-
Min første 7-keto
Jeg fikk jo en boks med 25mg tabletter for litt siden. Den har stått å kikka på meg fra en hylle rett over Pc-skjermen.
Har lest noe om dette og menn kan trenge 50mg/dag.
Jeg er meget usikker på om jeg trenger dette tilskuddet, og har ingen målinger å støtte meg til. Ikke andre enn undersøkleser Aker gjorde i 04 føre jeg gikk over til Tyroide hormoner. Så de er foreldet.
Det skal vel bla hjelpe til med omdanningen fra T4 til T3. Mine fT3 målinger er alle over referansenivået. Gjerne opp mot 10.
Jeg er intressert i om det har effekt på det andrenale.
Mandag 16.08.10
Det var jo så fint vær så jeg padlet en lang tur på ettermiddagen. Det har gjerne den virkning at jeg blir rolig til kvelden.
Jeg tok 25mg til middag.
Og den virker !
Etter noen timer ble jeg urolig. Hjertet slo kraftigere og jeg merket noe uro i brystet ved leggetid.
17.08.10
Merker denne uroen enda. Kan det være at jeg skal sette ned Tyroid-dosen ?
Jeg har jo ikke målt på lenge, men på Tyroid har jeg aldri hatt høyere fT4 enn 18.
(På Levaxin forsøkte jeg å øke dosen til fT4 var over 30 uten at det førte til at jeg fikk det bedre.)
Jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre, men tar dagens 7-keto som planlagt - til middag.
-
Sv: Min første 7-keto
Hei du! :)
Gratulerer med formstigning!:D
Jeg måtte jo selv sette ned thyroiddosen betraktelig da jeg startet på barbasco plus... Det var hvertfall samme dag jeg begynte å kjenne at pulsen gikk no inn i granskauen fort. :) Og før jeg begynte på barbasco, hadde liksom "effekten" av thyroiden startet å avta... Jeg har blitt mye varmere av thyroiden, etter at jeg satte dosen ned, og gikk plutselig ned i vekt igjen... Pulsen er ennå litt høy når binyrene får et forgodtbefinnende, men har plutselig startet å gå opp i vekt igjen..ikke mye, men slik at jeg lurer... lurer litt på om det er væske..
Så, å sette ned dosen, går jo an å prøve.. :wink: Ut i fra mine opplevelser da.. vel og merke..
Mannen min prøvde DHEA en liten stund, men han har ikke hypothyreose da. Men han ble veldig uvel av å starte rett på 25 mg.. Men det var jo DHEA da... Og mange kan jo bruke mye mer :)Dr. Wilson foreslår å øke dhea sakte og forsiktig.. Men mange har det jo bra om de starter rett på, så akkurat ang. dhea dosen din er det like mange svar som på alt mulig anna vi styrer med rundt denne sykdommen :wink:
Riktig lykke til!:)
-
Hei!
Jeg opplever også å få økt puls/hjertebank ved inntak av pregnelonene. Det omdannes bl.a. til DHEA. Har ikke lyst til å slutte med det, for merker fin effekt. Men lurer også på om jeg skal sette ned thyroid dosen.... Har faktisk gjort det litt, ned 1/2 grain, så får jeg se om et par uker om det var lurt. Tuller litt med dosen om dagen men prøver ut 25 levaxin og 1,5 erfa.
Lykke til begge to. Kan desverre ikke gi så mange råd, men det blir jo "spennende" å se hva vi kommer til her, dvs om økt DHEA kan føre til at man ikke trenger så mye thyroid. Dr. Lam mener at dess mer binyrene kommer på plass, dess mindre stoffskiftemedisin trenger man.....Synes ikke det høres så ulogisk ut egentlig.
-
Takk for tilbakemeldinger !
Veldig fint å få lese om andres erfaringer.
Dette var første dagen - derfor tvilte (tviler) jeg, og vil se det an noen dager. Det er absolutt mulig jeg setter ned Tyroid-dosen ytterligere.
For jeg har jo satt den ned fra 4G til 3G (125+60). Det virker som at ERFA er mer effektiv enn Armour var ?
-
Ja, jeg måtte sette ned både DHEA og thyroid da jeg startet med DHEA. Jeg klarte ikke så høy dose som legen ordinerte, 25 mg DHEA. Nå bruker jeg ca 10-12 mg. Og det var tydelig et samspill med flere hormoner da DHEA kom inn i bildet!
Lykke til da n'Finnkram1
-
Takk Ruth !
Jeg setter vel ned Tyroid-dosen til 2,5G fra i morgen. Jeg kjenner at det er for mye akkurat nå iallfall. Det blir tenkepause til i morgen tidlig.
http://hubpages.com/hub/7-Keto
Det er vel bra å starte med en advarende pekefinger ?
Jeg antar at det gjelder overdrevent bruk. Det gjelder ikke oss som har for lite av det. Det gjelder aldri om man har for lite av noe ? Ikke før det er tomt lissom.
Pussig !
-
7-keto lager kroppen av DHEA, det er et DHEA derivat.
Noen år etter at jeg gikk over til Tyroide hormoner spiste jeg et par bokser Yamsrot og en boks av annet fabrikkat "Ekstrakt av Dioscorea 500mg pr. tablett". Det hadde ingen effekt - jeg merket heller ikke at jeg sluttet med det.
Og det kan være forenlig med at jeg ikke danner 7-keto ?
Jeg er jo fersk på ERFA (siden i sommer) - og har oppdaga at jeg ikke trenger så mye av det som av de jeg brukte før, men det tok noen måneder før jeg forsto. Fikk et merkelig indre trykk i brystet. Trykket økte i oppvarmingsfasen før trening, og det likte jeg dårlig !
Jeg satt ned dosen fra 4 til 3Grain for en måned siden og det er blitt mye bedre.
Mandag : Tar min første dose 7-keto på 25mg, som skal være 25 til 50% av anbefalt dose.
I timene etter min første 25mg7-keto kjennes 3G ERFA mye ut. Er urolig.
Tirsdag : Er akkurat hjemkommet fra joggetur og har spist og intatt 7-keto dose nr.2 for et par timer siden. Jeg hadde litt trykk i brystet i oppvarmingsfasen - tyder i retning av høy Tyroid-dose.
Kjenner ingenting unormalt nå etter turen, men er kanskje betenkelig god og varm ?
Kan tyde på at 7-keto påvirker dosen, og da blir det vel enda mer å ta hensyn til ?
Det vil vel komme an på hvordan det virker på meg.
Jeg strever med å oppnå en Tyroid-dose som gir en høy fT4.
Kan 7-keto hjelpe til med det, er det fint.
Det ble ikke mer enn kanskje litt uro og ekstra varme i kveld.
Så sov jeg urolig i natt, som også er et høydosetegn hos meg.
Tilsammen peker dette på en dosenedsettelse : Tar 2G idag og fortsetter på 2,5G.
Så tenker jeg på at min TSH ble null da jeg i oppstarten av Tyroid hormonbruk passerte 1,75G, og kan fable litt videre : hva om dårlig DEHA metabolisering til 7-keto kan være en del av årsaken. Da hjelper det ikke å spise DHEA - bedre å spise metabolitten man trenger
Den store årsaken altså - den som gjør at "noen" av oss må overkjøre vår "stakkars" lege, å øke dosen utover det denne har sin boklige forankring i - og ordre om fra hornet på veggen ?
Kan det være slik at de som har lav 7-keto må ha mer stoffskiftehormoner i blodet ? For å kompensere liksom ?
Kan det være sånn at TSH vil få en liten tallverdi ved riktig forhold 7-keto/Tyroid ?
Dette er bare er tanker - helt uferdige.............
Jeg har jo sett flere steder at 7k vil bidra i omdanning fra fT4 til fT3.
i Følge mine blodprøver, er det ikke dette jeg trenger. Min fT3 er oppunder 10.
Det jeg trenger, er å øke frigjøringen av T4 - altså å få dannet flere frie T4.
Finner ikke noe om denne effekten "der ute".
Noen som gjør ?
-
Jeg følger deg på det du skriver Finn, og det er alltid interessant å følge filosoferingene dine :)
Hvordan få mere ft4... ja,sannelig om jeg veit, foruten vår alles kjære levaxin da... Men ang. å starte opp på levaxin igjen er du jo helt klar slik jeg forstår deg. :wink:
Hvorfor ikke la kroppens språk få tale akkurat nå, og la ft4 og ft3 filosoferingene være noe du kan jobbe litt videre med, og ha som backup hvis det viser seg at du trenger mere thyroideahormoner?
Du sier det jo selv, du har hatt en formstigning, og føler at du får litt for mye thyroideahormoner akkurat nå. Du er ute å jogger og padler, og jeg er misunnelig som bare pokker..:D
Så hurra for deg xx4, du har jo enda en gang tatt et skritt i riktig retning,i hvertfall hvis en skal stole på hva kroppen din forteller deg. xx8
-
Hyggelig at du syns det Jeanette, men husk at det ofte er fri filosofi, og ikke alltid at det stemmer.......
Så er jeg jo spent på hva 7-keto vil føre til.
Jeg bruker jo endel allegegorier og som jeg ikke er sikker på Danske lesere er kjent med.
Feks. "ordre om fra hornet på veggen", fra Norsk folkeeventyr "Syvende far i huset"
http://www.youtube.com/watch?v=PoxWasimpmo
Som handler om hvor det er vanskelig å nå frem å få et enkelt svar. Jeg tenker meg jo at byråkratiet jo fungerer sånn. Og gjerne helsebyråkratiet........
Der syns jeg faktisk at strategien går ut på å forhindre at man når frem til han i hornet på veggen !
-
Spennende dette.....
I årenes løp har du hatt ganske store forskjeller på thyroid dosen din, så du skal ikke se bort ifra at binyrene dine har krangla med deg leeenge?!
Det ville være helt forstålig etter ALLE de årene du har vært syk.