Medisinene opptaes bedre i tarmen eller under tunga?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
For øvrig tar jeg både levaxin, erfa og hc under tungen så ingenting går "til spille".
Tablettene vi tar er IKKE laget for å administreres på denne måten. Skal man ta tabletter på denne måten må tablettene være laget for det. Med det mener jeg at molekylene i tabletten må være av den størrelse at de klarer å diffundere over til blodbanen vår. Vet vi at molekylene er av den størrelsen? Ved sublingual inntak av et legemiddel passerer molekylene fra under tungen over til blodårene man kan se der, uten å gå veien om levra. Jeg vil gjerne ha mine stoffskifte medisiner via levra siden det skjer endel nødvendigheter der (omdanning fra T4 til T3).
Det vi trenger å tenke på når vi tar stoffskiftemedisinene våre, er å drikke rikelig med vann slik at den kommer helt ned i magen. Det er der den gjør nytte for seg. Tablettene er så små i forhold til alt annet vi inntar, så å la dem løse opp i munnen vil føre til at minimalt absorberes i blodet, mye blir liggende igjen i munnhulen og mellom tennene, og blande seg med mat man spiser, evt forsvinne ut sammen med tannpussen.
Jeg vet at dette er som å banne i kirka fordi mange her inne tar tablettene sine sublingualt (under tunga). Jeg vil bare understreke at jeg har flere høyskoleeksamener i pharmakologi og legemiddelhåndtering, så selv om jeg ikke klarer å henvise til noe nettlitteratur, så er kunnskapen jeg deler med dere mer enn kalkulert gjetting. Jeg håper dere som tar medisiner som IKKE er laget for å absorberes under tunga og som har problemer med høy dose og lave prøver vil vurdere det jeg sier.xx4
Sv: Medisinene opptaes bedre i tarmen eller under tunga?
Ja, det du sier er som å banne i kjerka!!:wink: Men det kan jo tenkes det er noe i det.....Dog er det jo veldig mange som sier at de kan ta mindre dose av erfa ved å ta den i munnen fremfor å svelge. Hva sier dere andre?
Det er ikke noe problem for meg å gå på en høy dose så fremt kroppen og binyrene (og lommeboka:-) tåler det.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
JVed sublingual inntak av et legemiddel passerer molekylene fra under tungen over til blodårene man kan se der, uten å gå veien om levra. Jeg vil gjerne ha mine stoffskifte medisiner via levra siden det skjer endel nødvendigheter der (omdanning fra T4 til T3).
Men skjer ikke omdanning av t4 til t3 ellers?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Tablettene vi tar er IKKE laget for å administreres på denne måten. Skal man ta tabletter på denne måten må tablettene være laget for det. Med det mener jeg at molekylene i tabletten må være av den størrelse at de klarer å diffundere over til blodbanen vår. Vet vi at molekylene er av den størrelsen? Ved sublingual inntak av et legemiddel passerer molekylene fra under tungen over til blodårene man kan se der, uten å gå veien om levra. Jeg vil gjerne ha mine stoffskifte medisiner via levra siden det skjer endel nødvendigheter der (omdanning fra T4 til T3).
Har jeg misforstått når jeg mener at leveren ikke er koblet direkte til fordøyelsessystemet, men indirekte via blodbanen da?
Om den er koblet til blodbanen vil det være "ett fett" hvordan molekylene har kommet i blodet...
At tabletten kanskje ikke er laget for å tas på denne måten kan jeg ikke ta stilling til - jeg bare vet at jeg tar den på denne måten, og at den virker godt for meg i følge blodverdiene og subjektiv virkning. Jeg venter nok max 15-20 min før jeg spiser etter at den er fullstendig løst opp.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Har jeg misforstått når jeg mener at leveren ikke er koblet direkte til fordøyelsessystemet, men indirekte via blodbanen da?
Om den er koblet til blodbanen vil det være "ett fett" hvordan molekylene har kommet i blodet...
At tabletten kanskje ikke er laget for å tas på denne måten kan jeg ikke ta stilling til - jeg bare vet at jeg tar den på denne måten, og at den virker godt for meg i følge blodverdiene og subjektiv virkning. Jeg venter nok max 15-20 min før jeg spiser etter at den er fullstendig løst opp.
Det som bekymrer meg er om molekylene i tabletten klarer å diffundere (passere celleveggen) fra munnhulen og over i blodbanen. Magetarmkanalen er forbundet med levra gjennom galleblæren i tillegg til via blodbanen. Mange enzymer produseres i øvre del av fordøyelses systemet som skal bidra til å spalte mat og medisiner (som er beregnet for å svelges) slik at de er i en form som kan opptaes i blodbanen.
Rufus: Omdanningen av T4 til T3 skjer både i lever, tarm.
Jeg regnet med at dette ville være som å banne i kirka ja:mrgreen:
Jeg VET at tablettene ikke er laget for å absorberes under tungen. Jeg sier ikke at jeg har enerett på sannheten, men de som har høye medikamentdoser og lave blodverdier bør sterkt vurdere å svelge tablettene en periode for å se om det bedrer seg. :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg regnet med at dette ville være som å banne i kirka ja:mrgreen:
Jeg VET at tablettene ikke er laget for å absorberes under tungen. Jeg sier ikke at jeg har enerett på sannheten, men de som har høye medikamentdoser og lave blodverdier bør sterkt vurdere å svelge tablettene en periode for å se om det bedrer seg. :)
Jeg er ingen kirkegjenger på noen måte - jeg mener at det finnes flere veier og at vi som individer også må se på behandlingen individuelt:
Om man har lavt opptak og tar under tunga - forsøk å spise den en periode
Om man har lavt opptak og tar den "forskriftsmessig" - ta under tunga en periode
Eller forsøk å ta den med c-vitamin: http://www.endo-society.org/media/EN...yroid-drug.cfm
Det som er et faktum er at det kan være forhold i tarmen påvirker opptaket. Eller bøygen kan være andre steder.
Jeg vet ikke engang om det er foretatt forsøk på om hvordan opptaket er under tunga for t4-medisin. Min egen erfaring kan man ikke telle iom at jeg har vært under økning i samme periode, så jeg vil ikke påstå at jeg har fasiten, jeg vil bare påstå at det fungerer for meg. :wink:
Men - jeg er også åpen for at det bare er en "omvei" til magen. Og jeg er ikke mer overbevist enn at jeg ikke skyller munnen/spytter etter dette før jeg spiser.
Sublingualt på fint, altså under tunga.
Det er nokså sikkert at T4 og T3 ikke kan diffundere til blodbanen i munnhulen. T4 er så stor at den har vansker med å diffundere i tarmen. I heldigste fall klarer bare 80% det (tall fra nettet) Og T4 er avhengig av gunstig tarminnhold for å kjare det.
T3 er såvidt mindre at den klarer 100% uansett tarminnhold.
Jeg vet ikke om annet en monosaccarider og hjertemedisin da, som diffunderer i munnhulen. (druesukker) Dette er svært små enkle molekyler. (men jeg er ingen allviter, flere tablettyper skal tas på denne måten. Om det er for at de diffunderer i munnhulen eller det har andre årsaker vites ikke.)
Men spytt inneholder enzymer som kan påvirke opptak fra tynntarmen.
Hormonene blir også tilført tarmen over en lengere periode ved at tabletten oppløses i munnen fremfor at den svelges hel.
Omdannelsen fra T4 til T3 skjer flere steder, men leveren er så stor at det vesentlige foregår der. Svikt der vil føre til dårlig omdannelse.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Om man har lavt opptak og tar under tunga - forsøk å spise den en periode
Om man har lavt opptak og tar den "forskriftsmessig" - ta under tunga en periode
Eller forsøk å ta den med c-vitamin:
http://www.endo-society.org/media/EN...yroid-drug.cfm
Det som er et faktum er at det kan være forhold i tarmen påvirker opptaket. Eller bøygen kan være andre steder.
Jeg vet ikke engang om det er foretatt forsøk på om hvordan opptaket er under tunga for t4-medisin. Min egen erfaring kan man ikke telle iom at jeg har vært under økning i samme periode, så jeg vil ikke påstå at jeg har fasiten, jeg vil bare påstå at det fungerer
for meg. :wink:
Men - jeg er også åpen for at det bare er en "omvei" til magen. Og jeg er ikke mer overbevist enn at jeg ikke skyller munnen/spytter etter dette før jeg spiser.
Spennende artikkelxx9
Utgangspunktet for min uttalelse var egentlig tilfeller der ingen magetarmproblematikk er påvist. Men jeg er enig i at man skal velge selv. Det er bare vesentlig at det er et informert valg:)