ATP være avgjørende for hva man kaller ork.
Hvor mye stoffskiftet, som jo som alltid ligger i bunnen her, påvirker situasjonen krever i det minste mye erfaring og kunnskaper om forholdne.
Oi. Nå fikk jeg akutt "information overload" her. Dette må tygges mer. Men jeg bet meg merke i følgende
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg vil jo vurdere, at to av dine oppgitte årsaker til hvilepulspåvirkning drar i samme retning - altså vektoppgang og lite trening.
For høy dose vil også dra hvilepulsen oppover, men man kan ikke se isolert på dette. Hvilefrekvensen er avhengig av svært mange forhold og gjenspeiler gjerne et gjennomsnitt av faktorene som kan påvirke den, selv om en av faktorene kan synes fremtredende.
Hvilepulsen bør tas om morgenen før du står opp og gjerne hver dag i en uke for å få et glimt av en utvikling. Om dagen er det alt for mye som påvirker denne til at den kan brukes. Bare en liten halsinfeksjon vil også påvirke den.
Jeg er veldig obs på at situasjonen og "roen i kroppen" bør være så lik som mulig under måling. Det har den også vært under målingene jeg sammenlikner. (Dette er flere målinger, tatt over flere dager, bortsett fra dagens som da overrasket meg skikkelig - slik at jeg måtte telle flere ganger for å være sikker.)
Poenget mitt er at jeg synes variasjonen var høy - 10 slag pr minutt - og at det var direkte merkelig at jeg skulle falle ned til 72-73 igjen akkurat idag dersom det er vekten/formen som har bidratt til hele oppgangen. Jeg vet ikke om det kun tydelig fram, men kortpustesheten/pulsen forbinder jeg mer med den siste doseøkningen enn med "de siste kiloene". (Jeg bør vel også ta med at jeg har vært oppi denne vekta før - for noen år siden, men da med en hvilepuls på 73. Da var jeg dog litt yngre enn i dag. :wink:)
Det du sier om at pulsen blir "et snitt av faktorene" tror jeg er veldig rett og jeg tar med meg den. Dermed må den ikke vurderes isolert sett men i forhold til resten.
Jeg vet også nå at både ft4 og ft3 sist mål lå i overkant av det jeg målte da jeg følte meg frisk. Ft3 svinger jo i døgnet, så den ser jeg bort fra, men ft4 virker for meg å skulle ligge på 15-17 nå iallfall.
Jeg skal gi det litt tid - nå holder jeg faktisk på å bli såpass bra at jeg rører litt på meg igjen, så da blir det enklere å se. Det jeg er litt bekymret for er å overkompsensere. Jeg vil jo ha det best mulig - og da er ikke "for mye" bra heller. :?:
Økning på 10 slag fra en dag til neste ?
Jeg antar at da jobber stoffskiftet med "noe". Kan være at men har trent hardt dagen før - at man brygger på noe og blir syk (håper ikke det)
eller at det er blitt fart i annet forefallende arbeide.
Idrettsfolk som trener så hardt at de er i faresonen for overtrening bruker en enkel test : Ortografisk hjertetest.
Man ligger i sengen og har nettopp tatt hvilepulsen.
Så reiser man seg rolig opp, står helt rolig, venter 14sekunder og teller pulsen i 6sekunder. Man sier null til første pulsslag.
Så ganger man dette med 10 og trekker fra hvilepulsen.
Man står da tilbake med en pulsøkning. Denne er avhengig av bla. hvor mye man har presser kroppen og skal ligge under 20.
Det er noe individuelt hva denne blir i rolege perioder og i treningsintensive, men det lærer man seg.
De som har pulsklokke kan bare lese av den høyeste verdi som inntreffer mellom 15 og 25 sekunder etter man reiser seg.
Da jeg gikk på Levaxin var denne rundt 40.
Nå er den alltid under 20, på omtrent samme treningsmønster.
Det må ha noe med stoffskifteaktiviteten å gjøre også ?
Nei - økningen fra 72 til 80-83 tok lenger tid. (1-2 måneder kanskje? Jeg fulgte ikke helt med dette.) Men jeg vet bestemt jeg hadde den høye pulsen og kortpustetheten ved anstrengelse iallfall de siste par ukene. Da også uten at jeg kjente noen andre(?) sykdomstegn.
Fallet tilbake til 73 kom på 1-2 dager... Disse dagene hvor jeg snur levaxin fra morgendose til kveldsdose.
Jeg tok 50µg i går morges, så 12,5 µg kl 16(var da litt sliten) og 50µg kl 22..
I dag har jeg tatt 12,5 til morgenen og skal ta resten (100µg) til kvelds og fra og med i morgen tar jeg hele dosen på kvelden. Så akkurat nå har jeg litt etterslep på dosen og på grunn av denne forskyvingen får jeg nok også dårligere opptak (pga måltider og kosttilskudd og sånt) så dermed trodde jeg at reduksjonen kanskje hang sammen. Men logisk sett er det for kort tid og for liten endring til at det har sammenheng.
Jeg har følt meg frisk de siste 2-3 ukene iallfall. (Hadde en omgang med bihulebetennelse i starten av august.) Så jeg håper/tror ikke det har noe med sykdom å gjøre. Velvel. Jeg får vel sørge for nytt batteri til pulsbeltet og følge det opp en stund. Den pulsøkningen skal jeg se på når jeg får nytt batteri. (Jeg har ikke målt det jeg beskriver med det dårlige batteriet, altså! Jeg har sett på klokka og telt, og telt flere ganger for å være sikker.)
Så skrev jeg vist orthografisk, som vil bety rettskrivning.......
Det er iallfall ikke jeg best på da :)
Skulle vært Orthostatisk da, men like fullt - jeg bruker teste ofte.
Er fint å bruke en pulsklokke - telling blir liksom en gang og det øker faktisk pulsen et slag eller to.
Etter min erfaring er det sånn at enten er batteriet ok - og virker bra, eller så virker ingenting. Beltet kan ofte ha dårlig hudkontakt - bruk litt spytt på huden under kontaktflatene. Det er viktig at kontakten er god, særlig på den ortografiske. Da reiser men seg jo mitt i testen.
Står mer her :
http://www.polar.fi/en/support/produ...9?OpenDocument
Du bruker kun Levaxin nå ?
Da er det - iallfall teoretisk - ikke avgjørende når du tar dosen på døgnet.
Så en gang en studie som ga hele ukedosen + 40% hver søndag - og det var bare noen få som ikke like det......
Noen tester kan man bare ikke stole heeeelt på da.
Sett i speilet:
Jeg tror faktisk jeg var litt "høy", jeg. Men det var bare forbigående. Jeg står fremdeles på samme dose, men tar den nå på kvelden.
Jeg tipper at antistoffene mine "hjalp" meg med litt ekstra stoffskiftehormoner - eller at det var andre forhold som gjorde at jeg hadde en kort periode med lavere behov. Iallfall står jeg på samme dose nå og er tilbake på min normalhvilepuls rundt 72.
Ad det å ta dosen om kvelden har jeg så langt merket meg to ting:
- Døgnrytmen min er ikke så rigid som før (med morgendose våkna jeg "pang" kl 07 okke som)
- Jeg er varmere om natta. Det er faktisk veldig behagelig. (Kanskje kroppen "sparte" før?)
Jeg har ikke merket noen effektivitetsforskjell/kveldsslapphet av byttet.
Ellers er det litt mer krøkkete rent praktisk sett å ta kveldsdose. Jeg legger den under tunga etter tannpussen etter å ha tatt en c-vitamintablett, men siden jeg ikke legger meg til samme tidspunkt hver kveld blir det noe mer rotete.
Hei,
(Beklager, jeg har ikke skrevet noen intro ennå - det kommer! Litt for mye å gjøre akkurat nå. Bare kort: Hyposymptomer i hvert fall siden tenårene. anti-TPO <25. Gudene må vite hva som egentlig feiler meg. Indremedisineren kunne et fint ord, "idiopatisk", jeg tror det betyr noe sånt som "det er vel bare slik du er, da". :lol:)
Jeg ser av bloggen din at vi startet Levaxin omtrent samtidig, med 50 mikrog., pluss at vi har hatt temmelig mye de samme plagene. Jeg gikk opp til 75 i midten av august. Da var jeg rimelig sikker på at Levaxin faktisk virket, men at 50 var for lite. (Indremedisineren sa ja og amen - han var mest opptatt av om jeg hadde ventet med doseøkningen til etter at jeg tok blodprøven. - Hadde jeg vel.)
Nå har jeg gått på 75 i nøyaktig fire uker, og det er først nå jeg kjenner en udiskutabel effekt av økningen. Morgentemperaturen er opp til 37 grader, og utover dagen stiger den mot 37,5. Det har jeg ALDRI hatt før uten å være syk. Hvilepulsen om morgenen har karret seg opp til 60, verdensrekord for mitt vedkommende, det også. :shock:
Jeg er praktisk talt kvitt carpaltunnelsymptomene som har plaget meg i mange år, og det ser nesten ut som jeg blir kvitt de andre nerveplagene.
Alt dette føles merkelig, og innimellom tenker jeg at "helledussen, er jeg blitt forkjølet eller noe?" og "hvorfor kjenner jeg ikke noe i fingertuppene?". Men det er visst slik folk vanligvis har det når de er friske. Det tar tid å venne seg til det! Det er litt nifst, faktisk.
Men for å komme til saken, jeg lurer på om du har gitt medisinen nok tid til å virke? Å få full effekt tar måneder og år, ikke uker -
Full effekt vet jeg ikke noe om. Kroppens behov vil også endre seg. Jeg forsøker bare å finne en dose som gjør at jeg føler meg bra nå. Jeg kjente faktisk forskjell fra første tablett. Først i humøret, deretter fysisk. Jeg har forstått at så hurtig respons ikke er vanlig, men sånn er det for meg.
Jeg har hatt en mye raskere økning enn deg og har nok på den måten mottatt mye mer tilskuddshormon totalt så langt. Men jeg har også blitt kvitt de aller fleste hypo-symptomene på den tiden, så jeg tror det har vært riktig å øke så fort (14 eller 30 dager mellom hver økning). Det er faktisk først nå jeg har hatt samme dose over lenger tid enn det... Denne dosen har jeg nå stått på siden 22.juli.
Og denne dosen beholder jeg fram til neste kontroll med mindre jeg får igjen og får sterkere pulsøkning enn det der. Om det er full effekt vet man ikke før etterpå. Jeg vet at jeg nå føler meg rimelig bra, men at jeg i en periode hadde travlere puls enn jeg likte. Noe mer kan jeg ikke si...?
Idiopatisk betyr vel omtrent "av ukjent årsak". De får seg ikke til å si det på Norsk : Ord som "aner ikke" eller det mer forståelige "vettafaen" renner meg i hug, og man vil nok ikke fremstå som uvitende i de kretser.
Det er forøvrig en vekjent teknikk å kjøre over deg med bransjesjargongen.
Lumbago betyr ikke annet enn "vond rygg", ja, vond rygg er faktisk mer presist også. Og ikek innbill meg at man ikke vet hva det heter på Norsk.....
Forøvrig : velkommen da Jerene, håper du både får svar og kan bidra med ditt her.
Det ser jo ut som behandlingen du får fungerer, og som du sier, det tar tid.
Etter min erfaring endres bildet hele tiden - ikke alle har den erfaringen. Vi er idetheletatt en mangslungen gjeng med individuelle plager og behov.
Derfor er det fint å kommunisere litt.