fersk og i ukjent terreng
dame på 38år som har hva jeg selv tror ,problemer med stoffskiftet (??!!)
Har diagnose knutestruma," normale verdier" men har mange tegn på at noe er feil i kroppen.
Siste blodprøve viste S-TSH 1.9 og T4fritt 8. Jeg fikk påvist B12 mangel og folat mangel,får nå sprøyter med b12 og tabletter med folat.
Min lege sier jeg ikke trenger å ta andre prøver da STSH vil fortelle om jeg trenger medisiner eller ei.
Noe jeg ikke er enig i etter å ha lest her inne (ja sniklest jeg )
Mente han burde ta
FT4
FT3
TSH
Anti-TPO
Noen som har andre ting jeg burde ta opp med stabeistet av en lege som ikke vil høre ? xx11
Jeg har mange andre plager som legen mener er årsaken,men at jeg er bøttetrøtt hele dagen,vekta fyker opp uten hjelp fra sjokoladen (det var ikke meg! fanx: ) og humøret er reine berg og dalbane. + andre ting
På forhånd takk for svar og beklager om jeg surrer med tall /bokstaver
Sv: fersk og i ukjent terreng
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kathja
Har diagnose knutestruma," normale verdier" men har mange tegn på at noe er feil i kroppen.
Siste blodprøve viste S-TSH 1.9 og T4fritt 8. Jeg fikk påvist B12 mangel og folat mangel,får nå sprøyter med b12 og tabletter med folat.
Min lege sier jeg ikke trenger å ta andre prøver da STSH vil fortelle om jeg trenger medisiner eller ei.
Noe jeg ikke er enig i etter å ha lest her inne (ja sniklest jeg )
Mente han burde ta
FT4
FT3
TSH
Anti-TPO
Noen som har andre ting jeg burde ta opp med stabeistet av en lege som ikke vil høre ? xx11
Jeg har mange andre plager som legen mener er årsaken,men at jeg er bøttetrøtt hele dagen,vekta fyker opp uten hjelp fra sjokoladen (det var ikke meg! fanx: ) og humøret er reine berg og dalbane. + andre ting
På forhånd takk for svar og beklager om jeg surrer med tall /bokstaver
Her er vi mange som surrer med tall og bokstaver:wink:
Jeg er helt enig i de prøvene du nevner. Videre kan du ta opp med han at det eneste du ønsker er i komme i form og at du vil føle deg mye tryggere på at du får riktig hjelp dersom han kunne ta flere prøver av deg. Eller bytt lege.
Jeg mener du i tillegg bør få tatt kolesterol (er ofte forhøyet ved lavt stoffskifte) Før diagnostiserte man hypothyreose ved hjelp av først og fremst å se på pasienten, samt kolesterolprøver, B vit og et par flere som jeg ikke husker i farten, fordi det ikke fantes stoffskifteprøver.
Legen din høres ut som en "TSH-rytter" og det eneste prøvesvaret han er opptatt av er TSH. Han ser ikke engang på pasienten...desp2
Videre vil jeg anbefale deg å legge ut referanseområdet når du legger ut prøversvar, da ref området er ulikt fra lab til lab. Likevel vil jeg påstå at Ft4 på 8 høres veldig lavt ut...:shock:
Skriv ned symptomene dine og prøvesvarene. Det er lurt for vi med lavt stoffskifte husker knapt fra morra til middag:lol:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Her er vi mange som surrer med tall og bokstaver:wink:
Jeg er helt enig i de prøvene du nevner. Videre kan du ta opp med han at det eneste du ønsker er i komme i form og at du vil føle deg mye tryggere på at du får riktig hjelp dersom han kunne ta flere prøver av deg. Eller bytt lege.
Jeg mener du i tillegg bør få tatt kolesterol (er ofte forhøyet ved lavt stoffskifte) Før diagnostiserte man hypothyreose ved hjelp av først og fremst å se på pasienten, samt kolesterolprøver, B vit og et par flere som jeg ikke husker i farten, fordi det ikke fantes stoffskifteprøver.
Legen din høres ut som en "TSH-rytter" og det eneste prøvesvaret han er opptatt av er TSH. Han ser ikke engang på pasienten...desp2
Videre vil jeg anbefale deg å legge ut referanseområdet når du legger ut prøversvar, da ref området er ulikt fra lab til lab. Likevel vil jeg påstå at Ft4 på 8 høres veldig lavt ut...:shock:
Skriv ned symptomene dine og prøvesvarene. Det er lurt for vi med lavt stoffskifte husker knapt fra morra til middag:lol:
Hei og takk for superraskt svar
Hmm kolestrol ja,uhmm *leter på lappen*
s-kolestrol 3.7 S-HDL kolestrol 1.6 håper det var rett..jeg har null peiling..
Svarene kommer fra Akershus univ.sykehus Labratoriemedisinsk senter
Jeg er trøtt,eier ikke "tilltaksevne" energiløs, grinete (usj) svetter som fy meste av dagen,kvelden da er jeg frossen.
Legen ser mye på den derre stsh og jeg prøvde å mase den siste time jeg hadde,kan vi ikke prøve i allefall .... og hva med de andre testene? De ville han ikke ta da han mente*Zipp* jeg krevde
Så jeg venter på nå på noen blodprøvesvar som jeg får i morgen.De vil gi meg en bedre pekepinne på hvor jeg er i "løypa" sant.
Har Irritabel tarm,acidreflux sykdom ,knutestruma,migrene,alleri,astma og ekstremt dårlig hukommelse. Noe fastlegen og smerteleger mener kommer fra mine kroniske smerter. Hva vet jeg ?
Hei Kathja!
Når du legge rut tall fra blodprøver, husk også referanseverdiene som står sammen med dem. Referanseverdiene kan variere litt fra lab til lab. J
Jeg ville funnet frem til symptomer på lavt stoffskifte og lagt frem det du responderer på for legen. Og funnet holdepunkter på at det ikke er vettugt å ha en FT4 på 8! Din er i bånn og du skal være på midten eller helst i toppskiktet for å ha det bra, det varierer fra person til person hvor man trives 8og det vet mange leger ikke noe om, desverre). Prøv å overtale ham til å teste ut levaxin for et halvt år. Eller press på for å komme til en endokrinolog (med alle de tingene du sliter med, bør det være mulig)
Lykke til!
Herremin....:shock: Den legen kan daikke for alvor mene at du liksom er frisk med disse prøvene her??
Du bør etter min mening hvertfall få tatt anti tpo og tras for å se om det er noe feil med skjoldbruskkjertelen din eller for eksempel "bestillingssenteret" ditt i hjernen som bestiller stoffskiftehormoner fra kjertelen...
En ft4 på 8, er hvertfall grobunn for dårlig hukommelse for å si det slik.
Du bør kanskje også få tatt binyreprøver, prøvesvarene dine kan se slik ut selv om problemet ligger i binyrene... Og da bør man behandle de, og ikke skjoldkjertelen...
vink11
Det vil jo jeg mene også.
fT4 på 8 er meget lite og helt klart for lavt !
Uansett hva som måtte være årsaken mener jeg at du ikek kan gå lengere sånn. Spør om en midlertidig prøvebehandling med 50µg Levaxin for å se om det kan hjelpe.
De er litt mer vennligstillte til den ordlyden....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kathja
dame på 38år som har hva jeg selv tror ,problemer med stoffskiftet (??!!)
Bare et lite spørsmål: Har du tatt biopsi av knutestrumaen din?
Åhj gosh a meg så mange svar.
Vigdis
Ok takk for tips, i mitt surrehode tenkte jeg at ref.verdier er vel samme over alt ,men da vet jeg bedre!
Enkelte ting står faktisk kun slik jeg har oppgitt altså bare tall ,noen som f.eks GaammGT 85* (10-45)her finner jeg en stjerne og et tall
i parantes.Da skjønner til og med jeg (haha) at dette tallet er høyt!.
men hverken S-TSH eller F4 Fritt har stjerner eller parantes
Tusen takk for link ,herremin så mye som ligner det jeg har i hverdagen!! Må lese denne siden mer grundig skjønner jeg!
Jeg spurte faktisk om jeg kunne få prøve levaxin for 6mnd ,men legen sa og pekte på S-TSH og sa at så lenge den var fin...
Jeanette78 takk for svar. Tras? (Noteres ned) Anti tpo har jeg hørt om,noe om at kroppen angriper seg selv -autoimmun sykdom har
jeg fra før : artritt. SÅ dette kjenner jeg litt til.
Dårlig hukommelse er å si ting pent.Jeg roter nå fælt med navn ,ord osv.Både når jeg snakker og når jeg skriver.
Binyrer?
Kjære vene jeg leste på http://home.online.no/~meretlun/binyrer.htm
Mye som jeg har der på lista gitt
Hva er forkortelsen for prøver tatt av Binyrer,om det finnes (syns det at jeg er fersk?)
Finn,jeg forsøkte men etter hva jeg har les her ,skal jeg forsøke igjen.
OG kansje ha med link til dette forumet til legen så han lærer noe
Vilma, nei jeg har ikke det. Først ble jeg feil diagnosert med kreft og ventet i 6 uker på operasjon/stråling/cellegift før kontra
beskjeden kom at jeg hadde knutestruma,6knuter på ene siden og 7 ca på den andre. Har tatt ultralyd og vært på
sjekk på Ahus.Der ville de helst ikke operere meg pga faren for nerveskade eller at jeg kunne miste stemmen helt.
Det var en gang snakk om å gi radioaktiv jod eller noe ,men det ble kokt bort i sykehuskålen som jeg aldri fikk servert.
Pr i dag kjenner jeg knutene en del,klarer ikke har t-shorter/gensre eller smykker som ligger inntil huden.Føles som jeg ikke får puste
Nå vet jeg at alle damer på min mor sin side har fått fjernet sine knuter/struma.
Kun fastlegen som har "kontroll" på min struma nå, selv om det er jeg som må mase om tester ,dvs når jeg husker det.
Tydligvis trenger jeg en annen lege når det kommet til knutestrumaene og div. blodprøver.
Tusen tusen takk til dere alle for flotte svar og innspill ! Utrolig mye kunnskap her inne
Hei Kathja.
GammaGT er en leverprøve : http://www.unilabs.no/For-fagpersone...isk-Kemi/G/GT/
Så er det nok sånn at man kan ha flere autoimmune sykdommer.
Kroppen lager antistoffer mot hver av disse og anti-TPO er er et antistoff som ødelegger kjertlen og på sikt dermed forårsaker lavt stoffskfite.
TRAS er et annet antistoff som ikke ødelegger kjertlen, men forstyrrer reguleringen av det den produserer slik at kjertlen kan produsere for mye, eller for lite.
Så tenker jeg at grunnen til at de ikke gjør noen K A N være at du har slike anti-TPO antistoffer. Da ødelegges kjertlen etter noen år, og man kan slippe å gjøre noe med det - annet enn å erstatte de hormoner kjertlen produserte.
Og det kan jo tyde på at den tia er inne nå........
fT4=8.......
Knuter er forsåvidt litt på siden av dette - de kan være uproduktive, eller også om de var produktive ville du hatt høyt stoffskfite, og gjerne positiv TRAS.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hei Kathja.
GammaGT er en leverprøve :
http://www.unilabs.no/For-fagpersone...isk-Kemi/G/GT/
Så er det nok sånn at man kan ha flere autoimmune sykdommer.
Kroppen lager antistoffer mot hver av disse og anti-TPO er er et antistoff som ødelegger kjertlen og på sikt dermed forårsaker lavt stoffskfite.
TRAS er et annet antistoff som ikke ødelegger kjertlen, men forstyrrer reguleringen av det den produserer slik at kjertlen kan produsere for mye, eller for lite.
Så tenker jeg at grunnen til at de ikke gjør noen K A N være at du har slike anti-TPO antistoffer. Da ødelegges kjertlen etter noen år, og man kan slippe å gjøre noe med det - annet enn å erstatte de hormoner kjertlen produserte.
Og det kan jo tyde på at den tia er inne nå........
fT4=8.......
Knuter er forsåvidt litt på siden av dette - de kan være uproduktive, eller også om de var produktive ville du hatt høyt stoffskfite, og gjerne positiv TRAS.
Lever ok.Da er ikke prøven jeg akkurat fikk bra,der ligger S-GT på 210 (10-45)
leste nå ,merklig at levern min sliter,jeg drikker ikke og tar noen faste medisiner legen vet om .hmm
litt skremmendes det der.
Jeg går helt i surr her nå,hjernen klarer ikke lagre dette gitt. vedikke1
S-TSH :0.74 S-T3 fritt : 5.5 , S-T4fritt :9 og S_FSH <1 (hva er dette? Feil skrevet av lab'en.?)
Jeg har også mange andre prøvesvar med anmerkninger (*)
leukocytter 8.9* (3.5-8.8) S-CRP :16* (0-5)
B-Monocytter : 0.9*(0.2-0.7)
S-Ferritin 250*(10-130)
TRAS finner jeg ikke her i prøvesvarene
Det nye er at etter 5 uker med b12 vitamin sprøyter og inntak av folat tabletter er analysen på b12. S-b12: 1106.7* (100-450)
S-folat se komm.analysen kan ikke utføres på grunn av hemolyse ??
En skal pinadø ha hode skrudd på riktig kanal for å forstå alt.
Jeg tror jeg skal ringe legen igjen jeg og få litt informasjon.